مجري برنامه راهبردي صنعت ، معدن و تجارت گفت : تدوين برنامه راهبردي صنعت ، معدن و تجارت تنها با هدف اضافه كردن يك كتاب به قفسه كتابها نبوده و اجرايي شدن برنامه در اولويت ويژه قرار داشته است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از "شاتا" سيد رضا فاطمي امين افزود : يك از آفات برنامه ريزي عدم اجراست ، بنابراين آسيب شناسي كرديم كه چرا برنامه ها پس از تدوين احرا نمي شوند و به راه حلهايي رسيديم كه يكي از آنها طراحي واجراي همزمان است.

فاطمي امين اضافه كرد :اين امر به اين معناست كه در زمان طراحي برنامه يكسري راهبردها و زير ساختها مشخص مي شوند و اجراي آنها را قبل از اينكه تدوين برنامه تمام شود آغاز مي كنيم.

به گفته فاطمي امين اينكار دوفايده دارد : اول اينكه زمان را از دست نداده ايم وديگر اينكه وقتي اجرا آغاز مي شود بازخوردهايي به دست مي آيد كه برنامه را تقويت مي كند .

وي با بيان اينكه بهمن ماه 90 كار تدوين كتاب برنامه راهبردي صنعت ، معدن و تجارت نهايي شد اضافه كرد : بر اين اساس قبل از اينكه كتاب برنامه راهبردي چاپ شود وپس از 3 و 4 ماه از طراحي برنامه در مهرماه 90 اجرا را آغاز كرديم.

فاطمي امين تاكيد كرد : گروههايي  كه اين برنامه را اجرا مي كنند بايد در زمان تدوين برنامه هم مشاركت كنند و بدين منظور در 77 زير برنامه  اين سند ، بنگاهها ،تشكلها و كاركنان وزارتخانه مشاركت داشتند.

وي ادامه داد: از 77 زير برنامه برنامه ارهبردي صنعت ، معدن و تجارت برخي در مراحل ابتداي كار و برخي در مرحله ميانه اند و برخي نيز نهايي شده اند و در تدوين برنامه هاي نهايي شده مثل صنايع فرآورده هاي غذايي يا الكتروئنيك كاملا از نظرات تشكلهاي مرتبط بهره گيري شده است.

فاطمي امين تصريح كرد : ما دو افق زماني براي اين برنامه دارم كه يكي پايان برنامه پنجم توسعه يعني سال 94 و ديگري افق 1404 است و در واقع مبناي اصلي است، و ما بايد به جايگاه اول اقتصادي منطقه دست يابيم و اين هدف الزاماتي را براي حوزه صنعت ، معدن و تجارت به وجود مي آورد.

 اين مقام مسوول ادامه داد: بدين منظور اهدافي تركيبي را در نظر گرفتيم ، تركيبي از شاخصها مثل توزيع درآمد ، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاو ... و محاسباتش را نيز چك كرده ايم و منابع لازم را براي رسيدن به اين اهداف همچنين محيط كسب و كار و .. را هم در نظر گرفته ايم كه اگر اين اهداف در بخش صنعت ، معدن و تجارت محقق شود ما در 1404 در جايگاه اول صنعت ، معدن و تجارت منطقه خواهيم ايستاد.

وي برآورد كرد كه 6 ماه ديگر كارتدوين تمامي زير برنامه ها به طور كامل به اتمام برسد و منتشر شوند اما نسخ اينترنتي آن به طور آنلاين در دسترس علاقمندان است.

فاطمي امين در جواب اين سوال كه چقدر از سند استراتژي توسعه صنعتي در تدوين اين برنامه استفاده شده است گفت : هدفگذاريها در استراتژي توسعه صنعتي با توجه به شرايط آن زمان بوده و به كار ما نمي آيد و در سه قسمت وضعيت ،اهداف و راهبردها گزارشات آماري كلا عوض شده اما با مطالعه راهبردها يكسري ايده ها قابل استفاده بوده اما در زير برنامه ها دقيق تر مقاسيه مي كنيم و تاكيد هم داريم كه بحث تطبيقي هم داشته باشيم و قبل از چاپ هم نظري به آن كتاب بيندازيم .

معاون سابق برنامه ريزي وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، برنامه راهبردي را داراي دو خروجي دانست كه يكي برنامه راهبردي است  كه اطلاعات لازم تاسال 91 را دارد و يك سند است براي كشور ايران با اقتضائات امروز صنعت ، معدن و تجارت ايران اما مهمتر ازآن به يك چارچوبي براي طراحي برنامه راهبردي در سطح ملي رسيد كه مي تواند براي برنامه راهبردي كشاورزي ، و حتي آموزش و پرورش ، صنايع كشورهاي مختلف و .. استفاده شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان تغيير اين سند در دولت جديد هست ميگويد : در طراحي برنامه رويكردهاي سياسي دخالت ندارد وسعي كرده ايم سلايق شخصي را داخل نكنيم و كاري علمي ارائه دهيم .

فاطمي امين ادامه داد: در واقع با تدوين اين سند ما كف كار ا مشخص كرده ايم و ديگر نمي توان  بعد از اين  كاري پايين تر وضعيف تر از اين سند ارائه داد.

وي تصريح كرد : ما يك كار آكادميك ارائه نداديم كه تنها به درد ارائه در يك محيط علمي بخورد و افرادي را انتخاب كرديم كه بر كار اشراف داشته باشند .

 فاطمي امين افزود : به جاي اينكه فردي را كه با روش برنامه ريزي آشناست را بعد از چند سال آموزش به كار بگيريم ، كساني را كه با صنعت آشنايي داشتند آموزش برنامه ريزي داديم كه در زمان كوتاهتري اينكار را انجام دهند.
 
چاپ بررسي هاي تطبيقي برنامه با 10 سند نمونه

به گفته مجري برنامه راهبردي صنعت ، معدن و تجارت ، در كتاب سطح كلان بررسي تطبيقي برنامه راهبردي با 10 سند نمونه چاپ شده است .

همچنين در خلال تدوين برنامه يك پيش نويس قانون هم تدوين شده است كه الزامات قانوني را براي رسيدن به اهداف مشخص كرده است.

 بر اين اساس همچنين در زمينه برنامه مالي نيز پيش فرضهايي نوشته شده و مطالبات نيز مشخص شده است.

 گفتني است، برنامه راهبردي صنعت ، معدن و تجارت داراي 77 برنامه است كه تا به الان حدودا 58 برنامه به طور كامل تدوين شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار