مدير عامل شرکت فرابورس ايران از عرضه‌هاي جديد در فرابورس خبر داد و گفت :210 هزار نفر با فرابورس، خانه‌دار شده اند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه (سنا) ، امير هاموني با اشاره به عرضه‌هاي جديد در فرابورس ، عرضه اوليه پتروشيمي کرمانشاه و پتروشيمي جم گفت : شرکت پتروشيمي جم و پالايش نفت کرمانشاه ، مراحل درج و پذيرش را پشت سر گذاشته‌ است که اميدواريم عرضه اوليه اين دو سهم به نقدشوندگي بازار کمک شاياني کند.

وي افزود: مراحل پذيرش شرکت پترول (گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان) منوط به احراز چند مورد از درخواست‌هاي هيأت پذيرش ازجمله ارائه بودجه 92 و 93، زمانبندي دقيق از اجراي طرح‌هاي نيمه‌تمام در گروه پترول بود که روزهاي اخير اين اطلاعات از شرکت ارسال شد و هم اکنون پترول، در حال اتمام مراحل تکميلي براي عرضه اوليه است.

هاموني گفت: براي عرضه اوليه سهام پتروشيمي جم در انتظار انعکاس صورت‌هاي مالي و بودجه، صورت‌هاي مالي 3 ماهه و بودجه 92بر اساس عملکرد سه ماهه در کدال ( سامانه ناشران اوراق بهادار ) هستيم که اگر اين مهم صورت بگيرد، در دو روز کاري عرضه اوليه اين شرکت را در فرابورس انجام خواهيم داد.

مديرعامل فرابورس فرابورس در باره راه اندازي صندوق‌هاي قابل معامله گفت: آسام، نخستين صندوق سرمايه گذاري قابل معامله ETF است که از هفته گذشته فعاليت خود را در بازار سرمايه آغاز کرد.

وي افزود : اين صندوق‌ها بر اساس قانون توسعه ابزارهاي مالي، معاف از ماليات است و نسبت به سهام مزيت قابل توجهي دارد.

هاموني با اشاره به بحث مهم نقدينگي فراوان و ضعف در سازکارهاي تأمين مالي در اقتصاد گفت: طبق آمار بانک مرکزي، هم‌اکنون 460 هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست مردم است، در حالي که فعالان اقتصادي و شرکت ها با مشکل تأمين مالي رو به رو هستند که ورود صندوق‌هاي قابل معامله به بازار سرمايه موجب تعادل در ميزان نقدينگي کشور خواهد شد.

وي اظهار داشت: بسياري از مردم با سازکار بازار سرمايه آشنايي ندارند يا قدرت ريسک ندارند اما با پس‌اندازي هر چند کم به فکر سرمايه‌گذاري هستند؛ اين قبيل افراد مي‌توانند با سرمايه‌گذاري ازطريق اين صندوق‌ها که مديران حرفه‌اي اداره مي‌ کنند ، هم به تأمين مالي شرکت‌ها کمک کنند و هم سود مناسبي را بدست آورند، بدين‌گونه مي‌توان ETF ها را ابزاري مناسب براي استفاده بهينه از وجوه افراد غيرحرفه‌اي قلمداد کرد.

هاموني گفت : از ديگر مزاياي اين صندوق‌ها، گستردگي شبکه جغرافيايي است و گستردگي امکان معاملات واحدهاي سرمايه‌گذاري اين صندوق‌ها اين امکان را به خريداران مي‌دهد 
در صورتي که واحد سرمايه‌گذاري صندوقي را به ‌طور نمونه از تهران خريداري کرده‌اند، آن را در اصفهان بفروشند و ديگر  بر خلاف صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک، بحث خريد از يک کارگزاري و فروش به همان کارگزار مطرح نيست.

مديرعامل فرابورس با اشاره به جزئيات نخستين صندوق ETF که موفق به دريافت موافقت اصولي شده است، اشاره کرد و گفت: شرکت مشاور و سبدگردان آرمان‌آتي مدير و موسس صندوق، شرکت تأمين سرمايه سپهر به‌عنوان بازارگردان و موسس صندوق، شرکت گروه توسعه مالي مهرآيندگان و کارگزاري سهم‌آشنا به‌عنوان موسس صندوق، شرکت مشاور سرمايه‌گذاري نيکي‌گستر متولي صندوق، و موسسه حسابرسي سخن حق به‌عنوان حسابرس آن فعاليت خواهد کرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار