پايگاه اينترنتي فارين پالسي در گزارشي از قاهره نوشت: آيا حسني مبارک به زودي فردي آزاد خواهد بود؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دادگاهي در مصر روز دوشنبه در حکمي اعلام کرد رئيس جمهور سابق اين کشور در پرونده‌اي که در آن به سوءاستفاده از بودجه دولتي براي تامين هزينه ساخت کاخ‌هاي رياست جمهوري خود متهم شده بود، بيگناه شناخته شد.

فريد الديب، وکيل اصلي مبارک در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اين حکم اعلام کرد حاکم مخلوع مصر ظرف 48 ساعت (از زندان) آزاد خواهد شد.

آزادي مبارک به معناي يک پيروزي استثنايي براي ديب خواهد بود که از زمان برکناري وي، تمام قد از او دفاع کرده ولي ممکن است آزادي رئيس جمهور سابق مصر آن‌طور که ديب اعلام کرد آنقدر قريب الوقوع نباشد زيرا رسانه‌هاي دولتي گزارش دادند مبارک براي دست‌کم دو هفته ديگر در بازداشت خواهد ماند تا مقامات قضايي، سرنوشت وي را مشخص کنند.

به علاوه، در حاليکه وکيل پرجنب و جوش مبارک در دو سال گذشته ثابت کرده است براي تبديل شدن به تيتر نخست روزنامه‌ها تخصص دارد، اخبار وي معمولا درست از آب در نمي‌آيد.

از ابتدا، به نظر مي آمد که ديب مي داند مبارک به علاوه محاکمه در دادگاهي تحت حاکميت قانون، در دادگاه افکار عمومي نيز محاکمه خواهد شد.

ديب تلاش کرد وجهه موکل خود را به عنوان يک ديکتاتور بي‌اطلاع از وضع مردم، ترميم ببخشد و وي را به عنوان يک پيرمرد بيمار به تصوير بکشد: 

وي در ماه مه سال 2011 اعلام کرد حال مبارک خيلي بد است، وي دچار يک مشکل قلبي شده و سرطان روده بزرگ وي عود کرده است.

ديب در ماه ژوئن سال 2011 افزود مبارک همچنين مبتلا به سرطان معده شده و اينکه در ماه ژوئن سال 2010، وي در آلمان، تحت يک عمل جراحي حياتي قرار گرفته است که در آن، بخش‌هايي از لوزالمعده، کيسه صفرا و توموري از روي روده کوچک وي برداشته شده است.

در ماه ژوئيه سال 2011، ديب اعلام کرد حال مبارک به وخامت گرائيده است.

وي گفت رئيس جمهور سابق مصر سکته مغزي کرده و به کما رفته است.

اين خبر تقريبا دو هفته قبل از محاکمه مبارک براي نخستين بار به اتهام کشتار معترضان اعلام شد.

پزشک مبارک در عين حال به سرعت تکذيب کرد که بيمارش سکته مغزي کرده يا اينکه در کما است.

وي گفت: من به او (مبارک) سر زدم. وضع وي ثابت است.

پزشک مبارک افزود: اتفاقي که افتاد، اينست که سر وي کمي گيج رفت زيرا فشار خون وي پايين آمده بود.

در ماه ژوئن سال 2012 بلافاصله پس از آنکه دادگاهي در قاهره، مبارک را به علت قصور در جلوگيري از کشته شدن معترضان توسط نيروهاي امنيتي در جريان قيام سال 2011 مجرم شناخت، به نظر مي آمد رئيس جمهور سابق مصر در آستانه مرگ قرار دارد.

خبرگزاري دولتي مصر به نقل از منابع پزشکي گزارش داد مبارک از لحاظ باليني مرده است.

ديب با تکذيب مرگ رئيس جمهور سابق مصر، در عين حال اعلام کرد وي در کما بسر مي برد، ريه‌هايش آب آورده و لخته‌اي در مغز وي به وجود آمده است.

وي افزود: از شوک الکتريکي براي احياي وي استفاده شد ولي پاسخ قابل توجهي گرفته نشد».
اين در حالي است که به رغم اين همه بيماري، مبارک نمرد و تا پايان سال 2012، ظاهرا به‌طور معجزه‌آسايي رو به بهبودي بود.

ديب در ماه دسامبر در گفتگو با روزنامه مصري الشروق اعلام کرد حال رئيس جمهور سابق مصر در روزهاي گذشته، بهبود يافته است.

تا ماه آوريل سال 2013، خبرگزاري فرانسه گزارش داد مبارک ظاهرا در جريان حضورش در دادگاه، قوي و سرسخت بوده، دست تکان مي داده و به هوادارانش لبخند مي زده است.

اين حرف‌ها براي اين نيست که بگوييم ادعاي ديب درباره آزادي قريب الوقوع مبارک لزوما نادرست است.

پس از دو سال هرج و مرج حقوقي، حکم محکوميت رئيس جمهور سابق مصر لغو شده و مدت قانوني که مي توان وي را تا زمان دادگاه در بازداشت نگه داشت، به پايان رسيده است.

دادگاه مصر بايد هم اکنون تصميم بگيرد که آيا مبارک در حاليکه پرونده جداگانه‌اي عليه وي در جريان است، در بازداشت خواهد ماند يا خير. ولي اينکه آيا وي آزاد شود يا نه، عاقلانه است که با پيش‌بيني‌هاي ديب با احتياط برخورد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار