ريیس اداره بررسی ها، آموزش و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان يزد از كاهش كانون‌هاي بيماري هاري در استان از 23 كانون در سال 87 به صفر در سالجاري خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، دکتر "محمد عبدالحسین‌زاده" گفت: در نتیجه اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری هاری در انسان و دام، همچنین واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و امحاء سگ‌های ولگرد، کانون بیماری هاری در دام‌های اهلی استان از 23 کانون در سال 1387 به هفت کانون در سال 1389 کاهش یافته و در ادامه همین روند در سال 1390 تنها یک کانون بیماری در استان تایید شدو خوشبختانه این آمار در سال 91 و 4 ماهه اول سال جاری به صفر رسیده است.


وي افزود: هرچند تعداد كانون‌هاي بيماري در دام‌هاي اهلي اخيراً به صفر رسیده است، ولي باید توجه داشت اين بيماري همچنان يكي از خطرات بالقوه براي دام‌هاي اهلي و همچنين انسان است.

عبدالحسين‌زاده از كليه مالكين سگ‌هاي خانگي و دامداراني كه سگ گله دارند، خواست تا با توجه به این که واكسيناسيون در سگ‌هاي گله به صورت رايگان انجام مي‌گيرد، هر شش ماه نسبت به واكسيناسيون سگ‌هاي خود بر عليه هاري اقدام كنند.

اين مسئول در پايان يادآور شد: بيماري هاري يكي از بيماري‌هاي خطرناك و مشترك بين انسان و حيوان مي‌باشد كه عمدتاً از طريق گاز گرفتگي سگ‌هاي ولگرد يا خانگي و همچنين وحوش به انسان و دام‌هاي اهلي منتقل مي‌شود و در صورت بروز علائم باليني، مرگ انسان يا دام حتمي است./ج1

برچسب ها: یزد ، بیماری دام ، دامداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.