كاش نيمه پر ليوان فرهنگ مكتوب در زمان حال كه برخي از سايت‌هاي اينترنتي اقدام به حمله همه جانبه به فعاليت‌هاي فرهنگي كرده‌اند، ديده شود.

"حسين صفري"، كارشناس نمايشگاه كتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه كاش نيمه پر ليوان فرهنگ مكتوب را هم ببينيم،‌ افزود: اگر چه گراني كاغذ مشكلاتي را در توليد و عرضه كتاب به وجود آورده اما بايد اذعان داشت كه هر جا اين كالاي فرهنگي عرضه مي‌شود، مخاطبان خود را به شكلي پرشور داشته است. 

به گفته "صفري"، استقبال مردم از نمايشگاه‌هاي كتاب استاني و بين‌المللي خود گواه اين مطلب است، شايد در دوره اخير تعداد بازديدكننده بر تعداد خريدار برتري محسوس داشته، اما اين حضور مردم و اوقاتي كه در نمايشگاه‌ها صرف مي‌كنند نقطه قوت است. 

وي اظهار داشت: نمايشگاه‌هاي مهم خارجي به ميزان يك نمايشگاه استاني هم مخاطب ندارد. 

اين كارشناس نمايشگاه كتاب در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آنكه بعضي‌‌ها با بي‌انصافي مخاطب را كه مؤلفه اصلي چرخه فعاليت‌هاي فرهنگي است را دست كم مي‌گيرند، گفت: اين بي‌انصاف‌ها مخاطب را جزؤ نقاط قوت فعاليت‌هاي فرهنگي نمي‌دانند،‌ فقط گروه خريدار را مخاطب اصلي نمايشگاه مي‌دانند و مقايسه را بر اين اساس انجام مي‌دهند. 

"صفري" تصريح كرد: اين روزها عرصه نقادي مشتري‌هاي بسياري دارد، اما چه خوب است كه نقد منصفانه و همراه با پيشنهاد باشد. 

وي افزود: البته به جز گراني كاغذ و مسايل اقتصادي موارد ديگري نيز در ريزش مخاطب دخيل مي‌باشد كه امكان طرح و بررسي آن در اين گفتگو نيست. 

بنابر گفته‌هاي "صفري" هنوز هم نمايشگاه‌هاي كتاب جزء پررونق‌تين نمايشگاه‌ها به لحاظ مخاطب است. 

وي يكي از اهداف نمايشگاه‌هاي كتاب را كمك به عرصه توزيع كتاب دانست و اظهار داشت: اگر چندين شبكه اصولي توزيع كتاب در كشور فعال بود مطمئنا در اين شرايط، هم اقتصاد نشر به حركت در مي‌آمد و هم مخاطب كتاب خود را به آساني دريافت مي‌كرد البته ناشران محترم نيز مي‌بايست قبل از توليد، نيازسنجي لازم را انجام دهند و براساس آن كتاب توليد نمايند. 

اين كارشناس نمايشگاه كتاب در ادامه با ذكر آماري از نمايشگاه‌هاي استاني و خارجي استان‌هاي كرمانشاه و فارس و كشورهاي روسيه و فرانسه، گفت: اگر به مخاطب نمايشگاه به عنوان يك سرمايه فرهنگي نگاه كنيم مي‌بايست در طول مدت برگزاري نمايشگاه و همايش‌ها برنامه‌ريزي‌ مناسب براي بهره‌گيري اين ظرفيت كم‌نظير داشته باشيم از جمله مي‌توان به آشنا نمودن مخاطبان با موضوع سير مطالعاتي اشاره كرد. 

به گفته "صفري" زنگ خطر ريزش مخاطب در بيست و ششمين نمايشگاه كتاب به صدا در آمد كه در اين خصوص مسئولان بايد با تدابير ويژه بر اين مشكل فائق آيند. 

وي تصريح كرد: اگر به جاي نقادي كه البته در جاي خود خوب و مفيد است پيشنهادات سازنده بدهيم و از ظرفيت موجود بهره بگيريم حتما باعث ارتقاي رشد مطالعه در جامعه خواهيم بود. گاهي دوستان چراغك‌هايي كه كورسو نوري دارند را با سنگ مي‌زنند و خاموش مي‌كنند، اين رويكرد در عرصه فرهنگي زيبنده نيست، به طور مثال حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي است كه حداقل پيامد آن اعلام موجوديت است كه متأسفانه با منفي بافي مورد نقد بي‌رحمانه قرار مي‌گيرد و بعضي اوقات اصل حضور را زير سؤال مي‌برد. 

"صفري" گفت: البته در خصوص نمايشگاه‌هاي كتاب بين‌المللي، استاني و خارج از كشور اقداماتي را مي‌شود ساماندهي كرد كه باعث غناي فعاليت‌هاي اين حوزه شود و همچنين بررسي نقاط ضعف و استفاده از نظرات كارشناسان باعث مي‌شود مشكلات كمتر شده و آسيب كمتري به اين حوزه وارد شود و شاهد حضور بيش از پيش مخاطبان باشيم. 

وي خاطر نشان كرد: بياييم صادقانه با كتاب؛ اين يار مهربان و يادگار ماندگار، همراه و غمخوار باشيم./ي2
برچسب ها: صفری ، نمیاشگاه ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار