رئيس قوه قضايه گفت: سوگند رئيس‌جمهور داراي خصوصياتي است که توجه و انجام آن براي همه مسئولان مديران به خصوص مسئولان عالي کشور ضروري است.

به گزارش خبرنگار حقوقی_قضایی باشگاه خبرنگاران آيت الله صادق آملي لاريجاني در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد اظهار داشت: خداوند را براي توفيق حضور در اين مجلس گرامي و ايام نوراني شکر مي‌کنم.

وي ادامه داد: فضاي اين مجلس برخواسته از ملت همانند نظام جمهوري اسلامي نعمتي بزرگ است که بايد شکرگذار آن باشيم.

رئيس قوه قضايه تصريح کرد: ملت جمهوري اسلامي بار ديگر با حضور آگاهانه حماسه سياسي خلق کردند که آثار آن تا سالها باقي خواهد ماند.

آيت الله آملی لاریجانی ضمن تبريک به رئيس‎‌جمهور جديد گفت: با تحليف امروز دوره جديدي از دولت آغاز مي‌شود و متن سوگندي که رئیس‌جمهور ياد مي‌کند بسيار مهم است.

 رئيس دستگاه قضا افزود: در ابتداي اين سوگند آمده است که من به عنوان رئيس‌جمهور در پيشگاه قرآن کريم و در برابر ملت ايران به خداوند متعال سوگند مي‌خورم که پاسدار مذهب رسمي جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشم.

رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: همين فقره از سوگند لوازم مهمي دارد که آنچه نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي بيان مي‌کند نظام و مذهب بوده که داراي خصوصياتي است که توجه و انجام ان براي همه مسئولان مديران به خصوص مسئولان عالي کشور ضروري است.

وی به چهار خصوصیت مهم در متن سوگندنامه که باید به مورد مداقه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین خصوصیات نظام جمهوری اسلامی مبتنی بودن آن بر ایمان به خدای یگانه، اعتقاد به حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر خدا است که این نص بند اول از اصل 2 قانون اساسی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ایمان به خدا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد که مردم با رأی بالا به قانون اساسی نحوه خاصی از حیات را خواستار شدند که قرآن آن را به نحو احسن ترسیم کرده است و سنت و روایت مبین این امر هستند.

وی افزود: قرآن برای مومنان حیات خاصی را ترسیم می‌کند که حیات طیبه حیات خاص مومنان است و این همان حیاتی است که نظام اسلام به دنبال آن است. 

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده که همه امکانات خود را برای اصول شانزده گانه قانون اساسی در برگیرد، اظهار داشت: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و اخلاق و مبارزه با فساد و تباهی و تمامی آنچه که در این بند یاد شده اگر به نیکی درج شوند همان حیات طیبه قرآنی است.

وی تأکید کرد: همین یک بند از قانون اساسی کافی است که به وظایف سنگین دولتمردان پی ببریم که البته به نظر می‌رسد لفظ دولت در صدر این بند به معنای عام گرفته شده باشد اما حاکمیت شامل همه قوا بوده و مخصوص قوه مجریه نیست و بنابراین همه قوای کشور به‌خصوص قوه مجریه که امهات کشور را برعهده دارد در برابر قانون مسئولند.

رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در عين احترام به ساير ملل و در عين بهره گرفتن از تجارب بشري در هر جاي دنيا، راه زندگي و اساس خود را در بهره‌گيري از آيات قرآني قرار داده است.
 
وي بر ضرورت تعقل و عقلانيت كه در آيات قرآني تاكيد شده، اشاره كرد و گفت: عقلانيت نظام جمهوري اسلامي ايران با ابتلا به آموزه‌هاي قرآني بوده و در بند دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي عقلانيت داراي نقش بنياديني در قوانين است.  
 
رئيس قوه قضاييه افزود: در سوره رعد، آل عمران و سوره نمل بر عقلانيت تاكيد شده است بنابراين با توجه به آيات قرآن كريم به عنوان منبع معارف حقه براي مسلمانان و وحي مورد اشاره، در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با عقل و عقلانيت ترديدي نيست.  
 
آیت‌الله آملی لاريجاني تصريح كرد: عقل و عقلانيتي كه قرآن بر آن تاكيد مي‌كند عقل ابزاري مدرنيته نبوده بلكه عقلي با بنيان و متوجه عميق‌ترين لايه‌هاي وجودي عالم در بعد نظري و عملي است.
 
وي بيان كرد: براساس آيات قرآن خردمندان و اولوالباب كساني هستند كه به عميق‌ترين لايه‌هاي هستي تاكيد دارند و در خلقت آسمان‌ها و زمين تفكر مي‌كنند و اين خلقت را داراي غايت و هدف مي‌دانند كه بطلاني در مسير آن وجود ندارد.
 
آیت‌الله آملی لاريجاني ادامه داد: در سوره رعد در تبيين اولوالباب آمده؛ آن‌ها كساني هستند كه به عهد خداوند وفا كرده و ميثاق الهي را نقض نمي‌كنند.
 
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: خردمندي وعقلانيت موجود در نظام جمهوري اسلامي ايران با عقلانيتي كه در بسياري از نظام‌هاي سياسي دنيا كه در بستر مدرنيته متولد مي‌شوند متفاوت است.
 
آیت‌الله آملی لاريجاني بيان كرد: عقلانيت مدرنيته و بسياري از ايدئولوژي‌هاي ليبرال دمكراسي عقلانيت ابزاري بوده يعني عقلانيتي كه حساب‌گر است و در بنيان‌هاي هستي شناسانه و ارزشي عالم تفكر نمي‌كند.  
 
رئيس قوه قضاييه در ارتباط با حقوق شهروندي و حقوق بشر تصريح كرد: در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اين امر نقش پررنگي داشته چراكه در اصول متعدد و همين طور فصل سوم اصل 19 تا 43 قانون اساسي به آن اشاره شده است.  
 
وي ادامه داد: اصول مذكور عمدتا در باب حقوق آحاد ملت است كه بنيان‌هاي اين حقوق در معارف اسلامي بوده همان طور كه امام علي(ع) در نامه‌اي به مالك اشتر براي انسان به ماهوي انسان حقوقي قائل است.  
 
آیت‌الله آملی لاريجاني اظهار داشت: ما مفتخريم كه به ديني منتسب هستيم كه اولياي آن غريب به 1400 سال پيش علاوه بر اينكه حقوق انساني را به رسميت شناخته‌اند به اين مهم عمل نيز كرده‌اند و اكنون قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ملهم از اين معارف حقه همان مسير را مي‌پيمايند.  
 
رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: طبق اصل 19 قانون اساسي حقوق شهروندان از هر قوم و قبيله‌اي كه باشند به رسميت شناخته شده و رنگ و نژاد سبب امتياز نخواهد بود. 

آيت‌الله آملي لاريجاني اظهار داشت: ما در رعايت حقوق بشر به مدعيان حقوق بشر كه خود زندان ابوغريب و گوانتانمو را برپا كرده و هزاران انسان را در افغانستان، عراق، فلسطين و بحرين به خاك و خون مي‌كشند كاري نداشته بلكه به رسول خدا(ص) و امام علي(ع)، شهيد عدالت اقتدا مي‌كنيم چرا كه رفتار و گفتارشان ترجمان وحي بود.  
 
رئيس قوه قضاييه در ارتباط با امر اقتصاد و معيشت مردم تصريح كرد: اين امر از مهام امور مورد توجه قانون اساسي بوده و در فصل چهارم قانون اساسي در اصول 43 تا 56 به اقتصاد و امور مالي كه مستقيما به وضع معيشت مردم مربوط مي‌شود، پرداخته است.  
 
وي در ادامه افزود: امروز كشور شرايط ويژه‌اي دارد و تحريم‌هاي ظالمانه مشكلاتي براي خانواده‌ها ايجاد كرده است كه گرچه با صلابت مردم و تدبير مسئولان به حول و قوه الهي از اين عقبه‌ها هم عبور خواهيم كرد چنانچه در طول 30 سال گذشته انقلاب اينگونه عمل كرده‌ايم، بنابراين تهديدها را به فرصت تبديل خواهيم كرد.  
 
رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: با توجه به مطالب مطرح شده از حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحاني كه خود شخصيتي فهيم، متين، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است مي‌خواهم كه در سوگند شرعي و قانوني كه به موجب اصل 121 قانون اساسي به عمل مي‌آورد ملتزم شود كه پاسدار قانون اساسي در كليت آن و مذهب رسمي كشور و نظام جمهوري اسلامي باشيد و خود را وقف خدمت به مردم و ترويج دين و اخلاق كنيد.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني تصريح كرد: از خداوند قادر و متعال توفيق جنابعالي را در انجام اين وظايف و التزامات خواستارم و اميدوارم با همكاري و تعامل سازنده ميان تمامي قوا فصل نويني در اعتلاي نظام جمهوري اسلامي و خدمت رساني بر ملت شريف و بصير ايران گشوده شود.
 
رئيس قوه قضاييه در پايان خاطرنشان كرد: از خداوند متعال سعادت ملت عزيز و دوام عمر و سلامت و توفيقات الهي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي مدظله العالي را مسالت مي‌نمايم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار