بررسي ها نشان مي دهند كه تعداد افراد در معرض خطر گواتر در كشور كاهش قابل ملاحظه اي يافته و به حدود يك چهارم تعداد افراد در معرض خطر در 20 سال پيش رسيده است.

محمد كاظم شفيعي استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: كمبود يد و كمبود آهن از مشكلات جسمي زيادي را به همراه دارد.

وي با اشاره به اينكه در كشور اقدامات بسيار خوبي در جهت كاهش بيماري هاي مرتبط با كمبود يد و كمبود آهن صورت گرفته است افزود: افزايش توليد و مصرف نمك هاي يد دارد و همچنين تجويز قطره آهن در كودكان و زنان باردار مصرف قرص هاي آهن از جمله اقدامات در جهت كاهش بيماري هاي ناشي از كمبود يد و كمبود آهن بوده است.

شفيعي گفت: يكي از عوارض كمبود يد شيوع گواتر است كه جمعيت قابل ملاحظه اي را تهديد مي كند.

وي تاكيد كرد: بررسي ها نشان مي دهند كه تعداد افراد در معرض خطر گواتر در كشور كاهش قابل ملاحظه اي يافته و به حدوديك چهارم تعداد افراد در معرض خطر در 20 سال پيش رسيده است.

شفيعي يادآور شد: با وجود اينكه بيماري هاي ناشي از كمبود يد با كاهش با كاهش قابل ملاحظه اي همراه بوده است اما بيماري ها و نارسايي هاي ناشي از كمبود آهن همچنان شيوع بالايي دارند كه كم خوني ناشي از فقر آهن از مهمترين آنها است./ع2

برچسب ها: گواتر ، ید ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار