مديركل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقي از صدور مجوز به منظور آغاز فصل دوم كاوش هاي باستان‌شناسي در منطقه تاريخي تپه زردخانه شهرستان اهر خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: سال 91 بخشي از لايه نگاري ها در اين تپه اجرا شده و با اتمام فصل نخست كاوش ها و تحقيقات انجام گرفته، به زودي فصل دوم كاوش در اين تپه تاريخي آغاز مي شود.

وي تصريح کرد: تپه زردخانه در نزديکي روستايي باهمين نام است که در دهستان ورگهان، بخش مرکزي شهرستان اهر واقع شده ‌است.

محمدي با بيان اينكه طبق تحقيقات اين تپه متعلق به چند دوره تاريخي با اطلاعات بسياري از ادوار مختلف است، اظهار داشت: تپه زردخانه اهر با قدمت پيش از تاريخ و اشكاني، در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: سال گذشته نيز طي عمليات كاوش و بررسي، 95 قبر كلان سنگي با قدمت 5 هزار سال در تپه زردخانه شهرستان اهر شناسايي شد كه بازه زمانی از دوره مفرغ و آهن را دربر می گرفتند.

محمدي با اشاره به فراواني تپه های تاریخی موجود در استان به خصوص شهرستان اهر، یادآور شد: طي چهارمين همايش ملي ثبت آثار 10 تپه و محوطه تاريخي آذربايجان شرقي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت ثبت رسيده بود که همگی متعلق به شهرستان اهر هستند.

وي اظهار اميدواري كرد: تلاش اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در راستاي شناسايي، ثبت، كاوش و حفظ محوطه ها و تپه هاي تاريخي و ارزشمند آذربايجان شرقي روندي است كه طي سال هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت./س

 

برچسب ها: کاوش ، تپه ، زردخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.