با وجود اینکه انستیتو پاستور قابلیت این را دارد تا از طرفیت خود برای تولید فراورده های خونی استفاده کند اما تنها از 20 درصد آن استفاده می شود.

رسول خضری عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: فرآورده‌های خونی شامل اقلامی مانند: خون، پلاکت، سرم‌ یا واکسن‌هایی است که ساخته می‌شود؛ امروزه با وجود آنکه انستیتو پاستور قابلیت این را دارد تا از ظرفیت خود برای تولید فرآورده های خونی استفاده کند اما به طور قطع می توان گفت که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود و ۸۰ درصد آن بلا استفاده باقی مانده است.




 وی گفت :توسعه اقتصادی در جامعه بحث حوزه سلامت است بر این اساس می توان با توجه به نیروی علمی در کشور، بیشترین واکسن را خودمان تولید کرده و به تمام فرآورده‌های خونی دسترسی پیدا کنیم.

 وی تصریح کرد: متاسفانه انتقال خون  از توانایی خود استفاده نمی‌کنند چراکه اگر ظرفیت خود را به کار می‌گرفتند می‌توانستیم بهترین عملکرد را حتی در بخش صادرات فراوده‌های خونی داشته باشیم.

وی، یادآور شد: در کشوری مانند سومالی واکسن‌های ۹ ظرفیتی یا ۱۲ ظرفیتی ساخته می‌شود اما کشور ما واکسن‌های ۳ ظرفیتی را که منسوخ شده را مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که واکسن‌های ۹ یا ۱۲ ظرفیتی را تولید کند اما از آن استفاده نمی‌کند.

 وی ، افزود: متاسفانه وابستگی‌هایمان در بخش سلامت باعث شده در این حوزه نیز ضعیف باشیم در حالی که لازم است با استفاده از دستگاه‌های  به روز، بسیاری از فرآورده‌های خونی را جداسازی کرده و از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

تصریح کرد: با وجود آنکه از یک واحد خون می توان فرآوده های خونی بسیاری به دست آورد اما استفاده از این فرآورده ها در کشور تنها محدود به تولید پلاکت و خون کامل شده و این نشان دهنده آن است که ما هنوز در ۳۰، ۴۰ سال گذشته باقی مانده‌ایم.

وی، با بیان اینکه می‌توان با صادرات فرآورده‌های خونی ارز بسیاری را وارد کشور کنیم، افزود: امروزه فرهنگ اهدای خون در کشور بالا است و این ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌توان به بالفعل تبدیل کرد و در سطح جهانی صادرات فرآورده‌های خونی داشت.

خضری، یادآور شد: متاسفانه امروزه به جای استفاده از ظرفیت‌ها و  تولید فرآوده‌های خونی در کشور، شاهد واردات این فرآورده‌ها به کشور هستیم که همین امر باعث خارج شدن ارز از کشور می شود./ع2
برچسب ها: بهداشت ، خون ، پلاسما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.