یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا علی‌رغم حمایت‌های خود از تروریست‌های سوریه، به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: روس‌ها هرگز بطور مستقیم وارد جنگ نخواهند شد، اما اگر آمریکایی‌ها دست به یک حمله محدود بزنند ممکن است روسیه بتواند امتیازهای سیاسی برای سوریه کسب کند.

"سیدهادی سید افقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر حمله به سوریه گفت: قطعی بودن تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه امری مبهم است.
 
وی ادامه داد: هدف آمریکا از حمله به سوریه تغییر معادلات و موازنه‌های میدانی تروریست‌های دست‌نشانده‌اش است، در نتیجه طبیعی است که مذاکرات "ژنو 2" که در راستای حل بحران سوریه از طریق گفتگو میان مخالفان و موافقان نظام بشار اسد صورت خواهد گرفت را به تعویق اندازد. "جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز علناً در سخنرانی‌های خود اظهار داشته که در حال حاضر آمریکا برای حضور در کنفرانس ژنو2 آماده نیست. 
                                                                     
سید افقهی تصریح کرد: سوریه بسیاری از مناطق استراتژیک خود را از دست تروریست‌ها خارج کرده است و اگر ارتش سوریه به این روند ادامه دهند چیزی برای تروریست‌ها باقی نخواهد ماند، در نتیجه آمریکا به جای مذاکره در ژنو2 باید با دمشق مذاکره کند و این در حالی است که بشاراسد هیچ امتیازی به آن‌ها نخواهد داد .
 
وی افزود: آمریکا با وجود حمایت‌های معنوی، مادی، رسانه‌ای، تسلیحاتی ، تاکتیکی و جنگی خود از تروریست‌های سوری، ناکام مانده و در نتیجه اکنون می‌خواهد خود وارد میدان شود، اما برای این ورود به یک به بهانه نیاز دارد که با یک سناریوی ضد بشری و با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه عده‌ای را شهید و زخمی کرده و آن را گردن دولت سوریه انداخته است.

این کارشناس سیاست خارجی  گفت: جالب توجه است که همگان خواستار تحقیق در رابطه با به‌کارگیری سلاح شیمیایی هستند؛ روس‌ها شواهد دقیقی مبنی بر اینکه تروریست‌ها علیه نظام بشار اسد سلاح شیمیایی بکار برده‌اند تا بهانه به دست آمریکایی‌ها بدهند دارند و غیر منطقی است که کشور سوریه با وجود بازرسان هیئت تحقیق و تفحص سازمان بکارگیری سلاح شیمیایی در دمشق، از سلاح شیمیایی استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: دیدگاه دیگری می‌گوید آمریکا نمی‌خواهد بشار اسد را سرنگون کرده وافکار عمومی و خط مقاومت را حساس کند در حالی که می‌بینیم تحرکاتی چون آماده‌باش‌ها و صف‌آرایی‌ها، جلسات علنی و محرمانه و همچنین نشست رؤسای ستاد ارتش 10 کشور اروپایی در عمان همچنین حرکت ناوها و موشک‌اندازهای نیروی آمریکا در مدیترانه نشان‌دهنده یک حمله جدی به سوریه است.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها به صورت مستقیم وارد جنگ خواهند شد یا نه، خاطرنشان کرد: روس‌ها هرگز بطور مستقیم وارد جنگ نخواهند شد، اما اگر آمریکایی‌ها دست به یک حمله محدود بزنند ممکن است روسیه بتواند امتیازهای سیاسی برای سوریه کسب کند و در شورای امنیت و محافل دیگر به رایزنی‌هایی مبنی بر تخلف آمریکا و بزرگ‌نمایی خود بپردازد، اما اگر آمریکا دست به یک حمله وسیع بزند روسیه می‌تواند با کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعات نظامی به حکومت بشاراسد کمک کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار