تغيير كتيبه مقبره نظامي به زبان فارسي بخشي از نيت پليد استعمار براي از بين بردن زبان فارسي است.

"كامران شرفشاهي" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در خصوص برداشتن شعر فارسي نظامي از مقبره اين شاعر در كشور آذربايجان گفت: در درجه اول بايد گفت كه شاعران و انديشوران بزرگ جهان متعلق به تمام جهان بوده و مصادره‌هاي ساده لوحانه و جاهلانه چيزي از عظمت آنان كم نمي‌كند.


وي تاكيد كرد: شنيدن چنين خبرهايي به راستي موجب تاسف و تاثر بوده زيرا اگر عظمتي در نظامي وجود داشته در درجه اول به دليل خمسه نظامي و اين كتاب در برگيرنده سروده‌هاي اين شاعر بزرگ به زبان فارسي است كه اگر كسي بخواهد اين آثار گرانبها و ارزنده را ناديده بگيرد مانند گرفتن صدا و بال و پرهاي پرنده خوش آوازي و باقي گذاشتن جسد اوست.

وي افزود: از ديگ رسو حكومت‌هاي وابسته معمولا سعي در پر رنگ كردن عنصر قوميت گرايي به مقابله با حقايق و واقعيت‌هاي بزرگتري داشته و معمولا به گواه تاريخ ناسيوناليسم افراطي هيچ گاه نتوانسته روش مناسبي براي هدايت و اعتلاي يك جامعه باشد.

اين شاعر ادامه داد: يكي ديگر از نكات بسيار مهم و قابل ذكر ارزشي بزرگي بوده كه در خط و زبان فارسي نهفته است استعمارگران همواره با حمله به خط و زبان فارسي كوشيده تا ملتها را از دست يابي به اين خط و زبان كه حاصل انديشه‌هاي بزرگ است دور نگه داشته و هويت آنان را مخدوش كنند.

وي بيان كرد: حكيم نظامي چنانكه در اشعارش سروده در يكي از روستاهاي مركزي ايران ديده به جهان گشوده و بعدها راهي سفر شده و در گنجه اقامت گزيده است. با عوض كردن كتيبه‌هاي فارسي مزار نظامي هيچگاه نمي‌توان به هويت ايراني وي و همچنين زبان وخط فارسي كه جلوگاه انديشه هاي او بوده خط كشيد.

شرفشاهي عنوان كرد: سزارهاي روس و اتحاد جماهير شوراي با تغيير خط جمهوري آذربايجان و ديگر اقوام فارسي زبان همسايه كشور ايران به خط گويل و سرديك نتوانسته مانع ارتباط فرهنگي آنان با ريشه‌هاي فرهنگي خود شوند. اين شويه استعماري درااي سابقه‌اي طولاني از اواخر صفويه آغاز شده و شاهد فارسي زبان بودن كشورهاي بسياري مانند هنر و برمه در روزگاري بوديم.

وي اظهار داشت: استعمار انگليس و ديگر استعمارگران به منظور ايجاد جدايي و فاصله انداختن بين مردم سعي كرده زبان فارسي را از بين ببرند. در حال حاضر افغانستان هم به سياست هايي روي آورده تا زبان فارسي از گويش اين كشور حذف شده تلاش زيادي در جايگزيني زبان اردو و پشتو كه داراي عمر بسيار كوتاهتري بوده صورت مي‌گيرد.

شرفشاهي تصريح كرد: اين امر مسئوليت مسئولان فرهنگي را حساس‌تر كرده زيرا  چنين حركت‌هايي را نبايد تنها تغييري كتيبه به حساب آورده بلكه بخشي از نيت پليد استعمار براي از بين بردن زبان فارسي است به همين سبب جاي آن داشته كه براي حفظ و گسترش كرسي‌هاي زبان فارسي و ترويج و اشاعه خط و زبان فارسي تلاش گسترده‌اي صورت بپذيرد./ص
برچسب ها: کامران ، شرفشاهی ، استعمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار