دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترين موسسه آموزش عالي کشور و جايي که بخش اعظمي از نيروي جوان کشور را در خود جاي داده است، لزوم توجه مسئولان ذي‌ربط براي ورود به تصميم‌گيري‌ها و فراهم ساختن نشاط لازم در فضاي دانشگاه را طلب مي‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "‌فرهاد دانشجو‌" در تاريخ 27 دی‌ 1390 طی جلسه‌ای با نارضايتي برخي اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد به ریاست بزرگترين موسسه آموزش عالي کشور برگزيده شد. اما اين روزها در شرايطي سخن از عزل وي از رياست دانشگاه آزاد به ميان آمده است که دوران چهارساله رياست دانشجو حتي به نيمه راه نرسيده است.

گفته مي‌شود فرهاد دانشجو از همان ابتداي جلوس بر راس هرم مديريتي دانشگاه آزاد با نقدهاي تند و کارشکني از سوي مخالفان خود مواجه بوده، اما عملکرد وي تاکنون مانع تحقق سياست‌ها عليه رياست دانشگاه آزاد شده است.

رئيس دانشگاه آزاد در مصاحبه‌هايش رفتار مسئولان در قبال عزل وي از پست رياست را به مطالبات سياسي در فضاي علمي تعبير مي‌کند که حالت قانوني ندارد؛ دانشجو عملکرد خود را قابل تأييد هيئت امناي دانشگاه آزاد عنوان مي‌کند و تغيير فضاي سياسي را دليل طرح چنين مسائلي عنوان کرده است.
 


به نظر مي‌رسد برخلاف گفته‌هايي مبني بر تخلفات مالي در دانشگاه آزاد که تاکنون هيچ مرجعي نتوانسته سر از آن در بياورد!  تمامي فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي فرهاد دانشجو به تصويب و تأييد اعضاي هيئت امنا رسيده است.

همچنين افزايش 25 درصدي حقوق کارکنان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه در کارنامه فرهاد دانشجو عامل رضايت و حمايت همه جانبه اعضاي دانشگاه آزاد از وي شده و  او را به مديري محبوب در ميان کارکنانش مبدل کرده است.
 
انعقاد تفاهمنامه‌ همکاري بين بانک صادرات و دانشگاه آزاد اسلامي براي ارائه تسهيلات بيشتر به دانشجويان يکي ديگر از فعاليت‌هاي ارزنده دومين رئيس دانشگاه آزاد به حساب مي‌آيد.

پذيرش دانشجوي بدون کنکور در دوره کارشناسي و امضاي تفاهمنامه‌اي با وزارت تحصيلات عالي افغانستان را مي‌توان از ديگر خدمات دانشجو به دانشگاه آزاد عنوان کرد.

البته از آنجا که هر کس تاکنون بر کرسي رياست‌ بر دانشگاه آزاد تکيه زده نتوانسته از حواشي آن جان سالم به در برد، شنيده شده که نظارت ذره‌بيني بر عملکرد فرهاد دانشجو فقط مختص اين‌روزها نيست؛ چرا که دولت دهم نيز در آخرين روزهاي عمر خود بازرسان ویژه ریاست جمهوری را براي پيگيري مواردی از تخلفات رخ داده در دوره ریاست کوتاه برادارن دانشجو در دانشگاه آزاد فعال کرده بود.
 


بازرسی ویژه ریاست جمهوری در آخرین روز مسئولیت احمدی‌نژاد نتيجه اين گزارش را بر روي خروجي برخي سايت‌هاي خبري قرار داد که طي آن تخلفاتي را به برادران دانشجو نسبت داده بود.

انتشار اين گونه اخبار لزوم توجه ويژه مسئولان کشوري به مسئله دانشگاه آزاد را بيش از پيش نمايان مي‌کند که علاوه بر دفاع از حقوق شهرونداني که با زحمت و قبول مرارت زمينه تحصيلات فرزندانشان را در اين دانشگاه فراهم مي‌کنند، از مسموم شدن فضاي دانشگاه آزاد با مسائلي که در شأن يک محيط آموزش عالي در سطح ملي و بين‌المللي نيست جلوگيري کنند.

البته گفته مي‌شود که بعد از به رياست رسيدن فرهاد دانشجو، مجلس شوراي اسلامي طرحي را تحت عنوان تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد کليد زد که به موجب آن شفاف کردن فعاليت‌هاي مالي اين موسسه آموزشي بزرگ که بيش از نيمي از فارغ‌التحصيلان تحصيلات عاليه کشور را در خود جاي داده، در دستور  کار قرار گرفت.

اين عمل مجلس به اميدها براي شفاف شدن حواشي دانشگاه آزاد جاني تازه بخشيد، اما اميدهاي نوشکفته با درخواست‌هاي مکرر براي تمدید فرصت تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی به پژمردگي انجاميد و کماکان گزارش دقيقي از گردش‌مالي اين دانشگاه که ارقام آن ذهن را گيج مي‌کند به افکار عمومي ارائه نشده است.

از آنجا که دانشگاه آزاد  بخش اعظمي از نيروي جوان کشور را به خود اختصاص داده، حساسيت‌هاي تصميم‌گيري براي آن دو چندان کرده است، لذا مراجع ذيربط با توجه به شروع سال تحصيلي جديد بايد فضاي امني را جهت تحقق سياست‌هاي علمي و پژوهشي اين دانشگاه فراهم سازند تا نشاط لازم به فضاي اين دانشگاه بازگردد.

گزارش از بهاره بهرامي

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار