مبتلایان به کم خونی با تشخیص پزشک معالج و بهره گیری از راهکارهای مناسب تغذیه ای می توانند بدون هیچ گونه عوارضی روزه بگیرند.

نادر وظیفه شیوان متخصص خون شناسی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: اگر کم خونی در حدی باشد که باعث کاهش فشار خون شود، روزه داری به فرد توصیه نمی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در بحث کم خونی مقدار هموگلوبین مهم است، اگر کم خونی ارثی و مانند تالاسمی ماژور باشد که روزه داری باعث ضرر سلامتی می شود و توصیه نمی شود.

شیوان در ادامه عنوان کرد:فقر آهن بستگی به میزان هموگلبین و هماتوکریت خون دارد توصیه متخصصان به افرادی که هموگلبین خون آنها زیر 10 است، این است که روزه نگیرند.

وی گفت: در صورتیکه فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن است فرد روزه دار باید در سحر یا افطار از غذاهای حاوی آهن استفاده کنند.

شیوان  افزود: باید حداقل 2 ساعت فاصله زمانی بین مصرف چای و مصرف غذاهای سرشار از آهن باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار مبنی بر معرفی یک ماده غذایی حاوی از آهن گفت: جگر بوقلمون که به دلیل اینکه از زمین و خاک غذا می خورد منبع مناسب آهن است و بعد از آن جگر گاو و گوسفند همراه با لیمو ترش توصیه می شود.

متخصص خون شناسی در ادامه افزود: نه تنها مبتلایان به کم خونی بلکه همگان باید غذاهای ضد آهن را بشناسند به عنوان مثال بدانند که مصرف کله و پاچه و خوردن مغز جذب آهن را کاهش می دهد یا کلسیم و آهن از یک پروتئین جذب می شوند ./ع2

برچسب ها: روزه ، خونی ، آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
خوردن نمک هم باعث سوءجذب مواد معدنی میشود .مثلا مصرف نمک با ماست باعث عدم جذب کلسیم در بدن میشود یا نمک در کشک .
آخرین اخبار