مناظره تلویزیونی با موضوع تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاه عصر امروز با حضور روح‌الله ایزدخواه استاد دانشگاه، رضا ملک‌زاده وزیر اسبق بهداشت، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران، احمد نادری استاد دانشگاه تهران، رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، محمود ملاباشی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در مناظره تلویزیونی که با موضوع تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاه از شبکه یک سیما پخش شد، روح‌الله ایزدخواه استاد دانشگاه، رضا ملک‌زاده وزیر اسبق بهداشت، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران، احمد نادری استاد دانشگاه تهران، رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف و محمود ملاباشی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با یکدیگر مناظره کردند.

در ابتدای برنامه روح الله ایزدخواه پشت تریبون قرار گرفت و خود را نماینده جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی معرفی کرد و با درود بر هم سنگری و هم دانشگاهی خود احمدی روشن بیان داشت: امام خمینی(ره) رقم خوردن سعات ملت را در دانشگاه‌ها می‌دانستند و مقام معظم رهبری نیز در این رابطه فرمودند بدون پیشرفت علم و فناوری سعادت ملت امکان پذیر نخواهد بود.

این فعال دانشجویی تولید علم و نشاط سیاسی را دو موتور اساسی پیشرفت در نظام آموزش عالی خواند و گفت: اگر نظام آموزشی دو بال می‌خواهد آن دو بال تولید علم و نشاط سیاسی خواهد بود.

ایزدخواه با بیان اینکه به عنوان نماینده دانشجویان باید محافظه کاری و پرده پوشی را کنار بگذارند و نظرات کلیه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را بی‌پرده بیان کنند افزود: نظام آموزشی در کشور ما در این 25 سال اخیر دچار یک تحجر و واپسگرایی شده است.

وی افزود: علی رغم حرف‌های خوبی که در نظام آموزشی زده می‌شود متاسفانه پس رفت و درجازدگی دیده می شود و آن طور که باید این دو موتور نچرخیده و ما تنها به عقب رفته‌ایم و در این رابطه شواهدی دارم که در طول برنامه خواهم گفت.

وی به دو نمونه در سال‌های 72 و 81 اشاره کرد و گفت: در سال 73 اقتصاد کشور به شدت آسیب دید و دچار تورمی 8 درصدی شد که در همان سال ها نیز مقام معظم رهبری فرمودند خدا لعنت کند کسانی را که نمی گذارند دانشگاه سیاسی شود و در همان سال اساتید دانشگاه از این تورم انتقاد کردند که در جواب آن ها بانک مرکزی به اساتید اقتصاد اعلام کرد شما درس خود را در دانشگاه بدهید ما کار خودمان را بلدیم.

وی افزود: در سال 81 کسی در جایی از کشور یک حرف پرت در مورد ائمه می‌زند و قاضی نیز یک حکم پرت دیگر در این رابطه می دهد و یک هفته در دانشگاه های کشور که البته این را به عنوان یک شاهد عینی می گویم دانشگاه قلمرو یکه تازی عده ای شده بود.

ایزدخواه بیان داشت: این عده در دانشگاه می گفتند چرا فلان حکم به این حرف داده شده که در همان سال مقام معظم رهبری خطاب به جنبش دانشجویی البته نه یک گروه خاص فرمودند لُب انتظار ما از دانشجویان عدالت خواهی است. حالا باید مقایسه کرد چقدر فضا برای عدالت خواهی باز می شود و چقدر فضا برای چنین حرکت کوری باز می شود.

وی با تاکید براینکه در آن زمان در دانشگاه شریف حضور داشتم افزود: عده ای می گفتند نمی توانیم کانون دانشگاهی بزنیم، نمی توانیم مجوز بگیریم و یا اینکه مجوز ما لغو شده است زیرا تنها در مورد عدالت صحبت می کردیم، آیا اصل نظام را زیر سوال بردیم؟ نه داشتیم در مورد مفاسد اقتصادی پرونده‌ایی که ده، پانزده سال خاک می خورد، در مورد عقب ماندگی صنعت و فناوری دانشگاه صحبت می کردیم.

ایزدخواه تصریح کرد: بحث ما تنها عدالتخواهی بود اما به آن فضا داده نشد که من اسم این را تحجر می گذارم یعنی ما در بحث توسعه سیاسی برای یک حزب و یا فردی حاضریم دانشگاه را به آشوب بکشیم اما در مورد یک جریان آرمان خواهانه اصیل فضا به آن نداده و نگاهمان در واقع محافظه کارانه است.

در ادامه رضا روستاآزاد  با تاکید براینکه آیا میان نشاط سیاسی و تولید علم تضاد وجود دارد و آیا نمی‌شود هم به علم توجه کرد و هم به کارهای سیاسی پرداخت اظهار داشت: انسان یک بعد ندارد و تنها بعد ما ذهن ما نیست که علم را دریابد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: وجود انسان ابعاد دیگری نیز دارد و باید به مسائل ذهن و جسم توجه شود و همزمان به ورزش برای جسم و عبادت برای روح توجه کرد و در عین حال دقت کرد که علم را برای چه باید آموخت علم برای علم مردود است و حتما باید علم برای کاربردی تولید شود.

وی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی براینکه علم باید هدفمند برنامه‌ریزی شود گفت: علمی که دنبال می کنیم اولا باید به عمل برسد که بسیار مهم است ثانیا علم در چه راستایی باید تولید شود؟ هدف چه خواهد بود؟ کشور در چه موقعیتی است و پرچمی که در کشور ما بالا رفته در دنیای امروز به عنوان یک پرچم عدالت خواه، انسانیت و بشریت و مسائل معنوی بالا رفته است.

روستاآزاد با اشاره به اینکه دنیای استکباری امروز را در مقابل ما ایستاده است بیان داشت: این علم همین جا جهت پیدا کرده است و اکنون پیامی که از سوی مقام معظم رهبری شنیده ایم و منطقی است همان پیامی است که می گوید صد در صد علم ما به صورت کاربردی و در جهت اقتدار و توان کشور مقابله کشور با تهاجم ها و فشارهای بین المللی است.

وی با تاکید براینکه دانشجویان و دانش آموزان باید به فضایی که در آن درس می خوانند توجه کنند افزود: در این فضا باید تحقق عملی وجود داشته باشد و با تجلیات این علم در رابطه با کالاها و محصولاتی که نهایتا اقتدار ملی ایجاد کند توجه کنند و از فرصت ها و منابع مالی و زمانی استفاده کنند و چه در دانشگاه ها و چه آموزش و پرورش علاوه بر این مسائل باید بصیرت نیز پیدا کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف دنیای امروز را بسیار پیچیده و پر از وسایل ارتباط جمعی پیچیده دانست و تصریح کرد: چند هزار صدا از رسانه ها در دنیا پخش می شود اما دنیا تحمل یک صدا از جمهوری اسلامی را ندارد و صدایی را که از ایران با نام پرس تی وی در دنیا پخش می شد دیگر اجازه شنیدن حرف حق و نبض حق و جهت های راهبردی حرف حق را ندادند که در چنین فضایی کسی که علم آموز ما است و علم را می خواهد باید در راستای انسانیت و بشریت حرکت کند تا بتواند با رصد اخبار و تحلیل آن ها به عمق مسائل پی ببرد.

روستاآزاد با اشاره به اینکه در اینجا علم با سیاست در تضاد نیست گفت: بلکه عین الزامی است که باید همانطور که علم را برای توانمندی خودش کسب می کند باید با بصیرت خودش محل استفاده آن را نیز کشف کند و تمامی این مسائل را دانشجویان در موقع خودش بعد از فارغ التحصیلی در مسیر صحیح هدایت کند و الزام علم و توجه به سیاست عینی و قابل دسترس است.

محمدصادق کوشکی به عنوان سخنران بعدی با تاکید براینکه دانشگاه را باید به عنوان محلی برای تولید علم و نشاط سیاسی مورد بررسی قرار داد اظهار داشت: اختلالات زیادی را چه در سال های قبل و چه بعد از سال های پیروزی انقلاب داشته ایم که رسالت دانشگاه چیست و خیلی وقت ها حرکات دانشجویی با احزاب اشتباه گرفته می شد و ایجاد شور و نشاط برای احزاب و گروه ها و جریان ها تلقی می شد که در این راستا دانشجو مساوی یک فرد فعال سیاسی بود که البته با احساس کار سیاسی می کرد نه با بینش عمیق و در ک درست از سیاست.

وی با اشاره به اینکه دورانی را که پشت سر گذاشته ایم تمام تلاش ها بر این بود که دانشگاه ها بر تولید علم متمرکز شوند و از فعالیت های سیاسی دور بمانند تصریح کرد: شاید افتخار هم می شد که در این 8 سال اخیر دانشگاه از لحاظ سیاسی آرام بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اختلالات امروز را از نبود بنیان هایی در تولید علم دانست و گفت: دانشگاه در کشور ما وارداتی است و هرچند که در گذشته تمدنی ما مراکز تولید علم و آموزش عالی در حد گسترده داشته ایم اما دانشگاه بنیادی وارداتی است و شکل رایج سیاست را به نوعی وارد کرده ایم اما هرچند ناقص و طبیعتا در چنین حالتی تولید علم در دانشگاه تعریف نشده اما در برخی از عرصه های محدود مثلا در آموزش پزشکی به صورت حداقل از دانشجوهای پزشکی و از زیرمجموعه های آن درمان حداقلی مطالبه می شده و آن ها به کارهای بالینی می پرداخته اند ما تولید علم حداقلی را داشته‌ایم اما در قسمت های انسانی و صنعتی دانشگاه تولید علم را نداشته ایم.

کوشکی دانشگاه ها را تنها ترجمه سرایی دانست که این ترجمه ها از سوی اساتید به دانشجویان دیکته می شود گفت: نتیجه این ترجمه‌ها در این بود که دانشگاه مشکل مفهومی داشت و دانشگاه ها در ورود خود به سیاست عملکردشان احساسی بود و خود دانشگاه پرچمدار نبود و هر گروهی که مثبت و منفی در درون دانشگاه از بیرون هدایت می شد و در این رابطه در درون دانشگاه ها افراد یارگیری کرده و برای خود پایگاهی درست می کردند و در این رابطه به حدی افراط می شد همان طور که در اوایل انقلاب در دانشگاه ها سنگربندی شد و هر دانشگاه به حزب و گروهی تقسیم شد و کار به درگیری های مسلحانه کشیده شد و در نهایت انقلاب فرهنگی رخ داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در نظام جمهوری اسلامی این مسائل در یک مسیر منطقی حرکت کند باید دانشگاه ها خود به تولید علم بپردازند تصریح کرد: تولید دانشگاه باید در راستای نیاز جامعه و هدفمند باشد و همانطور که به عنوان یک مرکز فکر و اندیشه پاسدار و مراقب صحنه سیاسی است همان طور گره های کور سیاست را باز کند و به سیاستمداران راه را نشان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اجازه سیاستمداران به دانشگاه تعبیر درستی نیست افزود: سیاستمداران باید دانشگاه را ارج نهند و سخنان دانشگاهیان را بپذیرند و از آن ها بخواهند که با راهنمایی دانشگاهیان اخلاق سیاسی را در نظام بتوانیم با مبنای تمدنی دانشگاه بسازیم.

کوشکی سیاست را سازمان و الزامات آن را به تبع آن تولید نشاط سیاسی خواند و افزود: خروجی چنین دانشگاهی هزاران امر پر برکتی است که تولید علم و نشاط سیاسی می شود که این مسئله نیز دیگر هیچ ربطی به رفتارهای احساسی و غیر عقلانی و علمی نداشته زیرا دیگر دانشگاه صاحب تولید علم، فرهنگ نخواهد بود.

محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزیر علوم در رابطه با نشاط سیاسی و تولید علم اظهار داشت: دانشگاه ها سایه ای از تولید علم در جامعه هستند و قطعا در دانشگاه ها مدیران فردای جامعه باید درست تربیت شوند و نشاط سیاسی کمک فراوانی به تولید علم می کند. 
 
وی پیشرفت های ده ساله اخیر در حوزه تولید علم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این پیشرفت ها خودش بیانگر این است که نشاط سیاسی عملا وجود دارد و تولید علم باید تعالی شود و در پنج ماه از سال میلادی گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران با انتشار ۲۷ هزار مقاله علمی در دنیا رتبه ۱۵ را کسب کرده و در منطقه رتبه اول دارد. 
 
ملاباشی ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ طرح کلان ملی داریم که در بیش از ۶۰ دانشگاه در همکاری با یکیدگر در حال انجام است، از جمله ۲۵ هزار پروژه دستگاه های اجرایی، ۱۵۲ قطب علمی، ۳۲ پارک علمی و فناوری و هزار و ۲۰۰ مرکز رشد به صورت دانش بنیان هستند که جو نیازمحور فعلی دانشگاه ها را نشان می دهند و نشاط سیاسی در تعامل جامعه با دانشگاه و در راستای تربیت مدیران جامعه خود را نشان خواهد داد. 
 
رضا ملک‌زاده وزیر اسبق بهداشت به فعالیت های چشمگیر دانشگاه هااشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت ها در حدی بوده است که دولت سرمایه گذاری و کمک کرده است و در این راستا عنصر اصلی نشاط در دانشگاه ها، نشاط خود دانشجویان است که باید به فعالیت دانشجویان با دید باز نگاه شود و تشکل های دانشجویی فعال باشند . 
 
وی مجموعه دانشگاه را فقط در حوزه بسیج ندانست و افزود: ما جریان عظیم دانشجویی داریم و همه دانشجویان از نظر تولید علم و تولیدمقالات علمی خوب بودند ، از جمله در بخش صنعت ، نظامی و پزشکی نقش بارز و چشمگیری داشتند. 
 
وی افزود: سرمایه گذاری در تولید علم در مقیاس وسیعی صورت گرفته است و پیشرفت های ده ساله گذشته پایه ریزی شده تا دستاورد امروزه را مشاهده کنیم. پیشرفت علم فقط تولید انبوه مقاله نیست، همین که افراد را تشویق کنیم که مقاله ISI داشته باشند و با نوآوری و خلاقیت در پزشکی بتوانند داروهای جدیدی را برای اولین بار تولید کنند، بسیار ارزشمند است. 
 
ملک زاده مشکل اصلی را در فرار مغزها دانست و گفت: نخبگان درجه اول را نمی توانیم در دانشگاه ها نگه داریم، زیرا بودجه نداشته و بخش عمده ثروت ملی خود راهنوز از دست می دهیم. محیط دانشگاه ها باید بازتر و شفاف تر شوند و به همه تشکل ها فضا باید داده شود و به اندازه کافی باید به نخبگان علمی ظرفیت دهیم. 
 
احمد نادری رئیس جهاد دانشگاهی در ابتدای سخنرانی انتقادی به چینش مهمانها کرد و انتظار داشت سرپرست جدید دانشگاه علامه نیز حضور داشته باشد تا برنامه چالشی تر شود و در ادامه به مقوله نشاط سیاسی و تولید علم پرداخت و افزود: در این مقوله باید به کارکرد دانشگاه پرداخته شود ، زیرا که دانشگاه محل تجارت آراء و نسبت ایده هاست و تولید و توزیع مصرف دانش ، تربیت نخبگان، دانش افزایی و جامعه پذیری را باید مورد توجه قرار داد. 
 
نادری اظهار داشت: دانشگاه نقش مهمی در جامعه پذیری دارد و همچنین بازتولید علم دانشگاه بسیار مهم است. 
 
وی به انتقاد چرخش علمی در کشور پرداخت و گفت: دانش باید در این چرخش در حال گردش باشد و دانشگاه ها باید از این فرمالیستی و ترجمه ای و حاشیه ای بودن در غرب خارج شوند و نقش خود را مورد بازبینی قرار داده و تبدیل به بازیگران فعال در تعامل با جامعه بیرونی باشند. 
 
ایزدخواه در ادامه به معضل بیکاری فارغ التحصیلان دوره کارشناسی اشاره کرد و گفت: بیکاری فارغ التحصیلان لیسانس ده برابر دیپلمه ها است و در بخش کشاورزی شش برابر دانشجو زیاد شده اما آیا کشاورزی ما دانش بنیان شده است و ما صد سال صنعت نفت داریم و اقتصاد نفت ما کجاست؟ دانشجوی ما ۵ سال تحقیق می کند و همه تحقیقاتش در کتابخانه است و ما با تولید انبوه پایان نامه مواجهیم. 
 
وی به بودجه دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: مشکل بودجه وجود ندارد، زیرا بودجه را مستقیم به دانشگاه ها نمی دهند و معیار بسته بندی بین اساتید دانشگاه ها وجود ندارد. رانت خواری در دانشگاه ها منجر به مدرک فروشی می شود. 
 
ملک زاده در نقد سخنان ایزد خواه اظهار داشت: با بودجه دانشگاه دانشجویان به خارج از کشور می روند و مهمترین مشکل ما این است که بهترین دانشجویان به کار گرفته نمی شوند. مهمتر از بودجه اساتیدی هستند که باید عاشق علم باشند و تلاش کنند تا کلاس درس را به بهترین نحو اداره کنند. اگر بودجه و زیرساخت لازم وجود نداشته باشد، نمی توان در این حوزه موفق بود. 

ملاباشی نگرش جدید نظام آموزش عالی کشور را دچار معضل دانست و افزود: جایگاهی در این نگرش وجود ندارد و دانشگاه ها به شدت به سمت جو نیازمحوری در حرکت هستند. سازمان امور دانشجویان از حدود ۳ ماه پیش بورسیه دکترا در حوزه کاربردی را اعلام کرده است و از تمام کسانی که در مراکز صنعتی کشور مشغول به کار هستند، در مواجه شدن با مشکلات در این مراکز به مرکز تحقیقاتی خارج از کشور روی می آورند و در این راستا باید معضلات آنها حل شود تا به داخل دانشگاه ها نیز بپردازند. 
 
وی ادامه داد: در چند سال اخیر وزارت علوم و بهداشت آمایش سرزمینی را برای آموزش عالی مطرح کرده و در این راستا اقداماتی انجام داده است. 
 
ایزدخواه تعداد فارغ التحصیلان بیکار رشته های مهندسی را تاسف آور دانست و افزود: در حال حاضر در منطقه چابهار ۱۴ رشته بومی دوره کاردانی از جمله ملوانی و دیده بانی دریا وجود دارد که ۹۰ درصد ورودی این رشته ها افراد بومی این منطقه هستند که بلافاصله جذب کار می شوند و یک سوم دانشجویان به رشته های مهندسی برق و IT گرایش دارند در حالیکه در دولت الکترونیک ما رتبه ۱۰۰ را در دنیا داریم، چرا در دانشگاه ها مطالب خوب و مفیدی آموزش داده نمی شود تا دانشجویان جذب کار شونند؟ 
 
کوشکی در ادامه اظهار داشت: اختلاف نظرها نشان می دهد که باید فارغ از جناح بندی مطالب را مورد توجه قرار داد . 
 
وی مبحث بودجه را در دانشگاه ها مورد اهمیت دانست و گفت: ازماشژگاه ها بدون بودجه ساما نمی یابند و دولت بودجه را به پژوهش هایی که در کتابخانه ها هستند تقدیم می کنند و در این راستا علوم انسانی تولید می شود و خروجی ندارد، در حال حاضر دو سوم کشور ما مستعد برق خورشیدی و هیچ دانشگاهی پروژه ای نگذاشته که با استفاده از انرژی برق خورشیدی کولرهایی درست شود. 
 
وی ادامه داد: تقاضا برای دانشگاه زیاد است همه عاشق علم بوده و دسوتدار مدرک زیدند و خروجی آن  ۵ ملیون فارغ التحصیل بیکار است. دانشگاه ها باید درست تعریف شوند. دانشگاه مکانی است که اگر کسی وارد آن شد باید مسئله ای را در جامعه حل کند تا وقتی که این مسائل حل نشود مشکلات زیادی رخ خواهد داد  
 
کوشکی رشته های علوم انسانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در علوم انسانی نخبگان ما پایان نامه در حوزه سیاست خارجی می نویسند و راهکار ارائه می دهند اما حاکمان ما علوم سیاسی را جدی نمی گیرند و اگر وزارت دفاع با علوم انسانی در ارتباط باشد و مسائل را با دانشجویان علوم انسانی مشورت کند، برای اداره جامعه سودمند خواهد بود. 
 
روستا آزاد نقش انجمن اسلامی در دانشگاه ها را مورد توجه قرار داد و گفت: اینها همه گروه های دانشجویی هستند و همگی نشریه دانشجویی دارند. انجمن اسلامی یکی از انواع بلوغ و نشاط سیاسی در دانشگاه است. 
 
وی ادامه داد : دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیل ۱۵ هزار ظرفیت ارشد و دکترا دارد و هرکسی که دوره کارشناسی ارشدش تمام شد، می تواند دکترا بخواند، ظرفیت در بعضی از دانشگاه ها وجود ندارد از همه دانشگاه ها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند  
 
ملاباشی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه نشاط باز سیاسی در دانشگاه ها تنها برای جذب مشارکت حداکثری صورت می گیرد، برای تداوم آنها چه باید کرد و چرا اصول سند دانشگاه اسلامی مورد چشم پوشی قرار گرفت و در مفهومی چون تفکیک جنسیتی که در آن سند اشاره نشده پافشاری می کنیم، آیا با این تفکر دانشگاه اسلامی می شود، گفت: ۳۳۰۰ تبلیغات در دوران انتخابات در دانشگاه ها رخ داد ، یعنی هر دانشگاهی به طور متوسط ۳۰ سخنرانی تبلیغاتی داشته است که بیانگر این است باید زمینه ای در دانشگاه فراهم شود تا یک نامزد ریاست جمهوری بدون دردسر مطالب خود را مطرح کند که تداوم آن به صحبت های مقام معظم رهبری موسوم به نهضت ازاد اندیشی بر می گردد . 
 
وی اضافه کرد: بنده به عنوان بازرس حداکثر هردو هفته یکبار نظارت داشته اند این برنامه ها در دانشگاه های مختلف به صورت های متفاوت در حال انجام است. 
 
ملاباشی معاون وزیر علوم با اشاره به موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها تصریح کرد: تفکیک جنسیتی میان روسای دانشگاه ها با وزیر وقت مطالبی بود که از لحاظ کار فرهنگی در دانشگاه ها به صورت یک پیشنهاد ارائه شده قرار داشت و اجباری در کار نبود. 
 
وی ادامه داد: این طرح را برخی دانشگاه ها انجام داده و نتایجی گرفته اند و برخی هم استقبال نکردند. 
 
ملاباشی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت قبل با شتاب بسیاری کرسی های آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری را انجام نداد و رغبتی برای توسعه آن نداشت، اظهار داشت: کرسی های آزاداندیشی بخشی از نهضت آزاداندیشی است و اگر این آرامش فکری در اثر برگزاری مسائل فرهنگی در همه دانشگاه ها وجود نداشته باشد، آیا استاد و دانشجو می تواند به وظیفه اصلی خود که تولید علم است بپردازد؟ 
 
ملاباشی تاکید کرد: موقعیت های علمی و مهم در سطح ملی و بین المللی در کشور بیانگر این است که این کرسی ها وجود دارد، اما شما تعداد آنها را نسبت به فعالیت دانشگاه ها کم می دانید. این مسئله توسط تشکل ها که پایه اصلی هستند وجود دارد.  
وی بیان داشت: تشکلی نیست که سه درصد اعضای دانشجو داشته اما مورد قبول نباشد. اگر دانشگاهی ۵۰۰۰ دانشجو داشته و ۱۵۰ نفر خواهان ایجاد تشکل باشند، نه ۱۵ نفر، طبق قوانین تصویب شده شورای انقلاب فرهنگی مورد پذیرش نیست. 
 
کوشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بنابر گفته رهبر معظم انقلاب ۱۲ سال است که کشور در مسیر پیشرفت علمی قرار گرفته و از ده سال پیش برخی طیف های تندرو دانشجو در دفتر تحکیم وحدت فعالیتشان در سراشیبی افول قرار دارد، به نظر شما رابطه این مکتب های رادیکال با انحراف از مسائل تولید علم چیست؟ راهکار بازتولید این طیف های رادیکال چگونه است؟ گفت: دانشگاه باید مکان تولید علم و اندیشه باشد، نه اینکه در آن فعالیت سیاسی دیده شود که آرامش را برهم می زند و در آن تندروی و افراط وجود داشته باشد. 
 
وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری خاتمی که ایشان در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخنرانی می کردند، مدافعان آنها اجازه سخنرانی و صحبت برای ایشان ندادند و ایشان مجبور شد بگوید کاری نکنید که من شما را بیرون کنم، اظهار داشت: آیا فضایی که رئیس جمهور مملکت نتواند میان هوادارانش صحبت کند،نشاط سیاسی است؟ نشاط سیاسی یعنی نشاط متفکرانه، با اخلاق و عالمانه. 
 
وی ادامه داد: مدل پیش دانشجویان را پیاده نظام و مهره شطرنج در جریانات سیاسی می دانست و لیدر پیروز انتخابات در سال ۷۸  علنا اعلام کرد تشکل های دانشجویی باید به پارکینگ رفته و این موضوع را رسانه ای مطرح کرد، چرا اینطور نگاه می شود، این مدل رفتارها خوشبختانه در دانشگاه های ما فروکش کرده است. 
 
این تحلیلگر سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: اگر به رفتارهای خوب اساتید و دانشجویان پر و بال داده شود، نشاط آنها به نشاط سیاسی عالمانه تبدیل می شود و معنای مهم این نشاط این است که در حوزه تخصصی خود حاکمیت را نقد کنیم. 
 
ملاباشی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه آیا تعداد مقالات ISI نشانه پیشرفت علمی در کشور است، اگر شما این معیار را مهم می دانید و کشور را از لحاظ این تعداد مقالات کشور اول منطقه تعریف می کنید، از طرفی می گویید ISI گرایی خوب نیست، توجیه شما در مورد این تناقض چیست؟ گفت: یکی از معیارهای پیشرفت علمی در دنیا تعداد مقالات ISI است که اساتید و دانشجویان دانشگاه آن را منتشر می کنند و آیا اینکه این شاخص عمده در دنیا نیست بایستی بگویم شاخص های دیگری نیز وجود دارد اما شاخص عمومی که مرتبا اعلام می شود همین تعداد مقالات علمی است. 
 
روستاآزاد در پاسخ به سوال بینندگان مبنی بر اینکه چنددرصد فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به خارج از کشور مهاجرت می کنند و برای معکوس کردن روند آن چه اقدامی انجام داده اید، گفت: مار مشخصی وجود ندارد، تصور بنده این است که نیمی از این دانشجویان به خارج از کشور مهاجرت می کنند، اما آمار دقیقی نداریم. 
 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این دانشجویان به کشور بر می گردند اما آمار دقیقی که مشخص باشد وجود ندارد. 
 
ایزدخواه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خودتان برای ارتقائ دانش علمی مقاله ISI نوشته اید و جهاد دانشگاهی برای بومی سازی تحقیقات علمی چه کار کرده است گفت: بنده هیچ وقت مقاله ISI ننوشته و نخواهم نوشت.  
 
رئیس کانون تفکر دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از زمان تاسیس با رویکرد جهادی بعد از انقلاب فرهنگی باید فعالیت کند، افزود: این نهاد باید با روحیه جهادی در عرصه های مختلف دانشگاهی ورود پیدا کند که ما اثر آن را در حیطه های مختلفی همچون پژوهشکده رویان می بینیم. اما کارهای بسیار خوبی در عرصه های علوم انسانی صورت گرفته که ذکر آن بحث را طولانی می کند. 
 
دربخش پایانی مناظره روح الله ایزدخواه و رضاملک زده به انتخاب حضار برای بخش مناظره دو نفره انتخاب شدند. ملک زاده در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه ایا وزارت علوم و بهداشت در سالهای گذشته به دنبال تولید علم بودند یا به موضوع فعالیت سیاسی دانشگاه توجه داشته اند و اگر دولت یازدهم بخواهد در این زمینه تلاش کند چه باید بکند، گفت: دانشگاه ها و وزارتخانه تلاش زیادی در فعالیت های علمی کرده اند اما واقعیت این است که ما فاصله زیادی با پیشرفت علمی داریم و نباید خود را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم. 
 
وی اضافه کرد: تعداد مقالات منتشره ما زیاد است اما کافی نیست ما در وهله اول احتیاج داریم که اساتید خوبی برای آینده کشور سرمایه گذاری کنیم. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما باید اساتید به روزی از نظر علمی داشته باشیم اساتیدی که دانشجویان را مانند فرزندان خود بدانند. 
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جناب ایزدخواه گفتند استادان مایل به فعالیت سیاسی نیستند آیا شما قبول دارید؟ اظهار داشت: ما فعالیت سیاسی که بخواهد به شکل مخربی فعالیت علمی را خدشه دار کند، نداریم. دانشجویان موفق و درجه یک دنیا و دانشگاه های خوب سیاسی نیستند اما جریان منضبط بسیار خوب سیاسی هم وجود دارد. 
 
ملک زاده با بیان اینکه اعضای دانشگاه را باید به یک چشم نگاه کرد، افزود: باید به اساتید و اعضای دانشگاه فرصت داد تا یک جریان و تفکر بسته در دانشگاه وجود نداشته باشد، چرا که اگر بهترین استاد هم داشته باشیم و دانشجوی موفقی وجود نداشته باشد، موفق نخواهیم بود. 
 
ایزدخواه در واکنش به صحبت های ملک زاده گفت: در کشوری که ساختار دولت و اقتصاد و قانون تجارت استعمارزده است و سیستم برای تغییر آن مقاومت می کند، ما دانشجوی سیاسی می خواهیم. 
 
رئیس کانون تفکر دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه ما نیازمند نشاط سیاسی برای دعوا و خاله بازی سیاسی نیستیم، بیان داشت: دانشجو مدیر آینده مملکت است وقت و انرژی دانشجو باید در مسائل مهم کشور جستجو و پیدا شود نه در جنجال های سیاسی. 
 
وی اضافه کرد: این بحث که می گویند اقلیت دانشجویان می خواهند حاکم دانشگاه باشند وجود ندارد و یک بحث انحرافی است، اگر در بین دانشجویان نظرسنجی کنیم ۹۹ درصد سوال اول آنها متوجه خود نظام آموزش عالی است. آنها می خواهند برای اصلاح کاری انجام دهند اما ما اسم آن را کار سیاسی می گذاریم. 
 
ایزدخواه با بیان اینکه چرا به کمپین دانشجویی ارتقاء اساتید اعتراض می کنند، گفت: آیا فضای انتقاد برای دانشگاه ها تا امروز فراهم بوده است؟ سوال من این است اگر در دانشگاه ها ظرفیت سازی شده ، پس چرا نخبه بودن احمدی روشن ها و رضایی نژادها را بعد از ترورشان متوجه شدیم؟ چرا هیچ کس به آنها مدرک نخبگی نداد؟ چرا دکتر شهریاری و علی محمدی به عنوان استاد نمونه شناخته نشدند و ما بعد از ترور متوجه شدیم که آنها استادان نمونه و نخبه هستند؟ 
 
ایزدخواه تاکید کرد: این موارد را که می بینیم متوجه می شویم که نظام آموزشی برعکس عمل می کند. این پوزیتیویسم که در نظام آموزشی ما وجود دارد دیگر در غرب جایی نداردو غربی ها این بحث صد سال پیش را حتی مطرح هم نمی کنن، چرا باید استاد آمار در دوره دکترا آمار را به صورت دیکته آموزش دهد اگر نظام آموزش عالی دنبال تولید علم و نشاط سیاسی باشد، باید به این مسائل نیز پرداخته شود. 
 
ملک زاده در واکنش به سخنان ایزدخواه گفت: جوی که شما تعریف می کنید در دانشگاهی که من در آن هستم وجود ندارد، بنده از اینکه دانشجویان من از شیوه من انتقاد می کنند لذت می برم و معتقدم در خیلی از دانشگاه های ما اینگونه نیست.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در بسیاری از دانشگاه های ایران ارتباط وسیع علمی با دانشجویان پزشکی دارم و ممکن است گوشه هایی از آنها را در دانشگاه ها دیده باشیم اما جریان اصلی اینگونه نیست. 
 
ملک زاده در پاسخ به سوال ایزدخواه مبنی بر اینکه چرا پژوهشکده رویان باید با زحمت و مشقت راه بیفتد اظهار داشت: شما اطلاع ندارید ما موسساتی در دانشگاه داریم که از رویان موفق تر و بهترند. بنده معتقدم رویان جزو موسساتی است که بودجه خوبی گرفت و من در تاسیس آن حضور داشتم. 
 
ملک زاده تصریح کرد: در دانشگاه تهران مکانهایی داریم که بیش از ۳۰۰ هزار پیوند سلول بنیادی دارند و افرادی را زنده نگهداشته اند، قضاوت های شما از روی مشاهدات محدود است چرا که خوشبختانه در دانشگاه ها کار مثبت و پیشرفت های علمی حاصل شده است. 
 
ایزدخواه  با اشاره به صنعت نفت موجود در کشور گفت: احمدی نژاد در خصوص چگونگی استفاده از بودجه نفت سوال کرده بود اما امروزه گفتمان نفت فروشی در دولت حاکم است و هیچ صحبتی در پارک فناوری و هسته های فناوری در کشور نمی شود. 
 
ملک زاده در واکنش به سخنان ایزدخواه تاکید کرد: حرفهای شما در حد شعار است، پروسه صنعتی در کشوری که اقتصاد آن براساس فروش نفت است، نمی توان به سرعت وارد کشور کرد. به شما اطمینان می دهم هرجا صنعت نفت به دانشگاه اعتماد کرد و بودجه و امتیازی به آن اختصاص داد موفق خواهد شد. 
 
ملک زاده در پاسخ به سوال ایزدخواه مبنی بر اینکه چنددرصد تجهیزات پزشکی ما وارداتی است گفت: حدودا ۹۵ درصد این تجهیزات وارداتی است اما قرار نیست تمامی تجهیزات پزشکی در ایران تولید شود و این تجهیزات در ایران بازار محدودی دارد. 
 
ملک زاده در پاسخ ایزدخواه در پاسخ به این سوال که چرا استاد انستیوپاستور که ماده اولیه متادون را تولید کرده نمی تواند به دولت بقبولاند که به جای وارد کردن این ماده از تولیدکننده های ایرانی خریداری کنند، گفت: شما از دولت و صنعت نقد می کنید و من قبول دارم که برای دولت، صنعت و وزارتخانه های ما وارد کردن راحت تر است تا اینکه با حوصله و صبر حمایت کنند و قبول کنند که یک تولید به تولید دیرتر و باکیفیت تر بهتر از وارد کردن است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مشکل جدی ما این است که رابطه صنعت و دانشگاه فعال و دینامیکی نیست تا بتواند تولید را به صنعت تجهیزات مبدل کند. 
 
ملک زاده در صحبت هایش تصریح کرد: ما می توانیم تولید علم و نشاط سیاسی داشته باشیم و این مهم با اعتماد مسئولین به دانشجویان محقق خواهد شد. ما باید سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم و مدیران صنعتی و نفتی ما باید دانشگاه را باور کنند. 
 
ایزدخواه در پایان خاطرنشان کرد: خواسته ما این است که دولت فعلی و نظام آموزشی اجازه دهند اساتید دانشگاه به عنوان هسته آموزش مسائل کشور را حل کرده و به آنها اجازه فعالیت دهند، همچنین سیاست را در سیاست زدگی و خاله بازی سیاسی قرار ندهند.

 
انتهای پیام/

برچسب ها: مشهد ، سیرجان ، رئیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار