ابوالقاسم حسینجانی شاعر پیشكسوت و پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه امروز 23 مرداد در سالن اجتماعات مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، به بررسی انسان و جامعه در قرآن و نهج البلاغه می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ابوالقاسم حسینجانی شاعر و پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه درباره اهداف برگزاری این جلسات ادبی گفت: یكی از اهدافی كه ما از برگزاری این نشست های ادبی داریم می خواهیم به بررسی انسان وجامعه در بعد وسیع كلام الهی قرآن كریم و نهج البلاغه بپردازیم.

وی ادامه داد: در جامعه باید عمل به قرآن به عنوان یك رویه باشد زیرا بسیاری از رانت خواری های اقتصادی، مفاسد اقتصادی، اجتماعی و سایر مسایل كه دامنگیر جامعه می شود ریشه آن عمل نكردن به آیات قرآنی است و ما سعی خواهیم كرد كه بسیاری از مسائل فردی، اجتماعی جامعه را با توجه به قرآن بررسی و انشاء الله بتوانیم جامعه عمل بپوشانیم. 

این پژوهشگر قرآنی كه حدود 50 سال كار تحقیق و پژوهش در مسایل قرآنی و نهج البلاغه داشته در ادامه بیان داشت: ما در تلاش هستیم كه شورای سیاستگذاری چهار یا پنج نفره ای را تشكیل دهیم تا بتوانیم با توجه به امكانات قرآنی موجود در جامعه بتوانیم در راه عمل به قرآن و اخلاق در جامعه موثر باشیم. 

وی یكی از ویژگی های تشكیل جلسات ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه را كاربردی كردن مفاهیم قرآنی و عمل به آن ذكر كرد و گفت: ما در این جلسات علاقه مند هستم كه مفاهیم قرآنی و نهج البلاغه را در جامعه امروز خود، كاربردی كنیم و باید مردم فهیم ما بدانند كه نماز قرآنی و تشكیلات قرآنی چه تشكیلاتی است و ما می توانیم با یك آیه از قرآن در جامعه تحولی عظیم و یا موج آفرینی كنیم.

وی یكی از مشكلات مهم جوامع بشری را به بن بست رسیدن جوامع ذكر كرد و گفت: ما در این جلسات می خواهیم به جایگاه انسان، رابطه انسان با خداوند در جامعه امروزی بپردازیم و تا این موضوعات مشخص نشود نمی توانیم برای جامعه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. 

شایان ذكر است در نخستین جلسه ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه، ابوالقاسم حسینجانی موضوعات مختلفی از جمله: آسیب شناسی دروس قرآنی در مقاطع مختلف تحصیلی، ارتباط تنگاتنگ رابطه انسان و خدا در قرآن، مطرح كردن جهانی قرآن، انتقاد از تكّثر و در عین حال پراكندگی كانون های قرآنی در سراسر كشور، لزوم تدوین پایان نامه های دانشجویی با موضوعات قرآنی و آسیب شناسی پایان نامه های خنثی، انتقاد از طرح مباحث قرآنی توسط كسانی كه خود قرآنی نیستند و تقّدس زدایی و سیاست زدایی از قرآن را مطرح كرده بود.

ابوالقاسم حسینجانی میاندهی در سال ۱۳۲۸ در بندر انزلی متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه شد و موفق به اخذ مدرك كارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق از دانشكده فنی دانشگاه تبریز گردید.

عشق به شعر و ادبیات از دوران نوجوانی در وجود او جوانه زد. حسینجانی علاوه بر سرودن شعر، به خاطر آشنایی با زبان‌های انگلیسی و عربی، در حوزه ترجمه نیز فعالیت دارد و در رشته تخصصی خویش آثاری را به زبان فارسی ترجمه كرده است. در كنار شعر و ترجمه، وی در حیطه نویسندگی نیز به خلق آثار ارجمندی نایل آمده است كه تأملات او پیرامون شهید و شهادت و آثاری كه او در همین زمینه خلق كرده، همه سرشار از طراوت و تازگی است.

وی در كنار فعالیت‌های ادبی، مسوولیت‌هایی نیز داشته است كه از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره كرد.

عضو شورای انقلاب اسلامی گیلان، نخستین فرماندار و نماینده منتخب بندر انزلی، سردبیری ماهنامه ارتباطات، عضو هیات داوران جشنواره‌های ادبی كشور، مسوول شورای آموزشی بنیاد نهج‌البلاغه و... 

ازجمله آثار می‌توان به مجموعه‌های زیر اشاره كرد:

بی‌مرگ، مثل صنوبر؛ مقدمه‌ای بر شیطان؛ اگر شهادت نبود؛ حسین، احیاگر آدم؛ در اقلیم خویشتن؛ چفیه‌های چاك چاك؛ سمت صمیمانه حیات؛ فراسوی خیال خاكیان؛ عشق كبریت نیست كه بی‌خطرش را بسازند …

یكی از مشهورترین شعرهای حسینجانی غزل معروف او در رثای حضرت اباعبدالله حسین‌ است:
جاده و اسب مهیا ست بیا تا برویم
كربلا منتظر ماست بیا تا برویم
ایستاده است به تفسیر قیامت زینب
آن سوی واقعه پیداست بیا تا برویم
خاك در خون خدا می‌شفكد می‌بالد
آسمان غرق تماشاست بیا تا برویم
تیغ در معركه می‌افتد و برمی خیزد
رقص شمشیر چه زیباست بیا تا برویم
از سراشیبی تردید اگر برگردیم
عرش زیر قدم ماست بیا تا برویم
زره از موج بپوشیم ردا از طوفان
راه ما از دل دریاست بیا تا برویم
كاش ای كاش كه دنیای عطش می‌فهمید
آب مهریه زهراست بیا تا برویم
چیزی از راه نماندست چرا برگردیم
آخر راه همین جاست بیا تا برویم
فرصتی باشد اگر باز دراین آمد و رفت
تا همین امشب و فرداست بیا تا برویم

شایان ذكر است دومین نشست ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه امروز چهارشنبه 23 مرداد ماه ساعت 18 در سالن اجتماعات مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار می شود./ي2
برچسب ها: حسینجانی ، کلام وحی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار