نرمی استخوان یک بیماری است که به رشد استخوان ها مربوط می شود که در نوزادان و خانم ها بیشتر دیده می شود که علت اصلی آن کمبود ویتامین D است.

مرتضی رجایی متخصص و جراح ارتوپدی، استخوان و ستون فقرات در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بیان این که کمبود ویتامین دی باعث نارسایی دو معدنی شدن بافت های استخوانی می شود، گفت: در کشور ما بیشتر خانم ها چون کمتر در معرض خورشید قرار دارند به علت کمبود ویتامین دی دچار نرمی استخوان می شوند و این بیماری در کودکان نیز شایع است.

وی در ادامه افزود: سوء تغذیه ، کمبود کلسیم، عوامل ژنتیکی و ارثی، بیماری های کبد و کلیوی و استفاده از برخی از داروها و مکمل های غذایی نیز می تواند منجر به ایجاد بیماری نرمی استخوان شود.

وی با بیان این که افرادی که دچار نرمی استخوان می شوند استخوان ها استحکام ندارد ، ادامه داد: این بیماری در کودکان راشیتیسم و در بزرگسالی استئومالاسی نامیده می شود که در کودکی در رشد استخوان ها تاثیر دارد اما در بزرگسالی فقط منجر به تغییر شکل استخوان می شود.

وی با بیان این که در فصل تابستان و اوایل بهار بیماری نرمی استخوان شایع تر است گفت: نرمی استخوان با دردهایی در بدن همچون درد در تمام عضلات و مفاصل بدن همراه است و می تواند یکسری شکستگی هایی را ایجاد کند که اگر در مراحل اولیه درمان نشود، تغییر حالت ستون فقرات همچون زیاد شدن قوس کمر و ایجاد پرانتزی شکل در ران و ساق پا می شود.

آزمایش راه تشخیص نرمی استخوان

این متخصص و جراح ارتوپدی، استخوانی و ستون فقرات با بیان این که می توان با آزمایش تغییرات کلسیم فلسفه و خون را مشاهده کرد، افزود: پس از تشخیص بیماری نرمی استخوان از طریق آزمایش در مرحله اولیه مصرف خوراکی ویتامین دی و کلسیم به بیمار تجویز می شود که اگر بیماری شدید باشد ویتامین دی را تزریق می کنیم و در کنار آن توصیه به مصرف لبنیات و ورزش می شود.

رجایی با بیان این که اگر بیماری در مراحل اولیه درمان نشود، ادامه داد: از طریق روش جراحی بیمار را مورد درمان قرار می دهیم:

 کودکان مبتلا به نرمی استخوان  کوتاه قد هستند

وی با بیان این که از طریق تماس پوست با آفتاب ویتامین دی وارد بدن افراد می شود، گفت: ر تابستان به خاطر گرمای زیاد و افزایش اشعه ماورإ بنفش و اثرات آن افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند که این باعث می شود ویتامین دی بدنشان کمتر شود از این رو امروزه بیماری نرمی استخوان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

این متخصص و جراح ارتوپدی، استخوان و ستون فقرات در پایان اظهار داشت: در کودکان به دلیل رشد طولی که دارند، اگر دچار نرمی استخوان شوند، این کودکان مبتلا به نرمی استخوان نسبت به دیگر کودکان قد کوتاه تری دارند./ع2

برچسب ها: بیماری ، استخوان ، کلسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار