وی افزود: ایجاد بخش تحقیق و توسعه در هر بنگاه اقتصادی عامل موثر در حضور فعال در عرصه بازاراست.
وي تصريح کرد: متاسفانه تعداد کمي از واحد هاي توليدي بخش تحقیق و توسعه شان فعال است.
وي ادامه داد:نکته مهم آنست که سهم این واحدها در بازارهای جهانی نيز بسیار اندک است.
بيشه تاکید کرد: واحد تولیدی که حتی یک نفر در بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد نمی تواند در دراز مدت موفق باشد.
اين کارشناس ادامه داد:در شرایطی که نرخ ارز واقعی شده ،فرصت بسیار مناسبی برای واحدهای تولیدی برای تقویت صادرات است.
وي خاطرنشان کرد:استفاده از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی می تواند آنان در بازار رقابت کمک کند.