به نقل از نیواطلس، پیش بینی میشود این قطار نسبت به نمونههای فعالی ایمنتر و قدرتمندتر باشد و گازهای گلخانهای کمتری تولید کند.
فیبر کربنی یک ماده سبک و بسیار قدرتمند است که از رشتههای کربن چسبیده شده به یکدیگر با رزین ساخته شده است.
هنگامیکه فیبرهای کربنی روی یکدیگر قرار میگیرند ماندگاری بالا مییابد، سختتر و نسبت به فرسایش مقاوم میشود. با این وجود اگر لایههای فیبرکربنی به درستی روی یکدیگر قرار نگیرند، شکننده خواهند بود و ممکن است ترک بخورند.
اکنون با همکاری میان مترو چینگداو و شرکت CRRC Saifang ایده ساخت قطار از کامپوزیتهای فیبر کربنی به واقعیت تبدیل شده است. حاصل این همکاری یک قطار مترو قدرتمندتر و سبکتر از نمونههای فعلی است.
علاوه بر آن اجزای فیبر کربنی در مقابل ضربه مقاومتر هستند و طول عمر بیشتری نسبت به فولاد دارند. در کنار این موارد فیبرهای کربنی در کاهش ارتعاشات و نویزها در مقایسه با فولاد بهتر عمل میکنند، به همین دلیل کیفیت استفاده از قطار و راحتی مسافران نیز بیشتر میشود.
به گفته مدیر ارشد اطراحی CRRC Saifang سازههای باربر اولیه قطار ازجمله بدنه و واگنها همگی از کامپوزیتهای فیبرکربنی ساخته شدهاند. استفاده از این ماده در ساخت بدنه به کاهش ۲۵ درصدی وزن قطار در مقایسه با استفاده از فولاد و آلومینیوم شده است. در کل استفاده از فیبرکربنی به کاهش ۱۱ درصدی وزن کل قطار منجر شده است. هرچند ۱۱ درصد میزان بالایی به نظر نمیرسد، اما استفاده از این ماده به کاهش سالانه ۱۳۰ تنی دی اکسید کربن به ازای هر قطار منجر میشود. از سوی دیگر مصرف انرژی قطار نیز حدود ۷ درصد کاهش مییابد.
قطار «Cetrovo ۱.۰» همچنین از یک پلتفرم نگهداری هوشمند به نام SmartCare استفاده میکند. این ابزار سلامت قطار و مشکلات آن را به طور واقعی رصد میکند، به این ترتیب هزینههای نگهداری وسیله نقلیه تا ۲۲ درصد کاهش مییابد و از سوی دیگر قطار ایمن تر، ارزانتر و حافظ محیط زیستتر و کارآمدتر خواهد بود.
منبع: مهر