شیر مادر یک ترکیب کامل برای برآورده ساختن نیازهای تغذیه‌ای به‌منظور رشد، نمو و سلامت نوزاد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: عناصر ضد التهاب موجود در شیر مادر، آنتی اکسیدان‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای رشد که دارای اثرات بیولوژیک مرتبط با نمو، تنظیمات متابولیکی و پاتوژنوزیس هستند در شیر مادر پیدا می‌شوند.

لیلا شورورزی افزود: این ترکیبات سبب اثرات محافظتی شیر مادر در برابر بیماری‌های عفونی، اختلالات آلرژیک، بیماری‌های مزمن و اختلالات ایمنی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تغذیه مطلق با شیر مادر تا شش ماهگی، تمام نیازهای کودک را برآورده می‌سازد به استثنای ویتامین D که باید به نوزادان داده شود.

شورورزی اظهار داشت: در کودکانی که برای مدت شش ماه از شیر مادر به شکل کامل و انحصاری استفاده کرده‌اند در مقایسه با کودکانی که اصلا از شیر مادر استفاده نکرده‌اند میزان ضریب هوشی تا شش سالگی سه و 56 صدم بالاتر است  وی بیان داشت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند از طریق تنظیم و تعدیل انرژی دریافتی از بروز خطر افزایش وزن نوزاد در دوران کودکی و بزرگسالی بکاهد.

این کارشناس مسئول تغذیه عنوان کرد: اثرات حفاظتی شیر مادر در مقابل بیماری‌های ویروسی مختلف، عفونت، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های گوارش، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت گوش و آسم به اثبات رسیده است.

شورورزی بیان داشت: شیردهی برای مادر نیز دارای مزایایی مانند افزایش میزان انقباضات جمع کننده رحمی بعد از تولد نوزاد و کاهش خطر خونریزی‌های بعد از زایمان، کاهش ریسک سرطان پستان، کاهش احتمالی خطر شکستگی ستون فقرات و لگن در دوران بعد از یائسگی و کاهش احتمال باروری است.

وی گفت: در شش ماه اول زایمان، دریافت کالری مادر باید باید روزانه 500 کیلو کالری و در شش ماه بعدی 400 کیلوکالری افزایش یابد، دریافت مایعات افزایش و مصرف نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه را کاهش دهند و کنترل مصرف غذاهای نفاخ و پرادویه برای تعدیل مقدار آنتی‌ژن‌های غذایی توصیه‌هایی برای رژیم غذایی مادر شیرده است. شیر مادر یک ترکیب کامل برای برآورده ساختن نیازهای تغذیه‌ای به‌منظور رشد، نمو و سلامت نوزاد است.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: عناصر ضد التهاب موجود در شیر مادر، آنتی اکسیدان‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای رشد که دارای اثرات بیولوژیک مرتبط با نمو، تنظیمات متابولیکی و پاتوژنوزیس هستند در شیر مادر پیدا می‌شوند.

شورورزی افزود: این ترکیبات سبب اثرات محافظتی شیر مادر در برابر بیماری‌های عفونی، اختلالات آلرژیک، بیماری‌های مزمن و اختلالات ایمنی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تغذیه مطلق با شیر مادر تا شش ماهگی، تمام نیازهای کودک را برآورده می‌سازد به استثنای ویتامین D که باید به نوزادان داده شود. شورورزی اظهار داشت: درکودکانی که برای مدت شش ماه از شیر مادر به شکل کامل و انحصاری استفاده کرده‌اند در مقایسه با کودکانی که اصلا از شیر مادر استفاده نکرده‌اند میزان ضریب هوشی تا شش سالگی سه و 56 صدم بالاتر است

 وی بیان داشت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند از طریق تنظیم و تعدیل انرژی دریافتی از بروز خطر افزایش وزن نوزاد در دوران کودکی و بزرگسالی بکاهد. این کارشناس مسئول تغذیه عنوان کرد: اثرات حفاظتی شیر مادر در مقابل بیماری‌های ویروسی مختلف، عفونت، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های گوارش، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت گوش و آسم به اثبات رسیده است.

شورورزی بیان داشت: شیردهی برای مادر نیز دارای مزایایی مانند افزایش میزان انقباضات جمع کننده رحمی بعد از تولد نوزاد و کاهش خطر خونریزی‌های بعد از زایمان، کاهش ریسک سرطان پستان، کاهش احتمالی خطر شکستگی ستون فقرات و لگن در دوران بعد از یائسگی و کاهش احتمال باروری است.

 وی گفت: در شش ماه اول زایمان، دریافت کالری مادر باید باید روزانه 500 کیلو کالری و در شش ماه بعدی 400 کیلوکالری افزایش یابد، دریافت مایعات افزایش و مصرف نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه را کاهش دهند و کنترل مصرف غذاهای نفاخ و پرادویه برای تعدیل مقدار آنتی‌ژن‌های غذایی توصیه‌هایی برای رژیم غذایی مادر شیرده است. /ح

برچسب ها: شیرمادر ، تغذیه ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار