رئيس‌جمهور با بيان اينکه يکي از اهداف کليدي دولت مبارزه با فساد و تبعيض خواهد بود، گفت:‌ همه دستگاهها و نهادها و مسئولان بايد دست به دست هم دهند و مبارزه‌اي جدي با نابرابري و فساد را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور در مراسم تحليف خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: ملت بزرگ و شريف ايران، مهمانان ارجمند، ملت ايران، روساي محترم جمهور، نخست وزيران، روساي مجلس، وزراي خارجه و نمايندگان ويژه كشورهاي همسايه و دوست، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي نگهبان، روساي محترم قوه مقننه و قضاييه و اعضاي مجلس خبرگان، رئيس و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس و اعضاي دفتر مقام معظم رهبري و اعضاي بيت امام راحل(ره)، اعضاي محترم دولت، همه مسئولان دولت، كشوري و لشكري، علما و روحانيون ارجمند، خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران، نخبگان، انديشمندان، فرهيختگان و خبرنگاران محترم، خانم‌ها و آقايان! با سوگندي كه در اين مجلس باشكوه ادا كردم، اكنون رسما مسئوليت خطير قوه مجريه، پاسداري از قانون اساسي و پاسخگويي به خواسته‌هاي به حق ملت شريف ايران را پذيرفته‌ام. 
 
وي افزود: باور دارم تشكيل دولت راستگويان، اخلاق‌مداران و مردم‌داران نزديك‌ترين مسير براي پيروي از پيامبر رحمت(ص) است. هموکه فرمود: «اَقرَبُكُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُكُم لِلحَديثِ وَاَدَّاكُم لِلاَمانَةِ وَ اوفاكُم بِالعَهدِ وَاَحسَنُكُم خُلقا وَاَقرَبُكُم مِن النّاسِ».
 
حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني خاطر نشان كرد: اينكه مسئوليت دولت جديد در ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود و در عين حال شروع اين مسئوليت با 14  مرداد كه يادآور پيروزي مردم در نهضت مشروطه و سرآغاز قانونگرايي در تاريخ جنبش‌هاي آزادي خواه ملت ايران است نيز تقارن دارد را به فال نيك مي‌گيرم و از خداوند مسالت مي‌نمايم در اين مسير دشوار درهاي رحمت خويش را بر روي مردم بزرگوار ايران و اين خادم ملت بگشايد و تقديري نيكو و شايسته براي مردم و كشور رقم بزند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گفت: مردم ایران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگي آفریدند.

وی افزود: ملت بزرگي كه فراز و نشيب‌هاي فراواني را تجربه و سختي‌هاي زيادي را تحمل کرده‌اند؛ با روحي سرشار از اميد، نشاط و تعهد به كشور و آيندة آن، مردم‌سالاري نظام را بار ديگر به نمايش گذاشتند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این انتخابات مردم با لبخند به زندگی و مشارکتي کم‌نظیر خواسته خود را از طریق صندوق رأی به کرسی نشاندند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی ادامه داد: رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل(ره) میزان را رأی ملت و مردم اعلام نمودند و امروز به اعتبار رأی مردم و امضای آن از سوی رهبری، متعهد به انجام این مسئولین می‌شوم که فراتر از توان هر شخص حقیقی است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته پیام این صندوق‌ها را بسیار تامل کردم، تصریح کرد: مردم با رأی خود مشخص کردند بر کدام مشی و اندیشه پا فشردند و آن را ادامه راستین آرمان‌ها می‌دانند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی افزود: همه کسانی که به اینجانب رأی دادند و یا به دیگر افراد و کاندیداها رأی دادند و حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروند ایران هستند و از همگی از حقوق شهروندی برخوردارند. دولت تدبیر و امید بر خود مکلف می‌داند خواسته‌های قانونی همه آنان را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: من نماينده همه مردم ايران هستم. سرمايه اين دولت در مسير پيشِ رو، اتكال به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ايران و بهره‌گيري از همه سرمايه‌هاي طبيعي و انساني اين مرز و بوم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم شريف ايران به اعتدال‌گرايي و دوري از افراط و تفريط رأي مثبت دادند. كانون فكري و اجرايي دولت بر محور اعتدال و عقلانيت بنا خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی افزود: اعتدالگرایی به معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی به منافع حزبی و جناحی است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بر اجماع ملی، بردباری، قانونگرایی در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند، گفت:  بنيان اين مرام فكري و عملي، فاصله گرفتن از تخيل و توهم و تمركز بر تفكر، برنامه، شفافيت و استفاده از تخصص‌هاست.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دولت تدبير و اميد نهايت اهتمام خود را به كار خواهد گرفت تا بر مبناي اهداف و روش‌هاي عقلايي و متناسب با واقعيت‌هاي موجود، اعتدال را شالوده عملكرد و مديريت كشور قرار دهد، تهديدها را كاهش داده و فرصت‌ها را افزايش دهد.

رئیس‌جمهور افزود: اعتدال‌گرايي بر اخلاق و مدارا اصرار مي‌ورزد و از طريق گفت‌وگو، تفاهم و تدوين برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت سعي خواهد نمود شكاف‌هاي اجتماعي و اقتصادي را به حداقل ممکن برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اظهار داشت : دولت تدبير  و اميد بر حاکميت قانون ، رعايت حقوق و آزادي‌هاي همه شهروندان ، پاسخگويي به جامعه و به مديرت علمي تاکيد خواهد داشت.

وي درادامه افزود : مردم تغيير ، تحول و تعالي را مي خواهند، مردم مي خواهند از فقر و تبعيض به دور باشند، مردم مي خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردم مي خواهند در فضايي آزاد معنوي ، و عقلاني زندگي کنند که در آن پدران و مادران جامعه ما در پي آينده اي مطمئن براي فرزندانشان هستند. 
 
رئيس‌جمهور منتخب اظهار داشت: جوانان ما مي‌خواهند فرصت شکوفايي و کار و ابتکار داشته باشند، دريک کلام مردم مي خواهند بهتر زندگي کنند ، عزت داشته باشند و از زندگي با ثباتي برخوردار شوند و جايگاه شايسته خود را در ميان ملت ها بازيابند. 
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني در ادامه سخنان خود به نقش زنان اشاره کرد و گفت: از آغاز انقلاب اسلامي زنان فهيم اين سرزمين بر مبناي انديشه‌هاي والاي حضرت امام (ره) دوشا دوش مردان در جهت توسعه و اعتلاي  کشور حضوري همه جانبه داشتند.

وي تصريح کرد: آنان همواره کوشيده اند، به عنوان نيمي از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه هاي جاودان نقش آفرين باشند، انتخابات 24 خرداد ماه نيز جلوه گاه ديگري از اين شگفتي آفريني ها بود.

رئيس جمهور منتخب  اظهار داشت: در پي گامهاي بلندي که نظام اسلامي براي تکريم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبير و اميد استيفاي هر چه بيشتر زنان و ايجاد فرصت برابر در زمينه هاي اجتماعي را از اهم وظايف خود مي داند و فراهم آوردن زمينه هاي اجتماعي و حقوقي لازم براي نقش آفريني هر چه بيشتر آنان در عرصه هاي مختلف را در دستور کار خود قرار مي دهد .
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت : يکي از اهداف کليدي دولت، مبارزه با فساد و تبعيض خواهد بود، همه دستگاهها و نهادها و مسئولان بايد دست به دست هم دهند تا مبارزه اي جدي با نابرابري و فساد را آغاز کنند.
 
رئيس جمهور منتخب تصريح کرد: اگر با فساد مبارزه كنيم، فعاليت و رقابت اقتصادي مردم معنا پيدا مي‌كند، از منابع ملي به‌صورت درست و بهينه استفاده مي‌شود، شايسته‌سالاري گسترش پيدا مي‌كند و از همه مهم‌تر، مبارزه با فساد، عدالت و شكوفايي اقتصادي را به ارمغان مي‌آورد. در چنين شرايطي، فقر و تبعيض از جامعه رخت برخواهد بست.

وی افزود: رویکرد اصلی دولت یازدهم زمینه‌سازی برای مشارکت گسترده مردم است که سرلوحه سیاست‌های تمامی بخش‌های دولت خواهد بود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی تصریح کرد: در این رویکرد کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب، ترویج فرهنگ کار‌آفرینی، ساماندهی سرمایه انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، دستیابی فزاینده به علوم و فنون، و تأمین رفاه اساسی، اساس سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد‌ها خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت : دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از درد‌ها و رنج‌های ملت ایران بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانیان بازگرداند برای تحقق چنین هدفی قدرت و ثروت ملی را باید افزایش دهیم، خرد جمعی را مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم.

وی افزود: باید به بخش‌های غیردولتی اعتماد کنیم و تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم، ما باید به مردم اعتماد کنیم و با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت‌پذیری در اداره کشور و تأمین معاش خود را بپذیرند و مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چنین چارچوبی زمینه گسترش اخلاق اجتماعی، رشد فردی، دین‌مداری و آزادی‌های مدنی را تحقق خواهد بخشید.

وی اظهار داشت: دولت باید ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتوانند با اتکا به فعل همت و سرمایه خود رشد کنند و توسعه ملی را فراهم آورند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد : اقليم هاي متنوع فرهنگي از سرمايه ها و زيبايي هاي اين کهن بوم و بر است. ايرانيان در همه جاي اين سرزمين به خوبي آموخته اند که دوشادوش هم با احترام و افتخار زندگي کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه  اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه‌ای و استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی برداشته شده است اما متأسفانه هنوز هم کاستی‌ها و نارسایی‌هایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید برخود فرض می‌داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم نماید و ارتقای کرامت و خلاقیت فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: امروز مردم ایران نسبت به مشکلات و نارسایی‌های موجود در کشور هم آگاهی و هم دغدغه دارند اما همین مردم با مشارکت فعال در انتخابات امید آفریدند تا با فکر و برنامه اعتدال و قانون‌گرایی شرایط کشور را به سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و بعنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است.

وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است، ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: ما با هر گونه دگرگوني در نظام‌هاي سياسي از طريق مداخلات خارجي مخالفيم و به‌کارگيري زور را نقطه مقابل مردم‌سالاري و حق تعيين سرنوشت ملت‌ها مي‌دانيم. مخالفت و ستيز با هر گونه زورگويي، سلطه و تجاوز مخصوصاً تعرض نظامي، جزئي از فرهنگ اسلامي، انقلابي و ايراني ماست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی تصریح کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و یک خواسته است بلکه نیاز و ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: تلاش همه جانبه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فرقه‌اي و قبیله‌ای و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان، خواست قطعی همه ملت‌ها در جامعه جهانی امروز است.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: در جهان به هم پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران بدست آورد.

وی تصریح کرد: رفاه، امنیت و توسعه کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی اظهار داشت: در تعاملات بین‌‌المللی دولت تلاش خواهد نمود تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان، امنیت ملی خود و پیرامونی خود را گسترش دهد.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است. تنش زدايي ، ايجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسير حرکت ما را روشن خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: با صراحت اعلام مي کنم که ايران هيچگاه سر جنگ با دنيا نداشته است و ما تمامي تلاش خود را معطوف به مخالفت با جنگ افروزان و جنگ‌طلبان خواهيم کرد. 
 
وي افزود: ايران بهاي سنگيني را براي آزادي خود پرداخت کرده و همچنان براي سربلندي خود ارزش فراواني قائل است و گرچه تحريم‌ها فشار بسياري بر مردم وارد کرده اما مشارکت مردم در انتخابات نشان داد که آنها در حفظ حقوق و منافع خود هوشيارند . 
 
رئيس جمهور تاکيد کرد : ملتي را که با برخورداري از انسجام ملي و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنيت در انتخابات شرکت مي‌کند، نمي‌توان با تحريم به تسليم واداشت و يا به جنگ تهديد کرد بلکه تنها راه تعامل با ايران، گفتگو از جايگاه برابر، اعتمادسازي متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک از موضع برابر مبناي روابط با کشورها را تشکيل خواهد داد. 
 
رئيس قوه مجريه اظهار داشت: متناسب با رفتار و برخورد طرفهاي مقابل در جهت بهبود اوضاع حرکت خواهيم کرد و به صراحت مي‌گويم اگر پاسخ مناسب مي‌خواهيد نه با زبان تحريم بلکه با زبان تکريم با ايران سخن بگوييد. 
 
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني متذکر شد: دست همکاري به سوي همه  نهادها و دستگاههاي مسئول در کشور دراز مي‌کنم چراکه دولت تدبير و اميد براي تحقق اقدامات عالي کشور، افزايش شوکت ايرانيان و کرامت مردم ايران به همفکري و هم‌انديشي همه مسئولين نيازمند است. 
 
وي خاطر نشان کرد: اميد دارم که با همکاري و همدلي پاسخگوي مردم ايران بوده و بتوانيم آينده بهتري را رقم بزنيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در ادامه سخنان خود گفت: اميدوارم كه همه قدر اين فرصتي را كه اكنون پيش آمده را بدانيم و نكند كه درگير حاشيه‌ها شويم.بياييد با اين سخن رسول الله همراه شويم که «من فُتح له بابُ خير فلينتهِزه فانه لا يَدري متي يُغلق عنه».
 
وي افزود: از خداوند متعال مسئلت دارم كه به اينجانب و اعضاي دولت جديد توفيق دهد تا با پيشبرد اهداف كشور، خدمات ارزنده‌اي را به ملت شريف ايران ارزاني داريم.
 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: از تمامي نمايندگان ملت مي‌خواهم با مشورت و توصيه به عدل، مرا در اين امر بزرگ ياري دهند که مولايمان اميرالمؤمنين (ع) فرمود «فلا تکفُّوا عن مقالة بحق او مَشُورة بعدل».
 
رئيس دولت يازدهم خطاب به مهمانان خارجي و داخلي حاضر در اين مراسم گفت: از تمامي مهمانان خارجي كه براي شركت در اين مراسم مهم رنج سفر را به خود هموار نمودند و همچنين سفراي كشورهاي مقيم تهران و از تشريف‌فرمايي مقامات لشكري و كشوري تشكر مي‌كنم. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در پايان  تصريح كرد: در اين جا به نمايندگان ملت ايران اعلام مي‌دارم كه با بررسي‌هاي لازم و با بحث‌هاي كارشناسي با تشكل‌هاي علمي و طبق اجراي اصل 133 قانون اساسي در همين جلسه فهرست اعضاي وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را به همراه متن زندگي‌نامه و خط و مشي و اصول كلي دولت به رئيس‌مجلس به منظور اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌نمايم. 
انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار