برای تشخیص اختلال قلب جنین باید از هفته 12 تا 16 حاملگی اقدام شود چون بعد از آن قفسه سینه جنین محکم می شود و تشخیص سخت می شود.

دکتر رحمانی متخصص قلب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برخیز از مشکلات قلبی مادرزادی در نوزادی که به دنیا می آید وجود دارد که زندگی نوزاد را تهدید می کند و فوراً باید این مشکلات مادر زادی را برطرف کرد که بعضی از نوزادان با مشکل بطنی به دنیا می آیند که به جای 2 بطن یک بطن دارند و در موقع تولد بطنشان کوچکتر از حد معمول است کارایی خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد:نوع دیگر اختلال مادرزادی این است که جای شریان های اصلی قلب جا به جا می شود، آئورت به جای اینکه از سمت چپ قلب جریان پیدا کند جایش عوض به سمت راست می رود و شریان ریوی به جای سمت راست به سمت چپ جریان می یابد.

رحمانی اظهار داشت: جا به جایی شریان های قلب باعث می شود خون که بدون اکسیژن که از قلب می آید و دوباره خون بدون اکسیژن وارد ریه می شود.

در این حالت که نوزادان با اختلال مادر زادی به وجود می آیند به دلیل نرسیدن اکسیژن نوزاد به صورت کبود و سیانوز می شود که باید برای نجات نوزاد در همان اوایل تولد اقدام به جراحی و برطرف کردن اختلال کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: زنانی که دچار سابقه خانوادگی قلبی هستند یا در زمان حاملگی دکتر زنان متوجه اختلالی در قلب نوزاد شود از اکو برای تشخیص اختلال قلب جنین استفاده می کنند.

برای تشخیص اختلال های قلبی از هفته 12 تا 16 حاملگی باید انجام شود چون بعد از هفته 20 حاملگی استخوان های قفسه سینه محکم و تکامل پیدا می کند و دیدن قلب از رحم مادر سخت می شود بنابراین بهترین زمان برای دیدن اختلال قلبی جنین هفته های 12 تا 16 حاملگی است.

وی متذکر شد: وقتی در بین هفته های 12 تا 16 حاملگی اختلال مادر زادی قلبی تشخیص داده شد زمانی که جنین هنوز به دنیا نیامده می توان با جراحی های خاص درمان را آغاز کرد تا جنین در موقع تولد نارسایی نداشته باشد و به زندگی طبیعی خود ادامه دهد.

رحمانی توصیه کرد: اگر اختلال قلب مثل نقص های بین بطنی و دهلیزی بزرگ نباشد می گذارند نوزاد وزنش به بیش از 10 کیلو گرم برسد و بزرگ تر شود و بعد از اقدام به جراحی می کنند ولی مشکلات اصلی که زندگی نوزاد را به خطر می اندازد و ادامه حیات را ناممکن می کند باید هر چه سریعتر جراحی را انجام داد./ع2

برچسب ها: فلب ، حاملگی ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار