از جنگ جهانی دوم بودجه نظامی دولت باراک اوباما از تمامی دولت های جهان بیشتر بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از استاپ وار، از سال 1945، تمامی مردم آمریکا و همچنین تحلیلگران و اعضای کنگره چیزی درباره ی مبلغ هنگفت بودجه نظامی پنتاگون در دوران ریاست جمهوری اوباما نمیدانند.

یعنی بعد از مرگ فرانکلین روزولت، درخواست بودجه نظامی دولت اوباما بیش از تمام رئیس جمهورهای دیگر بوده است- البته به غیر از جورج دبلیو بوش.

اگر 52 میلیارد دلاری که لایحه کنترل بودجه برای بخش نظامی تعیین میکند را از 612 میلیون دلاری که اوباما برای این بخش درخواست میکند کم کنیم، میبینیم که پنتاگون اکنون میلیاردها دلار بیش از آنچه آمریکا در جنگ سرد و جنگ های ویتنام و کره هزینه کرده  است، خرج میکند. 

پنتاگون هرساله کتاب سبز "آمار بودجه دفاع ملی" را چاپ میکند که به خیال بعضی ها این کتاب "انجیل" تحلیلگران بودجه دفاعی است. گرچه داده های کتاب سبز از لحاظ تکنیکی صحیح است اما ارقام آن گمراه کننده است، زیرا این کتاب به جای گزارش رقم بودجه نظامی خرج شده، هزینه های پنتاگون را نسبت به کل اقتصاد آمریکا نشان میدهد.

براساس ارقام این کتاب، در دوران ریاست جمهوری ریگان (1980)، 5.9% از بودجه کشور به بخش دفاعی اختصاص داده میشد، درحالیکه این رقم برای سال 2014 تنها 3.2% ارزیابی شده است. این آمار در کمال صحیح بودن کاملا بی ربط هستند. از جنگ جهانی دوم به بعد رشد اقتصاد آمریکا بسیار سریعتر از رشد بودجه ی دفاعی بوده است. این تنزل بودجه دفاعی کاملا غیرواقعی و فریبنده است زیرا رشد اقتصاد رشد بودجه ی اقتصادی را نیز در پی داشته است.

بعلاوه ارزش خرید دلار در این سال ها متفاوت بوده است. مسلما قدرت خرید دلار در پی جنگ جهانی دوم با قدرت خرید کنونی آن زمین تا آسمان فرق دارد.

اگر تاثیرات تورم و قدرت خرید دلار را درنظر بگیریم، میبینیم که وزارت دفاع آمریکا ار معادلات گمراه کننده برای ارزیابی تورم استفاده میکند. 

براساس افشاگری های کمیته نظارت و اداره حسابرسی دولت آمریکا، پنتاگون در ارزیابی تورم فریبنده عمل میکند و کنگره و دیگر ادارات اجرایی برای حل این مشکل به پنتاگون اعتراضی نمیکنند.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار