نتيجه اين وضع صنعت چاپ و به دنبال آن زيان جبران‌ناپذيرش بر ادبيات بر همگان آشكار است.

"كامران شرفشاهي"شاعر،‌ در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران،‌ گفت: مردم كشور ما بيش از مردم هر سرزمين ديگر با شعر و ادبيات به گواه تاريخ، كثرت آثار خلق شده و حشر و نشر مستشرقين با مردم‌ايران، مأنوس هستند و شعر و ادبيات با مردم‌ايران عجين است.

وي افزود: مردم‌ايران يكي از باذوق‌ترين و باهوش‌ترين مردم جهان بودند و اين مسئله تا روزگار ما ادامه داشته،‌ برخي مسايل بر اين موضوع تأثير مي‌گذارد،‌ از نظر مديريت فرهنگي ضربه خورده و از طرف ديگر بحران‌ها و مسايل اقتصادي، مردم را بيشتر درگير معيشت كرده و سبب كمتر شدن توجه به مسايل فرهنگي مي‌شود.

وي تأكيد كرد: اوضاع نا‌به‌سامان چاپ و نشر و گراني‌ها در اين كم توجهي مؤثر بوده و كمبود در ساير زمينه‌ها نيز احساس مي‌شود. چند سالي به نحو چشمگيري نشست‌هاي‌ادبي كم شده و به ضعف مديريت‌فرهنگي و اقتصاد برمي‌گردد.

وي افزود: معتقدم شاعر يا نويسنده بايد آنچه را كه نتيجه الهام وي است به روي كاغذ بياورد. براي برخي در خلق اثر، مردم عادي و برخي خواص موردنظر است، هر كدام توانايي بيان انديشه خود به گونه‌اي ديگر را نداشته و هر يك كار خود را انجام مي‌دهند.

شرفشاهي عنوان كرد: آثار شاعران و نويسندگان در درجه‌اول بايد خود آنان را راضي كند، هر يك مخاطب خاص خود را داشته و پيچيده‌نويسي موردپسند نبوده و اهل‌قلم بضاعت عمومي جامعه را در نظر بگيرند، از سوي ديگر جامعه بايد تلاش كرده و سطح خود را بالا بكشد.

وي بيان كرد: مديريت فرهنگي نيز در اين زمينه بايد كارهايي را انجام دهد، مشكلات چاپ و نشر همواره وجود داشته و به نحو جدي هم به اهل قلم و هم مخاطبان جامعه لطمه وارد مي‌كند،‌ در گستره‌اي هستيم كه مشكلات چاپ و نشر شكار آزاردهنده‌تري گرفته و تلاش چشمگيري در اين زمينه ديده نمي‌شود.

وي تصريح كرد: گواه اين مسئله، استمرار گراني‌ها و شيوه بسيار نامناسب در افزايش قيمت و نبود حمايت است، اين حمايت چه در بازار و كوتاه كردن دست دلال‌ها چه حمايت افراد شاغل در توزيع و پخش يا توليدكنندگان اثرادبي ديده نمي‌شود، نتيجه اين وضع، زيان جبران‌ناپذيري بر ادبيات خواهد بود كه بر همگان آشكار است.

وي بيان كرد: مشكلات در حوزه نشر و چاپ كتاب هم مردم، هم پديدآورندگان آن و هم كساني را كه زندگيشان از اين صنعت اداره مي‌شود را متضرر مي‌كند، در اين اوضاع كنترل نشده بايد نگران افراد‌شاغل در چاپ و نشر بود زيرا تعداد سفارش‌ها كه به نحو چشمگيري كاهش يافته است./ي2
برچسب ها: شرفشاهی ، نویسنده ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار