اولين نشست خبري حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني با خبرنگاران داخلي و خارجي عصر امروز در نهاد رياست جمهوري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران اولين نشست خبري حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني با خبرنگاران داخلي و خارجي عصر امروز در نهاد رياست جمهوري برگزار شد.

رئيس جمهور در ابتداي اظهاراتش در اين نشست خبري گفت: درابتدا مايلم از همه خبرنگاران محترم داخلي و خارجي كه در اين دو ماه اخير در انعكاس اخبار مربوط به انتخابات خرداد سال 1392 ، پيروزي‌هاي مردم، شادماني‌هاي ملت ايران و اميد و اعتماد به وجود آمده را به خوبي به جامعه منعكس کردند، به ويژه رسانه ملي كه تلاش‌هاي فراواني در اين زمينه داشته و به ويژه دو روز تاريخي تنفيذ و تحليف از همگي صميمانه متشكر هستم و از حضور همه شما در اين كنفرانس خبري سپاسگزارم.

وي ادامه داد:  پيشاپيش عيد سعيد فطر و همچنين روز 17 مرداد روز خبرنگار را خدمت حضار محترم تبرك عرض مي‌كنم.

* انتخابات 92 نشانگر تثبیت دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود
 
دکتر روحاني اضافه کرد: انتخابات خرداد 92 از لحاظ داخلي نشانگر فرآيند تثبيت‌شده دموكراسي و تعميق پويايي سياسي در ايران بود و از لحاظ خارجي رويكرد اعتدال و عقلانيت، پيام روشني را براي همه جهانيان داشت كه عزم ملت ايران، تعامل عزتمندانه با جهان و پيگيري منافع و مصالح كشور است.  
 
رئيس قوه مجريه تصريح کرد: هدف اينجانب در اولين روزهاي شروع مسئوليت از دعوت اصحاب رسانه، وفاي به عهدم بود. من در دوران تبليغات انتخاباتي و پس از آن به مردم وعده دادم دولت آينده دولت پاسخگو خواهد بود و با شفافيت عمل خواهد كرد و براساس وعده‌ام به صورت نوبه‌اي اما انشالله مستمر با مردم عزيز كشورم از پيشرفت‌ها، عملكردها، موفقيت‌ها و حتي از كاستي‌ها و نقص‌ها، از كمك و حمايت مردم عزيزمان گرفته سخن خواهم گفت و تا آنجا كه لازم باشد عذرخواهي از مردم بزرگوار ميهن عزيزمان. 

وي همچنين با بيان اينکه این دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد،‌اظهار داشت: امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچ‌گاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست یابد.

دکتر روحاني اضافه کرد: رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند رابطه بسیار خوبی را میان دولت و مردم برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس نمایند.

وي افزود: بعد از پیروزی ملت در انتخابات 24 خرداد، دو وظیفه اساسی بردوش اینجانب بود؛ وظیفه اول تهیه خط مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید، به همین دلیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را برای بررسی شرایط کشور، شرایط منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی ما کاملا مرتبط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد، همان برنامه‌ای که در روز تحلیف تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم و در اختیار افکار عمومی مردم قرار گرفته است.

رئيس جمهور ادامه داد: وظیفه دوم تعیین تیم‌های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی‌صلاح برای عضویت در کابینه دولت تدبیر و امید بود.

رئيس قوه مجريه تصريح کرد: برای این کار تمام افراد شناخته شده و افرادی که در معرض چنین مسئولیت بزرگی می‌توانستند قرار بگیرند، با کمک صاحبنظران، نمایندگان محترم مجلس، متخصصین، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، تمام نظراتی که از طریق ایمیل، فکس، نامه‌ها، و یا پیام‌های مختلف به این کمیته‌ها می‌رسید افراد را مورد بررسی قرار می‌دادند.

دکتر روحاني گفت: در برخی از موارد از افراد دعوت می‌کردند با آنها گفتگو می‌کردند و در نتیجه 4 کمیته سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین سیاست خارجی در مجموع با مشارکت 500 نفر از نخبگان و صاحب‌نظران و با صرف وقت حدود بیش از 6 هزار ساعت نتایج هم برنامه‌ای و هم بررسی افراد را در اختیار بنده قرار دادند و مجددا با مشاورین مورد بررسی قرار گرفت، برای هماهنگی کمیته‌ها جلسات مشترک تشکیل دادند و نهایت تلاش ما این بود که در اولین فرصت ممکن افراد مورد نظر برای کابینه‌ آینده در اختیار مجلس شورای اسلامی برای بررسی و در نهایت رأی اعتماد قرار گیرد.
 
* مبنای انتخاب کابینه شایستگی، اخلاق، تجربه و تخصص

وي افزود: مبناي ما شايستگي اخلاقي و انقلابي، تجربه تخصص و دانش لازم براي مسئوليت و همچنين توان كار گروهي و هماهنگي درون بخشي و ميان بخشي در دولت بود. به همين دليل تركيب كابينه يك مجموعه اي است كه مي‌تواند براي تحقق برنامه دولت و اهداف دولت به صورت هماهنگ و يكپارچه عمل كند. البته مجلس شوراي اسلامي داراي اختيارات قانوني براي بررسي  و در نهايت راي اعتماد خواهد بود.

دکتر روحاني ادامه داد: بناي ما بر همكاري با مجلس شوراي اسلامي و در كل با قواي سه گانه است. خوشحالم اعلام كنم كه براي اولين بار در جمهوري اسلامي ايران علاوه بر نشاط و اميدي كه در داخل كشور در سايه حضور حماسه آفرين مردم در اين انتخابات به وجود آمد، تعامل سازنده با منطقه و جهان نيز آغاز شد. در مراسم تحليف 55 هيئت بلند پايه از منطقه و از جهان شركت كردند، از روساي جمهور، نخست وزيران، روساي مجالس تا وزيران امور خارجه و نمايندگان ويژه. مهمتر آنكه من با بسياري از سران كه در اين يكي دو روز ملاقات كردم، مي‌گفتند انتخابات ايران شور و شعفي در ميان ملت ما هم ايجاد كرده و اين براي من بسيار حائز اهميت و جالب توجه بود.

* 24 خرداد امید، صلح و آشتی و ثبات در منطقه آغاز شد
 
وي اضافه کرد: مسئولين كشورهاي منطقه مي‌گفتند در 24 خرداد اميد، صلح و آشتي و ثبات در منطقه آغاز شد و اين نشانگر عظمت ملت ايران و تاثير اين نظام پربركت و جايگاه ايران اسلامي در منطقه و در جهان است. 

رئيس قوه مجريه اضافه کرد: تاكيد اساسي من در دولت آينده بر قانون‌گرايي و اخلاق‌مداري خواهد بود، اخلاق و قانون پايه‌هاي اساسي خط اعتدال خواهد بود. خوشبختانه از همين روزهاي اوليه فضاي مناسب كسب و كار در سايه ارتقاي سرمايه اجتماعي در كشور ما به وجود آمده و اين اولين چراغ اميد و اولين حركت به سمت ثبات و آرامش در كشور است.

وي در پايان اظهارات اوليه خود در نشست خبري بيان داشت: از اینکه در مقام ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه شرکت می‌کنم بسیار خرسندم و امیدوارم در این گفتگو بتوانم خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی را برای مردم و برای مخاطبان ترسیم کنم.
 
* یارانه‌ها در دستور کار اولین جلسه هیئت دولت

دکتر روحاني در پاسخ به سوال اولين خبرنگار مبني بر اينكه مشخصه دولت يازدهم در عرصه اقتصاد چيست، گفت: مسلما موضوعات اقتصادي جزو اولويت‌هاي دولت خواهد بود، به دليل مشكلات مردم و خواست مردم تيم اقتصادي دولت بصورت هماهنگ تعيين شده است، اين تيم اقتصادي قبل از آن كه معرفي شوند در كارگروه‌ها فعاليت مي‌كردند و در آخرين دور بررسي‌هاي اقتصادي با حضور خود من مسائل مهم اقتصادي مورد بررسي قرار گرفته و برنامه‌اي براي 4 سال به طور كلي در كارگروه‌ها تدوين شده است.

وي افزود: البته طبيعي است كه اين برنامه‌ها در قالب بودجه‌هاي يك ساله تبلور خواهد يافت، دولت در اولين دستور جلسه خودش كه فردا است، موضوع يارانه را در دستور دارد، يارانه به همان مقداري كه تاكنون پرداخته مي‌شود، ادامه دارد البته با توجه به شرايط اقتصادي، اقدامات مقتضي ديگر انجام خواهد شد.
 
* تاکید سران کشورها بر حضور فعال‌تر ایران برای ثبات منطقه

دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که از وي پرسيد در جریان بحرانی که در ارتباط با کشورهای عرب است، با این وضعیت شما چه برنامه‌اي برای بهبودی و بهتر کردن هر چه بیشتر روابط با کشورهای عرب داريد، گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خودش و همچنین کشورهای منطقه اولویت قائل است توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود.

وي اضافه کرد: تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که منطقه ما با آن مواجه است، با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه‌ها و اولویت‌های این دولت خواهد بود.

رئيس جمهور تصريح کرد: در ملاقات‌هایی که در این یکی دور روز با سران کشورهای منطقه داشتیم، یکی از مواردی که مورد تأکید کشورهای منطقه هم بود ،حضور فعال‌تر ایران برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در این منطقه بود که دولت این راه و این مسیر را آغاز کرده و ادامه خواهد داد.
 
فصل سوم قانون اساسی مبنای اصلی در تدوین حقوق شهروندی است

دکتر روحاني در پاسخ به سوالي خبرنگاري مبني بر اينكه شما به عنوان رئيس‌جمهور براي احياي اصول معطل مانده قانون اساسي خصوصا در بخشهايي كه به حقوق مردم برمي‌گردد چه خواهيد كرد، اظهار داشت: به همان گونه كه قبلا وعده داده شده، تدوين حقوق شهروندي جزو وعده‌هاي اين دولت است. اين امر با شروع كار دولت در بخش مربوطه شروع خواهد شد و مبناي اصلي ما در تدوين حقوق شهروندي فصل سوم قانون اساسي، حقوق ملت است. قانون اساسي ما قانون بسيار مترقي و پويايي است، اصول قانون اساسي مي‌تواند به خوبي حقوق شهروندي مردم را تامين كند به شرط اينكه در كنار اين قانون اساسي قوانين موضوعه مورد نياز تدوين شود و بنابراين دولت اين كار را خواهد كرد كه اگر اصولي از قانون اساسي در اين بخش معطل مانده اجرايي و عملياتي شود.  
 
*  امیدواریم به کمک فعالان دانشجویی بتوانیم فضا را برای تضارب آرا و گفتگوی علمی ایجاد کنیم
 
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني براينكه براي برگرداندن نشاط به دانشگاه‌ها در ارتباط با تفكيك جنسيتي، فضاي بسته دانشگاه‌ها و حذف رشته‌هاي خاصي براي دختران چه خواهيد كرد، گفت: فضاي دانشگاه بايد فضاي بازتر، با احساس امنيت بيشتر، با آزادي بيشتر براي بيان اظهارنظر و با نشاط بيشتر و توام با فضاي علمي و فرهنگي پررنگ و در كنار آن فضاي سياسي مورد نياز جامعه و كشور باشد.

وي افزود:  برهمين چارچوب با بخش فرهنگي دولت صحبت شده است، مقصودم از بخش فرهنگي كانديداهايي هستند كه به مجلس  براي اين بخش پيشنهاد شدند و با فردي كه به عنوان وزير آينده علوم در نظر گرفته شده با او هم در اين زمينه به طور مفصل صحبت شده است لذا  اميدوارم دولت قادر باشد با كمك همگان و همه فعالان دانشجويي در دانشگاه فضاي بهتري را براي تضارب آرا و گفتگو و علم و دانش و همچنين بحث و بررسي و انتقادهاي سازنده به وجود آورد.

* مقام‌های آمریکایی هنوز درک صحیحی از واقعیات ایران ندارند
 
رئيس قوه مجريه همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر اينکه اظهارات مقامات آمریکایی مبنی براینکه اگر ایران قصد ورود به مذاکره را دارد آمریکا هم چنین تمایل و آمادگی را دارد و چقدر برای دولت شما این مسئله مهم است که وارد مذاکره با آمریکا شوید و تأثیر اقدام اخیر آمریکا در تصویب بازدارندگی ایران در هسته‌ای شدن چقدر بوده است ، گفت:  رأی مردم ایران در حماسه 24 خرداد خود یک اقدام بسیار جدی و معنا دار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است،  بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر آن است که برخی از مسئولین آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند.

وي افزود: متاسفانه آمريکايي ها در رفتارها متناقض و در پیام ها و در گفتار هم ناهمسو هستند و از گروه فشار که گروهي جنگ‌طلب، مخالف گفتگوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی بوده دستور می‌گیرد.

رئيس قوه مجريه اضافه کرد:‌ ما می‌بینیم که در این اقدامات حتی منافع آمریکا هم مد نظر قرار نمی‌گیرد، دولت تدبیر و امید مبنايش اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف‌های گفتگو است.

دکتر روحاني اظهار داشت: برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست و نه بیانیه‌ها. ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد، قطعا پاسخ مشابه و متناسب از طرف دولت ایران داده خواهد شد.

* در مسئله هسته‌ای از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد
 
در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري از رئيس جمهور پرسيد که مهمترين انتظار داخلي و بين‌المللي از دولت شما حل پرونده هسته‌اي و خروج از بن بست هسته‌اي است، در حالي كه براي برون‌رفت از اين مسئله شما مشكلات زيادي داريد و از طرفي تندروهاي داخل و خارج سعي مي‌كنند تلقين كنند كه شما تصميم‌گيرنده نهايي در پرونده هسته‌اي نيستيد و از طرف ديگر متاسفانه از بدو شروع كار شما تحريم‌هاي ظالمانه تري نسبت به ايران تصويب شده است، حال كه به درست يا غلط چرخيدن چرخ زندگي مردم به چرخيدن سانتريفيوژها گره خورده است، شما چه تمهيد عملي براي خروج از بن بست به غير از دعوت كردن دنيا به تغيير ادبيات در مورد ايران داريد و در واقع سوال مشخص من اين است که وجه مميز دولت تدبير و اميد با دولت‌هاي پيش از اين چه خواهد بود که دکتر روحاني اظهار داشت: اول بايد بدانيم كه برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران يك موضوع ملي و فراجناحي است، اصولي كه در اين زمينه وجود دارد حفظ خواهد شد به اين معنا كه حقوق هسته‌اي ايران براساس مقررات بين‌المللي مورد تاكيد اين دولت خواهد بود و ما از حق مردم كوتاه نخواهيم آمد.

وي ادامه داد: اما در عين حال اهل تعامل و گفتگو هستيم و آمادگي داريم با جديت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هايمان وارد مذاكرات جدي و محتوايي شويم. اگر طرف مقابل ما هم همين آمادگي را داشته باشد من مطمئن هستم كه نگراني‌هاي دو طرف از طريق گفتگو در زماني نه چندان بلند رفع خواهد شد.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: اما درخواست‌هاي فراقانوني يا غيرمعقول و تاريخ مصرف گذشته راه به جايي نخواهد برد، بايد با واقع بيني با مسئله برخورد كنيم. سرلوحه كار بايد گفتگو باشد و نه تهديد و اين كليد مسئله است، اگر طرف مقابل ما در مقام عمل بداند كه راه حل صرفا و صرفا گفتگو است و تهديد جز اينكه مشكل را افزوده كند هيچ راه حلي نخواهد بود و اگر كسي فكر مي‌كند از طريق تهديد مي‌تواند خواسته‌هايش را بر ملت ايران تحميل كند، دچار خطا و اشتباهي بس عميق شده است.

وي گفت: راه حل هسته‌اي نياز به اراده سياسي دارد، مسئله از ديدگاه من كاملا روشن است من به عنوان رئيس‌جمهور ايران اعلام مي‌كنم كه نظام جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي جدي براي حل اين مسئله با حفظ حقوق مردم ايران را دارد و همزمان رفع نگراني‌هاي طرف مقابل را هم مد نظر قرار خواهد داد اميد ما اين است كه طرف مقابل هم داراي اين اراده سياسي باشد كه اگر اين چنين باشد نتيجه مطلوب حاصل خواهد شد نه در بلند مدت بلكه در كوتاه مدت.
 
* در طرح مذاکره با غرب در پی بازی برد- برد هستیم
 
رئيس دستگاه اجرايي کشور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه تا چه حد به مذاکرات با غرب خوش بین هستید، گفت: همانطور که اشاره کردم بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهایی که ما مشاهده می‌کنیم همسویی ندارد، ‌من در کل به آینده مذاکره بدبین نیستم و فکر نمی‌کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد.
 
دکتر روحاني تصريح کرد: من فکر نمی‌کنم که غرب فکر کند ادامه تحریم آنها را به جایی می‌رساند، تعامل و گفتگوی سازنده و رفع نگرانی‌های مشترک به نفع دو طرف خواهد بود، ما در پی بازی برد- برد هستیم و این کار امکان پذیر هست.

وي افزود: البته اینکه کشوری مثل آمریکا مسیر دوگانه ای را انتخاب کرده این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه‌ای نخواهد رساند، این مسیر دوگانه صداقت مقامات آمریکایی را زیر سوال قرار می‌دهد.

رئيس جمهور اضافه کرد: البته من نمی‌خواهم بگويم بین دولت و کنگره آمریکا تصمیمی پنهانی صورت گرفته است ولی  آنچه که برای ما مهم است اين است که درصورتی که آمریکا با حسن نیت براساس احترام متقابل از موضع برابر و بدون دستور کار پنهانی برخورد کند راه برای تعامل باز خواهد بود.

* اميدوارم هيچ وقت لازم نباشد گله‌ها را براي مردم بازگو كنيم
 
خبرنگاري از دکتر روحاني پرسيد که يكي از برنامه‌هاي محوري شما مبارزه با فقر و فساد بود ، سوال من از جنابعالي اين است كه اين مبارزه به چه شكل سازماندهي خواهد شد تا مردم آن را در زندگي خود احساس كنند که وي پاسخ داد: همان طور كه من تاكيد كردم يكي از برنامه‌هاي محوري مبارزه با فساد است، اين مبارزه با فساد مقدمه‌اي براي رونق خواهد بود و اين رونق است كه در كنار سياست درست باز توزيع به عدالت منجر مي‌شود. اما مبارزه با فساد با شعار درست نمي‌شود مبارزه با فساد اين است كه در زمينه اقتصادي فضا كاملا رقابتي و انحصارها بايد شكسته شود.

وي گفت:  هر كس اگر مي‌خواهد فعاليت اقتصادي انجام دهد بايد در فضاي رقابتي وارد شود. حذف رقيب در دنياي سياست يعني ايجاد فساد، ما براي رفع فساد به شفافيت و دادن اطلاعات به مردم نياز داريم، اينكه گروهي از رانت اطلاعاتي استفاده كنند به معناي فساد خواهد بود.

رئيس جمهور ادامه داد: ما بايد در تعامل جهاني، مسائل ارتباطات اقتصاديمان را با جهان در چارچوب مقررات و به صورت شفاف انجام دهيم. شرايط فعلي به وجود آمده بي‌ترديد موجب فساد خواهد بود. من اگر بخواهم در يك جمله خلاصه كنم براي مبارزه با فساد بايد با عوامل و ريشه‌هاي اصلي آن برخورد شود و دولت قدم به قدم اين كار را خواهد كرد.

رئيس قوه مجريه اظهار داشت: البته من به خوبي مي‌دانم كه چه مشكلاتي پيش روي دولت خواهد بود، من با صداقت با مردم سخن خواهم گفت. از هم اكنون نه بلکه از همان روزهايي كه برخي در نظرسنجي‌ها احساس كردند كه من پيروز انتخابات هستم كار را شروع كردم اما زمان گله و بحث امروز نيست هنوز فرصت باقي است كه همه ما در مسير اعتدال دست به دست هم دهيم.

وي بيان داشت:  راجع به وزرا اگر مي‌خواهيم اظهار نظر كنيم بايد كاملا صادقانه و نه بر مبناي اينكه كسي قرار بود معرفي بشود حالا چون نشد ، فشار بياوريم. برنامه بر اين مبناست كه ما با حسن ظن، با تحمل فراوان و با سعه‌صدر جلو برويم.

دکتر روحاني افزود: من اميدوارم هيچ وقت لازم نباشد گله‌ها را براي مردم بازگو كنيم و در اين مسير موفق باشيم و بتوانيم يك فضاي رقابتي سالم و يك فضاي مناسب كسب و كار در جامعه ايجاد كنيم، رانت را از بين ببريم و اين آغازيست براي دفع و رفع فساد و رونق اقتصادي و مبارزه با فقر كه در كنارش عدالت هم اجرا خواهد شد.
 
* مذاکرات اولیه برای خرید نیروگاه با روسیه انجام گرفته است

رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري که از وي پرسيد همکاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای چگونه خواهد بود، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از تکمیل نیروگاه بوشهر و حتی قبل از آن به فکر ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر نیز بود، شما می‌دانید که مجلس شورای اسلامی در همان دوره هفتم مصوبه‌ای را تصویب کرد که ایران به ساخت نیروگاه هسته‌ای نیاز دارد.

وي اضافه کرد: امیدواریم این کار طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش برود و ما بتوانیم خودمان این نیروگاه‌ها را بسازیم و بعد با سوخت تولید خودمان نیروگاه‌ها فعالیت کنند. راه دوم در کنار این خرید نیروگاه هسته‌ای است فعلا کشوری که اعلام آمادگی کرده کشور همسایه ما روسیه است. مذاکرات اولیه صورت گرفته و دولت این راه را ادامه خواهد داد هم برای نیروگاه هسته‌ای و هم خرید نیروگاه هسته‌ای دوم در بوشهر که مطرح است و در موقع خودش اعلام خواهد شد.

* 100 روز اول دولت اقداماتي در زمينه اقتصاد انجام خواهد شد
 
خبرنگاري از رئيس جمهور پرسيد که علاوه بر اينكه در سالهاي اخير سقوط ارزش پول ملي، قدرت خريد كارگران را حداقل 50 درصد كاهش داده و زمينه فاصله‌گرفتن دستمزد كارگران نسبت به قبل از اين مسئله برمي‌گردد چرا که در طي سه دهه گذشته فاصله دستمزد كارگران و تورم روز به روز به بهانه‌هاي مختلف از جمله مسائل توليد و مسائل اقتصادي دائما افزايش پيدا كرده و شكاف عميقي در آن ايجاد شده است، برنامه دقيق شما يعني برنامه چهار ساله براي پر كردن اين شكاف چيست؟

دکتر روحاني در پاسخ به اين خبرنگار اظهار داشت: اصل موضوع كاملا قابل قبول است، يعني بين افزايش دستمزد و تورم وقتي فاصله ايجاد مي‌شد اين شكاف يعني فشار به زندگي روزمره مردم مخصوصا كارگران، كه اين فشار را بيشتر لمس و احساس مي‌كنند. دولت حتما مصمم است اين شكاف را پر كند و اين مشكل را حل كند اما اينكه در اجراي اين برنامه زمان‌بندي چگونه است وابسته به بررسي‌هايي است كه انجام خواهد گرفت.

وي گفت: در طول 100 روز اول همكاران من وضعيت واقعي كشور را به تدريج براي مردم بيان خواهند كرد كه مردم بدانند وضع اقتصادي كشور چگونه است، مشكلات كشور چگونه است و البته در ظرف همان 100 روز هم برنامه‌هايي تدوين و اجرا خواهد شد، برخي رسانه‌ها گفتند در 100 روز اول گزارش كار تهيه مي‌شود، در صد روز اول يكي از كارها اين است كه گزارش وضعيت كشور به ويژه در زمينه اقتصادي تهيه و به اطلاع مردم خواهد رسيد اما اقداماتي در زمينه اقتصادي فرهنگي و سياست داخلي و خارجي انجام خواهد شد.

دکتر روحاني اظهار داشت: كارگروه‌ها برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت تدوين خواهند كرد بنابراين در اين زمينه هم اقداماتي انجام خواهد شد اما اين كه اين شكاف كي پر مي‌شود وابسته به شرايط است و اصلش به عنوان هدف مد نظر است.

* قصد تهدید و  یا مداخله در کشور دیگری را نداریم
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه آيا نسبت به آینده مذاکرات خوش‌بین هستید و اگر احیانا کشورهای غربی بر روند فعلی پافشاری کردند برنامه شما دنبال کردن راهبرد اقتصادی مقاومتی در کشور چیست؟ گفت: البته من نگفتم خوش‌بین هستم، گفتم بدبین نیستم. ما به دلیل اینکه با منطق و استدلال وارد مذاکره می‌شویم در صحنه افکار عمومی منطقمان را تبیین می‌کنیم.

رئيس جمهور ادامه داد: بدترین شیوه این است که خیلی تند و بلند حرفزده شود  و خیلی آهسته به آن عمل شود. ما در  مقام عمل قدم‌های بلند برمی‌داریم و با منطقی حکيمانه با همه دنیا سخن مي گوييم، به گونه ای که دنیا کاملا بفهمد که جمهوری اسلامی ایران دنبال حقوق مسلم خود بوده و ما قصد تهدید و  یا مداخله در کشور دیگری نداریم .

وي اضافه کرد: غرب بخوبی باور دارد که فعالیت ما کاملا قانونی و صلح آمیز است ما راهکار و مسیر دیگری را نیز مدنظر داریم که اگر لازم باشد آن را اجرا می‌کنیم ،اما هدف ما در حال حاضر این است که با گفت‌وگو و تعامل و بدبین نبودن، مسیر را دنبال کنیم.

* هنوز تصمیمی برای سفر به نیویورک نگرفته‌ام
 
رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌خواهيد در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل حضور يافته و با باراك اوباما ديدار داشته باشيد، گفت: سفر من به نيويورك در دست بررسي است من هنوز تصميمي براي سفر نگرفته‌ام، اما گروه كاري سياست خارجي بررسي خودش را شروع كرده و آن را ادامه مي دهد، ممكن است اين سفر انجام شود و يا نشود که بعدا به اطلاع مردم خواهد رسيد. اما آن چيزي كه مهم است مسئله منافع ملي، احقاق حقوق مردم و رسيدن به اهداف مردم است، بقيه مسائل فرعي است.

وي گفت: نسبت به آمريكا اعلام شده كه ما باید حسن‌نیت در مسئولان آمریکا و احترام متقابل را ببینیم و احساس کنیم که نگرانی‌های مشترکی بین دو کشور وجود دارد و دستور کارهای چندگانه‌ای در داخل آمریکا وجود نداشته باشد. ما باید اصل را درست کنیم، زیرا سایر مسائل، مسائل فرعی است.

* دستگاه‌هاي  اجرايي بايد در کاهش هزینه‌های غیرضروری پيش قدم باشند
 
خبرنگار ديگري از رئيس جمهور پرسيد که سازده زيستي و پرهيز از اشرافي‌گري که از مهمترين معيارهاي انتخاب مدير از نگاه حضرت امير(ع) است و مقام معظم رهبري نيز بارها تاكيد داشتند كه آفات كارگزاران اقتصادي و حكومت ديني بي‌توجهي مديران به سطح زندگي آحاد مردم وخوي اشرافي گرايي است، از اين منظر علاوه بر تخصص و كارآمدي در انتخاب همكاران و وزرا در كابينه چه ميزان و معياري براي جلوگيري از اشرافي‌گري در نظر گرفته‌ايد و همچنين جهت حفظ روحيه ساده زيستي و ضد اشرافي‌گري در بين مديران دولت چه مكانيزمي در نظر گرفته‌ايد.

که دکتر روحاني در پاسخ به وي اظهار داشت: من عرض كردم كه اخلاق و معيارهاي اخلاقي و انقلابي اولين معيار ما بوده و اين معيارها با همه همكاران در ميان گذاشته شده است، بي‌ترديد شرايط كشور ما سازگار با اشرافي‌گري نيست حتي اگر شرايط ما بسيار عالي بود باز هم در كشوري كه هنوز فقر وجود دارد، هنوز مشكلات اقتصادي براي مردم وجود دارد، اشرافي‌گري نمي‌تواند مفهومي داشته باشد.

وي اضافه کرد: براي اين كار تلاش ما در دولت اين چنين خواهد بود كه هزينه هاي غيرضرور كاسته شود، شرايط بودجه اي امسال ما اين را خواهد گفت، مسئول سازمان برنامه بودجه آينده كه هفته آينده اعلام خواهد شد به مردم گزارش خواهد داد كه هزينه و درآمد چگونه است و حتما دستگاه‌هاي  اجرايي بايد پيش قدم باشند كه هزينه هاي غيرضرور كاسته شود . ما بتوانيم در چارچوب انضباط دقيق مالي، مسير اجرايي و همچنين فعاليت‌هاي عمراني را پيش ببريم، مبارزه با هر گونه تجمل گرايي، اشرافي‌گري و عدم انضباط مالي جزو مواردي است كه دولت بر آنها تاکيد دارد.

*  برای رفع تحریم‌ها درنگ نخواهیم کرد
 
خبرنگاري از رئيس‌جمهور پرسيد که آیا دولت شما اقدامات عملی به جز مذاکره صورت خواهد داد، گفت: البته می‌دانید که هدف تحریم برخلاف ادعای آنهایی که تصویب‌کننده تحریم بودند عملا ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است. اینکه گفته می شود با این تحریم‌ها جلوی فعالیت هسته‌ای و موشکی گرفته می شود کاملا بی اساس است.

وي افزود: خودشان هم می‌دانند که چون برای خرید مایحتاج مردم حتی گندم و نقل و انتقال مالی  با مشکلات فراوانی مواجه هستیم آنها این را می‌دانند بنابراین معلوم است که هدف این تحریم، فشار برزندگی مردم است. البته مردم هم ثابت کردند در برابر فشار ایستادگی می‌کنند و ما بعنوان خدمتگزاران مردم وظیفه داریم که با اتخاذ سیاست‌های داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم انتظار مردم این است که ما معضلات اقتصادی آنها را حل کنیم و رفع مشکلات اقتصادی مردم سرلوحه کار ما باشد.

رئيس دولت يازدهم اظهار داشت: ما مذاکره جدی را با طرف خارجی آغاز خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که برای این مذاکرات جدی هستیم، ما دست روی دست نمی‌گذاریم و برای شرایط حال برنامه داریم. طبق برنامه فعلی این شرایط را ادامه می‌دهیم حالا اسمش را اقتصاد مقاومتی یا استقامتي بگذاريد، در عین حال برای رفع تحریم‌ها هم درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این مسیر بکار خواهیم گرفت که یکی از آن راه‌های اساسی مذاکره است و ما بر آن تاکید می‌کنیم؛ البته با داشتن اراده جدی سیاسی برای رفع نگرانی‌های مشترک دو طرف.

* معیار سنجش تورم جیب مردم است
 
خبرنگاري از دکتر روحاني پرسيد که 8 سال پیش رئیس جمهور سابق وعده دادن پول نفت را کنار سفره مردم می‌داد، لطفا با توجه به وضعیتی که بر کشور حاکم است نسبت به برنامه وضعیت اقتصادی که تحویل گرفته‌اید توضيح دهيد که وي بيان داشت: درباره بخش اول سوال بنده عرض کردم درطول 100 روز اول در بخش های مختلف آمار و ارقام را صادقانه ارائه خواهم نمود کمابیش نخبگان و مردم خبر دارند و معیار سنجش تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار در مرحله بعدی است.

دکتر روحاني گفت: همه در ارتباط با وضعیت تورم، بیکاری و وضعیت اقتصادی اطلاع دارند و نیازی به آمار ندارد. هر کس می‌تواند در ارتباط با این موضوع به وضعیت خانه و خانواده خود رجوع کند.

رئيس جمهور با بیان این‌که ما تلاش خواهیم کرد در طول 100 روز اول آمار دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه دهیم، گفت: همان‌طور که اشاره شد یکی از مسائل مهم بهبود معیشت و زندگی مردم است و تلاش در این راستا خواهد شد، برای این‌که امید به وجود آید، ثبات ایجاد شود و شرایط برای رونق اقتصادی ایجاد شود. دولت در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت خود برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش خواهد کرد، واقعیت‌ها را صادقانه می‌گوید، از مردم کمک می‌خواهد؛ چرا که دولت هیچ کاری را بدون حمایت مردم و کمک مردم نمی‌تواند انجام دهد و ما مطمئنیم که با حمایت مردم و به اذن الهی بسیاری از کارها شدنی است. 

* اگر اساس منطق باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود
 
دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه مذاكره 1+5 به شكست انجاميد آيا شما با توجه به اين موضوع، مذاكره مستقيم با آمريكا را خواهيد داشت و اجازه حضور ديپلمات‌هاي آمريكايي در ايران و بازكردن كنسولگري اين كشور را خواهيد داشت يا نه، گفت: مذاكرات با 1+5 به شكست منجر نشده ولي  به نتايجي كه مورد نظر بوده هم نرسيده است، ما با 1+5 مذاكرات صريح تر و جدي تر خواهيم داشت بعد از اين كه مسئولين مذاكره تعيين شوند، در اين دولت و اين مذاكرات شروع مي‌شود.

وي  با اشاره به مقدمه خبرنگار واشنگتن تایمز مبنی بر اینکه چون مذاکره با 1+5 به شکست منجر شده است پس باید مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم، گفت: به مقدمه نیاز نداریم و ما با هرکس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی‌مان در آن مذاکره تامین می‌شود مشکلی نخواهیم داشت و طرف ما هرکس می‌تواند باشد ولو آمریکا باشد و بقيه مطالب مربوط به آينده دور است اين‌ها وابسته به اين است كه ما حسن نيتي را در طرف آمريكايي ببينيم و مشاهده کنیم آمریکایی‌ها برای مذاکره جدی هستند و دنبال زبان فشار و تهدید نیستند چون ما سیاستی را که آنها تعبیر به چماق و هویج می‌کنند هیچ‌وقت نمی‌پسندیم و الان هم نمی‌پسندیم پس اگر واقعا اساس منطق باشد و راه‌حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.

* تحت فشار كسي را انتخاب نکردم/از تمام وزرايي كه پيشنهاد داده‌ام با قاطعيت دفاع خواهم كرد
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه پس از معرفي كابينه از سوي شما انتقاداتي از سوي برخي جريان‌ها مطرح شد و از حضور برخي افراد كه به اعتقاد منتقدين با عوامل حوادث 88 مرزبندي شفافي نداشته و ناديده گرفتن سهم زنان در كابينه كه از شعارهاي جنابعالي بود، گفت: معيار ما براي انتخاب كابينه شايستگي‌هاي افراد، شرايط كشور و نياز كشور به افراد با تجربه و باسابقه بود. ما احساس كرديم زمان نداريم براي اينكه بار ديگر بخواهيم خطا كنيم، زمان ديگر وجود ندارد بايد افرادي نشان دهند که در گذشته چكار كرده‌اند که آن‌ها را برگزنيم و انتخاب كنيم.

رئيس قوه مجريه افزود: هيچكسي بر بنده به عنوان رئيس‌جمهوري فشاري نياورده تا كسي را انتخاب كنم، بنده هم كسي نيستم كه در شرايط فشار تصميم بگيرم و اين كار را نخواهم كرد. تمام افرادي كه من انتخاب كردم تصميم خودم بودم، از مشورت همه استفاده كردم اما آن چه كه در بيرون شايع است من به صراحت اعلام مي‌كنم كه درست نيست.

وي ادامه داد: دولت شركت سهامي نيست كه بگويد اين گروه يا آن جناح سهمش چه مقدار است، مبناي باور به آنچه كه مردم و اشخاص دارند،  تقوا، تجربه، كارداني ، شناخت واقعيت‌هاي كشور و اخلاق و باور به آنچه كه مردم در انتخابات گفتند به عنوان يك اصل مهم بوده است.

رئيس جمهور تصريح کرد: اعضاي كابينه من بايد انتخابات مردم را باور داشته باشند و به اعتقاد من آنها پيام انتخابات را شنيده‌اند و باور كرده‌اند، اتهاماتي كه بعضي‌ها درباره گذشته نسبت به برخي از افراد مي‌زنند درست نبوده و غير اخلاقي است.

دکتر روحاني گفت: من از تمام وزرايي كه پيشنهاد داده‌ام با قاطعيت دفاع خواهم كرد آن‌ها را مي‌شناسم  البته خود به خود ممكن است اين مسائل در مجلس مطرح شود ، من در آنجا پاسخ خواهم داد که آن‌ها را مي‌شناسم و با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام، در جنگ در شوراي امنيت در مسائل سياسي و اقتصادي و مركز تحقيقات و پژوهش‌ها.  البته چند نفری هستند که آشنایی زیادی با آنها ندارم، یعنی مستقیم با آنها همکاری نداشتم، البته از سوی افراد مطمئن معرفی شده‌اند و در لیست کارگروه‌ها بوده‌اند و فعالیت آنها از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است. هيچ كس به من فشار نياورده خصوصا همسويان من در انتخابات، اما در همان لحظات اوليه ديديد كه عكس العمل من در مقابل فشار آن‌ها چگونه است.

وي ادامه داد: مبناي انتخاب من سهم‌خواهي گروه‌ها نبوده و همه افراد براساس 28 معيار تنظيم شده انتخاب شده‌اند، با خيلي از اين افراد از گذشته دور كار كرده‌ايم و تعدادي از آن‌ها را از نزديك مي‌شناختم اين گونه نيست كه آن چه كه بيان شده فشار بوده بلكه اين افراد برمبناي اعتدال گرايي و شايستگي انتخاب شده اند من به قول خود عمل كرده‌ام ولي اگر خدايي نكرده روزي بخواهم قولي دهم كه به عنوان عمل نكنم به مردم خواهم گفت.

* اراده ایران برای حل و فصل مسائل جدی است
 
خبرنگاري از دکتر روحاني پرسيد که آیا شما مایل به مذاکره هستید و انتظار شما از گام های عملی آمریکا چیست؟ که وي پاسخ داد: بنده اظهار تمایل نکردم ، بنده گفتم برای منافع ملی حاضرم با هر کشوری برای احقاق حقوق ملتم حرف بزنم، من اشتیاق و تمایل خاصی نشان ندادم.

وي با بيان اينکه انتظار ما این است که آمریکا پیام مردم ایران را بشنود، افزود: ملت ایران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی آفریدند. در این حماسه با دنیا حرف زدند و دنیا هم این صدا را شنید به گونه‌ای که 55 کشور به ایران آمدند و پیام‌های تبریک فراوانی ارسال شد. آمریکا این پیام را بشنود. کار گروه فشار در آمریکا برای تشریح تحریم‌ها به معنای سردرگمی کاخ سفید است. توصیه می‌کنم کاخ سفید از این سردرگمی خارج شود و بر مبنای واقعیت تصمیم بگیرد. اراده ایران برای حل و فصل مسائل جدی است و اگر آمریکا هم جدی باشد، کارها پیش می‌رود.
 
* در مذاکرات رفع نگرانی‌های مشترک را دنبال می‌کنیم

رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگاري که از وي پرسيد  آیا پیشنهادی برای مذاکرات هسته ای در دور آینده دارید؟ گفت:‌اصل غنی سازی جزو حقوق همه کشورها است در چارچوب ان پی تی همه کشورها حق دارند فعالیت صلح آمیز انجام دهند، و بالاتر از آن کشورهای دیگر موظفند به آنها در زمینه فعالیت‌ هسته‌ای به آن کمک کنند، پس ما طلب داریم چون باید کشورهای دیگر در زمینه‌ فعالیت‌های غنی‌سازی صلح‌آمیز به ما کمک کنند.

وي با بیان این‌که تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها نظارت آژانس است، خاطرنشان کرد: ما عضو کشورهایی هستیم که پادمان و ان‌.پی‌.تی را قبول کردیم و هیچ کس در ایران در هیچ زمانی تا به حال نگفته است که ما غنی‌سازی را کنار می‌گذاریم و معلوم است که این حق مسلم مردم است.

دکتر روحاني ادامه داد: با گروه 1+5 حتما مذاکره خواهیم کرد و طرح خواهیم داشت اما حالا کمی زود است و قطعا مذاکرات در دستور کار و برنامه‌ها مشخص می شوند. ما به دنبال رفع نگرانی های مشترک هستیم، اول باید دولت و تیم هسته‌ای آن مشخص شود تا زمان مذاکرات نیز مشخص شود، پس آنچه ما در مذاکرات دنبال می‌کنیم، رفع نگرانی‌های مشترک است و ما قادریم این کار را انجام بدهیم.

*  راه حل سوريه راه حل سياسي است
 
رئيس قوه مجريه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه شما اعلام كرديد پشتوانه ايران در مورد سوريه ادامه خواهد داشت اما در حال حاضر در روزهاي آخر در مورد تحولات شمال سوريه در مورد گروه‌هاي كرد نظرتان چيست، اظهار داشت: در مسئله سوريه ما جنگ داخلي در داخل سوريه را محكوم مي‌كنيم. حضور تروريست‌هاي خارجي در داخل سوريه را محكوم مي‌كنيم، دخالت‌هاي خارجي را نيز محكوم مي‌كنيم و راه حل سوريه را راه حل نظامي نمي‌دانيم، راه حل سوريه راه حل سياسي است با حضور همه گروه‌هاي سوري اعم از مقام‌هاي دولتي و يا معارضين. البته گروه‌هاي تروريستي كه از خارج كشور در آن جمع شده‌اند و ربطي به كشور سوريه ندارند بايد از اين كشور اخراج شوند .

وي افزود: اما به هر حال راه حل سوريه راه حل مذاكرات همه گروه‌هاي سوري با دولت است براي يافتن راه حل مورد نظر مردم و در نهايت انتخابات و دموكراسي با آن چه كه خواست مردم است البته كشورهاي منطقه مثل ايران، تركيه و ديگران مي‌توانند مساعدت و مشاركت كرده تا كمك كنند اين پروسه سريع تر به سرانجام برسد. 

*  مسئله سياسيون نیازمند اجماع ملی و مذاکره سه قوه است
 
دكتر حسن روحاني در پاسخ به سوالي مبني براينكه لايحه جرم سياسي در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است از اين رو جنابعالي در راستاي تصويب اين طرح و همچنين رايزني و آزادي زندانيان سياسي آيا اقدامي را انجام خواهيد داد ، گفت: من گفتم بحث حقوق ملت‌ مد نظر است و در فصل قانون سوم اساسي يكي از موضوعات مهمي كه به آن پرداخته شده است حقوق شهروندي و مسائل مربوط به جرم سياسي است.  
 
وي افزود: به طور حتم دولت حمايت خواهد كرد تا اين لايحه در مجلس به تصويب برسد.
 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: مسئله سياسيون كه در سوال مورد نظر مورد اشاره قرار گرفت، نيازمند اجماع ملي و مذاكره با دو قوه ديگر است لذا به طور حتم زماني كه دولت شكل بگيرد ما مذاكراتي را در اين راستا خواهيم داشت.  
 
دكتر روحاني تاكيد كرد: براي دولت لذت‌بخش خواهد بود كه فضاي كشور براساس محبت و در چارچوب قانون اساسي قرار گيرد. 
 
* معلولان و نابينان بايد مورد توجه جدي دولت قرار گيرند
 
وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينكه در دولت‌ها بايد به نابينان و معلولان احترام گذاشته شود اما اين مسئله را شاهد هستم كه معلولان با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند، چرا به اين مسئله رسيدگي نمي‌كنيد، خطاب به خبرنگار مطرح کننده سوال  گفت: بيان جنابعالي و نكاتي كه فرموديد مورد احترام است اما شيوه‌اي كه حضرت عالي به كار برده‌ايد مطمئنا با اعتدال همخواني ندارد يعني اولين اصل در اعتدال قانون و نظم است. ما بايد قانون را مراعات كنيم نظم را مراعات كنيم همان طور كه جنابعالي به خود حق مي‌دهيد بلند شويد و سوالتان را مطرح كنيد حتما بايد شما راضي باشيد بغل دستي شما و ديگران و همه آن‌هايي كه نوبت به آنها نرسيده بلند شده بايستند و صحبت كنند. اين مسئله خيلي پسنديده نيست اما نكته‌اي كه جنابعالي فرموديد اين كه افرادي در اين كشور معلول هستند و نابينا هستند بايد مورد توجه جدي و دولت قرار گيرند، هم چنين مورد توجه مردم قرار گيرند و تكريم شوند كاملا درست است و حتما دولت آن را مورد توجه قرار خواهد داد. 

 
* مردم سوریه خود اساس حل مسئله کشورشان هستند
 
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران یا شما مایل هستید که با آمریکا و انگلیس که بازیگران اصلی در سوریه هستند برسر یک میز بنشینید و مذاکره کنید، اظهار داشت: مردم سوریه خود اساس حل مسئله کشورشان هستند و آنها برای کشورشان باید تصمیم بگیرند. حال چه کسانی که حامی دولت‌اند و چه آنهایی که معارض با آن هستند همچنین ارسال اسلحه به سوریه باید متوقف شده و مانع از تشویق تروریست ها به کشتار بیشتر شوند.

 وی افزود: در خصوص مسئله سوریه کنفرانس ژنو2 مطرح است ما اگر در یک جمع بین المللی حضور داشته باشیم به طور طبیعی ایران با سایر کشورها سخن خواهد گفت.

* دولت اهتمام خود را به كار خواهد بست تا سياست‌هاي اصلي اصل 44 عملیاتی شود
 
حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني در پايان در پاسخ به اين سوال كه يكي از مشكلات بزرگ كشور در حوزه كلان، اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي است و شما وعده داديد كه دست نهادهاي عمومي را از تسلط بر اقتصاد كشور كوتاه كنيد،  بفرماييد مكانيزم بازيابي فعاليت اقتصادي خصوصي در دولت شما چگونه خواهد بود ، تصريح كرد: آن چيزي كه من در دوران تبليغات انتخاباتي بر روي آن تاكيد كرده‌ام و در دولت هم بر روي آن تاكيد شده اين است كه ما سياست‌هاي كلي اصل 44 را به خوبي عملياتي و اجرايي كنيم. اساس اين سياست اين بود كه اقتصاد ما رقابتي شود و تصدي گري دولت به حداقل كاهش پيدا كند. در بعضي از بخش‌ها كلا كار به بخش غيردولتي واگذار شود اجراي اين سياست‌ها با نواقص و مشكلاتي زيادي توام بوده كه برگرداندن آن‌ها كار آساني نيست اما از اين پس لااقل دولت تمامي اهتمام خود را به كار خواهد بست براي اينكه سياست‌هاي اصلي اصل 44 قانون اساسي  كه مورد تصويب مجمع بوده و مورد تاييد مقام معظم رهبري قرار گرفته كاملا اجرا و عملياتي شود.  

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار