رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران گفت: میزان کل تولید قارچ در کشور 93 هزار تن است در حالی که کمتر از 10 هزار تن آن صادر می شود.

محمد حسن افشار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: قارچ علاوه بر اینکه دارای ارزش غذایی فراوانی است، مزایای اقتصادی بسیار بالای نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 93 هزار تن قارچ در کشور تولید می شود، ادامه دارد: شرایط ارزی موجب شده تا کمتر از 10 هزار تن ار ظرفیت تولید داخلی قارچ صادر شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران تصریح کرد: در حال حاضر صادرات قارچ به کشور های همسایه و آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، آذربایجان، عراق و افغانستان انجام می شود.

افشار با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، افزود: کشور ما کم آب است و در این شرایط تولیدات با مصرف کم آب اهمیت می یابد، سیستم تولید قارچ نیز بهترین سیستم تولید بسته محصولات کشاورزی با مصرف کم آب به شمار می آید.

به گفته وی برای تولید یک کیلو قارچ، 28 لیتر آب لازم است در حالی که برای تولید یک کیلو گندم 2 هزار لیتر آب نیاز است.

افشار خاطر نشان کرد: در صورت اجرای سیاست ثبات ارزی با توجه به تولید مناسب قارچ، در آمد ارزی خوبی از صادرات این محصول برای کشور حاصل می شود.

**قانون کار مانع رشد واحدهاي پرورش قارچ خوراکي است

افشار عامل دیگری که باعث کند شدن آهنگ رشد واحدهای پرورش قارچ خوراکی شده، را قانون کار موجود دانست و اظهار داشت: در قانون کار موجود متاسفانه به طور یکطرفه تهیه شده و در آن کار به عنوان یک عامل تولید دیده نشده، بلکه پیش قانونی است بطور یکجانبه از صنف کارگر حمایت می کند.

وي تصريح کرد: در قانون کار پیش بینی نشده اگر کارگر خسارتی به واحد تولید وارد نمود و باعث توقف خط تولید گردد با کارگر چه برخوردی بشود  و يا اينکه اگر کارگر در محیط کار دچار آسیب دیدگی شود هرگز بررسی نمی شود که آیا در اثر بی احتیاطی یا خطای کارگر یا به دليل نبود تجهیزات کافی محیط کار حادثه رخ داده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران در ادامه افزود:‌ در کشورهای پیشرفته اگر کارگری کم کاری کند یا باعث اخلال در محیط کار شود، کارفرما مجاز است کارگر را اخراج نماید، در صورتیکه در قانون کار ایران موضوع به هیاتی ارجاع می شود و در مواردی شده است که کارگر اخلال گر را حکم به برگشت به محیط کار داده اند و اختیار کارخانه از دست کارفرما خارج شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قارچ ، کشور ، تولید ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Afghanistan
مصطفی
۰۵:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
با عرض سلام میخواستم بدانم میزان صادرات قارچ خوراکی به کشور افغانستان درسالهای 92-93-94 چقدر بوده ممنون
Iran (Islamic Republic of)
شرکت تولید قارچ برکه
۲۰:۳۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۲
به نام خدا. ما شرکتی فعال در زمینه تولید قارچ صدفی در شهرستان قائمشهر میباشیم و توانایی خشک کردن آن و مشتاق صادرات قارچ خشک و از شما تقاضای کمک در زمینه بازار خارجی میباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جدی
آخرین اخبار