با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان رضوی، بهره برداری از بزرگ ترین مرکز تخصصی اورژانس کشور و 51 پروژه ی آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی استان همزمان با دهه ی کرامت آغاز شد.


 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهدمحمدحسین فروزان مهر در این مراسم با اشاره به خدمات ارزنده و دستاوردهای حایز اهمیت حوزه ی سلامت پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، ارتقای شاخص های سلامت را مرهون تلاش متخصصان و برنامه ریزان این حوزه دانست.
وی افزود: تامین سلامت مردم از جنبه ها و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، روان شناختی و سیاسی قابل بررسی است و با توجه به اینکه انسان از دیدگاه تئوری سرمایه ی انسانی، محور اصلی توسعه ی پایدار به شمارمی رود، سلامت به عنوان عامل مهمی در رشد اقتصادی کشورها شناخته می شود.
استاندار خراسان رضوی بابیان این مطلب که کالای سلامت و بازار آن و همچنین نگرش جامعه به این مقوله دارای خصوصیاتی است که به این کالا جایگاه و ارزش ویژه ای بخشیده، گفت: سلامت حقی است همگانی که نتیجه ی آن تامین طولانی ترین عمر ممکن توام با سلامتی و زندگی با کیفیت برای کل آحاد جامعه است.
فروزان مهر با اشاره به وضعیت مطلوب شاخص های توسعه ی انسانی کشور در مقایسه با سایر کشورها افزود: یکی از عمده دلایل بهبود شرایط در این حوزه، اصلاح ساختار نظام عرضه ی خدمات پزشکی، توزیع مناسب امکانات و خدمات این بخش و رسیدگی به نقاط کم برخوردار می باشد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه زندگی تمام افراد در دستان نظام سلامت قرار دارد، بر تلاش در جهت کاهش توسعه ی نابرابرهای سطح سلامتی در مناطق کشور وتوجه ویژه به سهم این حوزه در تولید ناخالص داخلی تاکید کرد.
فروزان مهر با تاکید بر لزوم تدوین بسته ی خدمات سلامت بر اساس نظامی اولویت بندی شده وتلاش جهت پوشش حداکثری این بسته در خدمات پایه گفت: خوشبختانه خدمات پایه ی سلامت در وضعیت کنونی در قالب نظامی یکپارچه در نخستین سطح تماس، از طریق خانه های بهداشت بر حسب برخورداری از خدمات تخصصی تر و هدایت به سطوح بالاتر در حال اجراست.
وی گفت: تحولات جهانی و نیاز مبرم مردم به خدمات نوین پزشکی نیازمند اندیشیدن تدابیر نوینی برای حفظ سطح کنونی شاخص های سلامت و برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای آن، و به موازات آن اجرای طرح پزشک خانواده از راهبردهای اتخاذ شده در کشورمان به منظور نیل به این هدف است.
فروزان مهر با بیان این مطلب که نظام سلامت مسوولیتی حیاتی و مداوم است، خاطرنشان کرد: برای برنامه ریزی اثربخش در این حوزه، باید به مولفه های بسیاری مانند کارآیی برنامه ها، توازن، عدالت و چگونگی کیفیت ارایه ی خدمات توجه داشت.
وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم رفع دغدغه های بیماران، تصریح کرد: باید در راستای کاهش سهم مردم در هزینه های تامین سلامت و خدمات درمانی برنامه ریزی و تلاش شود.
استاندار خراسان رضوی، در ادامه اظهار داشت: در میان حوزه های مختف ذیل صنعت گردشگری اعم از توریسم فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی، گردشگری سلامت یکی از مهم ترین عرصه هاست که سهم به سزایی در اشتغال زایی، ارزآوری و رونق این صنعت دارد.
وی صدور خدمات فنی و مهندسی را یکی از راهبردهای اساسی در دیپلماسی اقتصادی کشور و ارایه ی خدمات پزشکی و توسعه ی توریسم درمانی را یکی از فرازهای مهم آن برشمرد و گفت: حضور هر گردشگر سلامت، سه برابر یک گردشگر عادی برای کشور ارزآوری دارد .
فروزان مهر از گردشگری سلامت به عنوان سومین صنعت بزرگ و اثرگذار جهان پس از صنایع نفت و گاز و طلا یاد کرد و گفت: از مولفه های برتری سهم گردشگری سلامت کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، توانمندی شاغلان حرفه ی پزشکی، استفاده از فناوری های روز، برخورداری از استانداردهای بالا و هزینه های پایین خدمات درمانی و پزشکی و همچنین وجود نظام حمایتی و بیمه ای مناسب می توان نام برد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد مراکز درمانی برای گردشگران فرصت مغتنمی برای بخش سلامت استان جهت ارایه ی توانمندی های موجود در عرصه های بین المللی ست.
فروزان مهر با بیان این که 65 درصد سهم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به حوزه ی خدمات و بخش عمده ی آن در حوزه ی گردشگری ست، گفت: تردد انبوه زائران و مشتاقان علی بن موسی الرضا (ع) از اقصی نقاط جهان از یک سو و وجود نیروهای متخصص، کادر پزشکی مجرب و بیمارستان های مجهز از سوی دیگر زمینه را برای توسعه ی این صنعت در استان فراهم کرده است.
وی زیرساخت ها وامکانات ایجاد شده در حوزه ی بهداشت و سلامت استان را در سال های اخیر قابل توجه دانست و افزود: هم اکنون هزار و 380 خانه ی بهداشت، 510 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای، 62 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و هفت هزار و 700 تخت بیمارستانی در استان در راستای خدمت به زائران و مجاوران فعالیت می کنند.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو یک درصد دانشگاه برتر جهان است و رتبه ی نخست در میان دانشگاه های وزارت بهداشت، و رتبه ی سوم دانشگاه های کشور را به خود اختصاص داده است.
فروزان مهر برنامه ریزی برای افزایش ضریب برخورداری نقاط محروم و کم برخوردار جامعه از خدمات بخش سلامت و ارتقای شاخص های آن به ویژه در روستاها را ازاولویت های کاری مدیریت استان برشمرد و گفت: دستیابی به وضعیت مطلوب در این حوزه با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی، مستلزم استفاده از مشارکت مردمی به ویژه خیران بخش سلامت می باشد.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دراین مراسم استفاده از ظرفیت خیران حوزه ی سلامت را از رویکردهای دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد تا بتوان از این رهگذر گامی موثر در جهت افزایش رفاه اجتماعی برداشت.
وی ادامه داد: رفع کمبود ۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو در کشور و رسیدگی به مشکلات بهداشتی مناطق حاشیه نشین از اولویت های کاری این وزارتخانه محسوب می شود که تحقق آن مستلزم افزایش اعتبارات حوزه ی سلامت است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افتتاح مرکز طب اورژانس در مشهد که با مساعدت خیران صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد: ایجاد این مرکز سبب رونق خدمات‌رسانی بخش سلامت به زائران و مجاوران شود.
هاشمی توجه به آموزش و پژوهش را برای رشد روزافزون حوزه ی پزشکی ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس به دلیل ظرفیت های ویژه اش می تواند نقش موثری دراین زمینه ایفا کند.
شایان ذکر است 74 درصد زمین های مراکز بهداشت سطح استان خراسان رضوی توسط خیران اهدا شده است.
گفتنی ست مرکز تخصصی اورژانس عدالتیان در فضایی به وسعت 12 هزار متر مربع و با اعتباری بالغ 220 میلیارد ریال اعتبار راه اندازی شده است که 140 میلیارد ریال آن توسط خیر مشهدی و بقیه از سوی وزارت بهداشت تامین شده است.  /س

برچسب ها: مرکز ، تخصصی ، اورژانس ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.