دبیر علمی چهاردهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید با اشاره به اینکه در علوم انسانی، علوم پایه، و...پیرو تمدن غربی شده ایم، گفت: در تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند فهم رابطه با مولفه های تمدن مدرن هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در این اجلاس با بیان اینکه امروز تمدن حاکم در دنیا، همین تمدن مدرن است، گفت: عقلانیت و ایمان، فلسفه، دانش، تکنولوژی، اخلاق، هنر و رسانه و سیاست هفت مولفه و معیار برای تمدن مدرن است.

وی با اشاره به اینکه در تمدن نوین اسلامی نیازمند دانستن رابطه های این هفت مولفه با تمدن مدرن هستیم، افزود: از قرن 16 میلادی ، تمدن مدرن تنها فاعل را انسان می داند و در این رابطه خدا، وحی و دین جایگاهی به عنوان فاعل ندارند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه تا شناخت درستی از تمدن مدرن نداشته باشیم به تمدن اسلامی نوین نخواهیم رسید، تصریح کرد: از قرون 3 تا 6 هجری قمری که دوران ظهور و بروز تمدن اسلامی است، شناخت درستی نسبت به تمدن های رم، یونان، ایران، هند باستان و... وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در قرن های 3 و 4 هجری قمری، اسلام تجربه تمدن سازی داشته است، بیان داشت: در طول تاریخ اسلام، جریان های عقل ستیز و عقل گریز، با اقداماتی همچون جعل حدیث، سلفی گری، وهابیت و اخباری گری های شیعه، نقش مهمی در تمدن سوزی داشته و در مقابل آن جریان های عقل گرایی در جامعه باعث ایجاد تمدن اسلامی شدند.

دبیر علمی اجلاس گفت: شناخت حداکثری از انسان، صرفه جویی در وقت، نقش فناوری و پزشکی در درمان بیماری ها، تسهیل در آموزش و پژوهش و غیره از مزایای تمدن نوین غربی است.

وی خاطرنشان کرد: بحران هویت و اخلاق، نقش امواج مخرب بر سلامتی انسان، جنایت های چند دهه اخیر توسط غرب، مصرف گرایی، عدم توجه به حریم خصوصی و غیره نیز از معایب تمدن نوین غرب است.

خسروپناه دغدغه فلسفه مدرن غرب را مُلک شناسی و هستی شناسی این جهان دانست و تاکید کرد: در فلسفه تمدن و نوین اسلامی به فلسفه مُلک و ملکوت شناسی اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: دانش مدرن قادر به شناخت رابطه ملک و ملکوت به دلیل غیر تجربی بودن آن، نیست اما با عقلانیت اسلامی روابطی همچون رابطه بین صدقه و طول عمر، صله رحم و عمر طولانی و غیره شناخته خواهد شد.

دبیر علمی چهاردهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید بیان کرد: توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تبدیل انسان محقق به انسان مطلوب سه عمل عمده در تحول در دانش علوم انسانی باید صورت گیرد./ز

برچسب ها: فهم ، رابطه ، موثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.