سرپرست گروه تئاتر معلولان جسمی- حرکتی(بچه‌های باران) مشهد گفت: مشکلی عمده معلولان باور غلط «نمی‌توانم» است و با تقویت اعتماد به نفس در معلولان، توانایی این افراد شکوفا شده است.




حمید کیانیان در گفت‌وگو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه خراسان، اظهار کرد: از جمله فواید و محسنات گروه تئاتردرمان «بچه‌های باران» را بالا رفتن اعتماد به نفس معلولان و ایجاد خودباوری در این افراد است.

وی بیان کرد: 35 نفر از معلولان اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند و از زمانی که وارد این گروه شده‌اند، تغییرات مثبت در آنان مشهود است.

کیانیان عنوان کرد: این مجموعه حدود پنج سال است که فعالیت خود را در زمینه تئاتر درمانی شروع کرده و تاکنون برنامه‌های خود را در شهرهای زاهدان، یزد، شیراز، تهران،‌ چالوس، خواف، ‌بیرجند و ... اجرا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام معلولان در‌آغاز ورود به این مجموع توسط روانپزشک به صورت رایگان ویزیت می‌شوند و خصوصیات رفتاری و کرداری آنان ارزیابی می‌شود، خاطرنشان کرد: نقش‌هایی که در تئاتر به این افراد واگذار می‌شود، براساس شخصیت آنان است.

کیانیان گفت: معلولان به دلیل عدم خودباوری حضور در جامعه را از خود دریغ می‌کنند که خود مقصر در عدم باور مردم و نگرش آنان هستند.

سرپرست گروه تئاترمعلولان جسمی- حرکتی(بچه‌های باران) مشهد گفت: در این گروه معلولانی که قدرت حرکت و تکلم را نداشته با کار تئاتر درمانی توانایی خود را باز یافته‌اند و حتی ویلچری را که برای حرکت از آن کمک می‌گرفتند، کنار گذاشته‌اند و این امر تنها به دلیل ایجاد خودباوری در آنان است.

وی اذعان کرد: گروه نمایشی معلولان جسمی- حرکتی «بچه‌های باران» به منظور ارتقاء سطح کیفی مهارت‌های هنری اقدام به تاسیس آموزشگاه تخصصی هنر ویژه معلولان به صورت رایگان در رشته‌های فیلم‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی، قصه‌نویسی و .... کرده است که کلاس‌ها در آینده تشکیل خواهد شد.

کیانیان گفت: در سطح شهر بیشتر فضاهای شهری بدون در نظر گرفتن حق و حقوق این افراد ایجاد شده است و حتی بهسازی و مناسب‌سازی که برای این افراد صورت گرفته غیرمهندسی بوده و شرایط معلولان در آن رعایت نشده است.

وی با اشاره به حضور معلولان در شهر اضافه کرد: یکی از اقدامات ما انجام کارهای نمادین با حضور این افراد در مجموعه‌های شهری و دیده شدن توسط دیگر افراد جامعه بوده که با داشتن هزینه‌های سنگین برای ما، اکنون این اهداف نیمه‌تمام مانده است.

کیانیان اظهار کرد: طبق قانون حمایت از معلولان، استفاده از قطار، مترو و هواپیما برای آنان به صورت نیمه‌بهاست که در کمتر جایی به آن توجه می‌شود و همین امر رفت‌وآمد را برای آنان با توجه به بعضی محدودیت‌های جسمی دشوار کرده است. /ش
برچسب ها: مشکل ، عمده ، معلولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.