مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: بیش از 500 هزار ورزشکار روستایی در طول سال در مسابقات مختلف کشوری با هم رقابت کرده و در این حوزه ساماندهی لازم نیز صورت گرفته است.

محمد رسول کلهر در حاشیه جشنواره فرهنگی و ورزشی شمالغرب کشور در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر در گروه آقایان و خانم‌ها رشته‌های مختلف بومی و محلی که بیشتر با استقبال جوانان و نوجوانان روبرو شده است در حال اجراست و ما در این رقابت‌ها سعی می‌کنیم برای برترین‌ها نیز حکم قهرمانی صادر کنیم.

وی نمونه این بازی‌ها را هفت سنگ، دال‌پلان (نشانه‌زنی با سنگ) لی لی، الک دولک، کلاه پران، کیکاج، زو، چهار‌گانه آقایان، سه‌گانه بانوان، خانه بازی، یه گل دو گل، کمربند بازی و... اعلام کرد و افزود: ما در طول سال و در جشنواره‌های مختلف موفق به احیا و اجرای این بازی‌ها در رده سنی مختلف و گروه‌های بانوان و آقایان شدیم.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی با اشاره به ثبت کشتی گولشمک اردبیل در فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی عنوان کرد: ما امروز در کشور بیش از ده‌ها کشتی سنتی و بومی و محلی داریم این کشتی‌ها شامل کشتی شال، دست در بغل، کشتی با چوخه، گیله مردی، لوچو و آشیرماق که این کشتی‌ها با عناوین مختلف مورد خطاب قرار می‌گیرد.

کلهر در خصوص ساماندهی ورزش‌های روستایی نیز گفت: 22 میلیون جمعیت روستایی در 63 هزار روستا در سراسر کشور پراکنده هستند که روستاهای هدف ما با جمعیت بیش از یک هزار نفر است که در سطح کشور 5 هزار روستای شامل این شرایط را داریم که درصدد توسعه وزرش‌های همگانی و بومی و محلی در این مناطق هستیم.

وی وجود 240 هزار مرکز دهستان در کشور و فعالیت 30 هزار دهیار را یادآور شد و تصریح کرد: ما با توجه به محدودیت منابع و امکانات قدرت سرویس‌دهی به همه این روستا‌ها و مناطق دور‌افتاده را نداریم.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی به گستردگی نیازمندی‌ها و مطالبات روستاییان اشاره کرد و گفت: ما اگر تنها توپ، تور، پایه‌های فوتبال و والیبال، تشک کشتی و البسه ورزشکاران را بخواهیم تامین کنیم به اعتبار میلیاردی نیاز داریم در حالی که این وسع و توان از دست فدراسیون خارج است و نمی‌توان در این زمینه اقدام گسترده انجام داد.

کلهر نگاه عدالت محورانه را در توزیع اعتبارات خاطرنشان کرد و افزود: اگر رویکرد گسترش ورزش‌های همگانی و بومی و محلی را داریم باید متناسب با گستردگی مناطق روستایی و نیاز جوانان و نوجوانان اقدام کنیم وگر نه هرگز رضایت‌مندی در این حوزه حاصل نمی‌شود/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.