رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد برای پیروزی بر دشمنان باید از دو عامل صبر و تقوا بهره ‌ببرند وگرنه شکست خواهند خورد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار کرد: برخی عوامل وجود دارند که انسان را به امور مذموم دعوت می‌کنند و صبر در برابر چنین عواملی همان صبر ممدوح است.

وی افزود: انگیزه‌های الهی باید چنین صبری را به وجود آورند وگرنه اگر ریاکاری هدف اصلی شخص باشد ارزشی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه جهاد فی سبیل‌الله مصداقی بزرگ برای نشان دادن صبر بر طاعت است گفت: در صدر اسلام وضعیت به گونه‌ای بود که مسلمانان باید در مقابل سپاهی 10 برابر خود می‌ایستادند اما بعدها خداوند به آنها تخفیف داد و لشکر دشمن دو برابر مسلمانان بودند.

وی ادامه داد: اگر تعداد دشمنان دو برابر لشکر اسلام باشند مجوزی برای ترک جبهه و انجام ندادن جهاد نیست هرچند عقل انسان در ابتدا می‌گوید نمی‌توان در مقابل سپاهی دو برابر از خودی‌ها مقاومت کرد اما منطق اسلامی خلاف این مسئله را قبول دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از عبادات توأم و همراه با صبر هستند که از جمله آنها می‌توان به روزه اشاره کرد و در برخی از آیات قرآن هم آنجا که سخن از صبر به میان آمده در تفسیری که از روایات به دست می‌آید منظور همان روزه است.

وی روزه را یکی از عوامل تربیتی برای انسان دانست و گفت: آن دسته از سپاهیان طالوت هم که به سخن فرمانده خود گوش فرا دادند و با خویشتن‌داری از نوشیدن آب رودخانه صرف‌نظر کردند توانستند بر دشمنان پیروز شوند./س

برچسب ها: قم ، صبر ، تقوا ، عامل ، پیروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.