آغاز فصل برداشت گندم سال‌هاست که مصادف می‌شود با رویش قارچ‌گونه دلالان در کردستان و امسال نیز این افراد سودجو زودتر از موعد مقرر داس هایشان را برای درو کردن گندم های استان تیز کرده بودند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،  قبل از قدم‌نهادن کشاورزان به مزارع برای برداشت حاصل دست رنجشان  دلالان زودتر از آنها کلاه به دست در مزارع کمین کرده بودند تا بار دیگر با دادن قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی به این قشر زحمت‌کش گندم آنها را خریداری کنند.

گندم‌کاران زیادی در کردستان ‌هم‌چون دیگر هم‌قطارانشان در سایر نقاط کشور قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت را کمتر از قیمت تمام شده خود می‌دانستند لذا به دلیل بالابودن قیمت پیشنهادی از سوی دلالان تن به فروش گندم‌هایشان به این افراد دادند غافل از اینکه این سودجویان همواره به دنبال منفعت خویش‌ و گذاشتن کلاه‌های گشادی سرشان هستند.

دلالان گندم را از کشاورزان کردستانی به نرخ هر کیلوگرم750 تومان و گاهی هم شنیده شد که در ابتدا 780 تومان و حتی بیشترهم خریداری کردند ولی با محاسبه 2 درصد افت وزنی به این معنا که به ازای کل وزن محموله گندم 2 درصد کسر می‌کردند.

بعد از گذشت مدتی از شروع برداشت کم‌کم نرخ پیشنهادی دلالان نیز نزول یافت و کشاورزان نیز اقدام به فروش گندم‌هایشان به دولت کردند ولی گویا این تب موقتی بود که روی‌ داد چراکه بعد از اعلام افزایش 80 تومانی قیمت تضمینی گندم در هر کیلوگرم از سوی دولت بار دیگر دلالان به تب و تاب افتادند.

خبر افزایش قیمت تضمینی گندم بسیار زودتر از گوش کشاورزان به دلالان رسید و قبل از اینکه این خبر عمومی شود این سودجویان به سرعت با پرداخت بیعانه‌ای به کشاورزان گندم‌های آنها را به قیمت 750 تومان در هر کیلوگرم خریداری کردند.

داس‌های دلالان، گندم‌های بیشتر کشاورزان استان از جمله شهرستان‌هایی مثل بانه را بسیار زودتر و تیزتر از دولتی‌ها درو کردند.

میزان سطح زیرکشت گندم در شهرستان بانه در سال زراعی 92-91،3 هزار و 800 هکتار از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام شده که از این سطح 800 هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است که اگر فقط گندم دیم را با میانگین عملکرد یک تن در هکتار محاسبه کنیم میزان برداشت گندم در این شهرستان 3 هزار  تن باید باشد.

حال با وجود میزان عملکرد ذکر شده تنها 231 تن گندم از سوی کشاورزان بانه‌ای تا تاریخ 29 تیر به مراکز خرید گندم تحویل داده شده است، مابقی گندم‌ها کجاست؟.......درست حدس زدید در انبار سودجویان.

عدم ابلاغ قیمت فروش گندم از سوی دولت عامل موثری در عدم ورود دلالان داشت

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با بیان اینکه قمیت خرید و فروش گندم به صورت ملی توسط دولتی ابلاغ  خواهد شد، معتقد است عدم ابلاغ قیمت فروش گندم امسال تاکنون از سوی دولت عامل موثری در حضور کمرنگ افراد سودجو و دلال بوده است.

جمال صالحی عنوان کرد: قیمت فروش گندم توسط شرکت‌های خدمات بازرگانی دولت به خبازی‌ها و کارخانجات آرد در سال زراعی گذشته 465 تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون خرید گندم استان تلاش خود را در راستای خرید گندم به صورت تضمینی و جلوگیری از ورود گندم به چرخه غیرمصرف انسان از جمله خوراک دام و طیور و برخورد با افراد سودجو و دلال به کار بسته و می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افراد سودجو و دلال از شگرد جدیدی با عنوان افت وزنی از کشاورزان گندم مازاد بر نیاز را خریداری می‌کنند، اظهارداشت: دلالان که یک تا 2 درصد افت وزنی را از محموله گندم محاسبه می‌کنند در صورتیکه در مراکز خرید گندم این عمل صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با اعلام اینکه تا دیروز 100 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است، تصریح کرد: بیشترین و کمترین خرید گندم  در استان مربوط به شهرستان بیجار به میزان بیش از 42 هزار تن و بانه 231 تن است.

صالحی بیان داشت: با افزایش 80 تومان در هر کیلوگرم قیمت تضمینی گندم از سوی دولت کشاورزان رغبت و تمایل بیشتری برای تحویل گندم‌هایشان به مراکز خرید گندم پیدا کردند( البته منظور ایشان کشاورزانی است که از دست دلالان سُر خورده‌اند و یا به عبارتی دست این سودجویان به آنها نرسید و از افزایش قیمت تضمینی گندم باخبر شدند).

کشاورزان از عدم دخالت آنها در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم ناراضی‌اند

رئیس نظام صنفی کشاورزان کردستان از عدم دخالت کشاورزان در قیمت‌گذاری تضمینی گندم گلایه کرد و به خبرنگار فارس در سنندج گفت: معتقدم عدم دخالت کشاورز و تولیدکننده در قیمت‌گذاری مغایر با اصول جلب مشارکت گسترده مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

عبدالله فرجی ادامه داد: این امر موجب ناهماهنگی بین کشاورزان و دولت می‌شود و کشاورزان به دلیل اینکه کار کارشناسی در این رابطه صورت نمی‌گیرد ناراضی هستند.

وی بیان داشت: دولت چطور حاضر می شود گندم را به قیمت هر کیلوگرم بیش از 1300 تومان وارد در حالیکه قیمت خرید تضمینی گندم را 720 تومان تعیین می کند.

وی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان حدود 850 تومان است، خاطرنشان کرد: افزایش 80 تومانی گندم از سوی معاون وزیر جهاد کار مطلوبی بود چرا که تا حدودی جلوی دلالان را گرفت هر چند در این میان تعداد زیادی از کشاورزان متضرر شدند چراکه قبل از اعلام این افزایش گندم‌هایشان را به دلالان فروخته بودند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان کردستان اظهار داشت: اگر دولت کشاورزان را راضی کند واسطه‌ها و دلالان هم خود به خود حذف می‌شوند.

فرجی بیان داشت: نظام صنفی کشاورزی به عنوان تشکیلاتی قانونمند فعالیت خود را آغاز کرده که می‌تواند اهرم مناسبی بین دولت و کشاورزان باشد اگر در مراجع تصمیم‌گیری دخالت داده شود.

وی تصریح کرد: دخالت‌دادن نظام صنفی کشاورزان به عنوان نماینده تمامی کشاورزان در نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا دست دلالان از این بازتر نشود.

وی افزود: بسیاری از کارخانجات خود قیمت محصولاتشان را تعیین می‌کنند به طوری که هر روز شاهد قیمت‌های متفاوتی از این محصولات در بازار هستیم و هر بار مدیران کارخانجات برای این افزایش قیمت‌ها دلایلی هم‌چون افزایش نرخ دلار و غیره را مطرح و کار خود را توجیه می‌کنند ولی در این میان تنها کشاورزان صدایشان به جایی نمی‌رسد.

رئیس نظام صنفی کشاورزان کردستان اضافه کرد: جهاد کشاورزی با همکاری نظام صنفی باید در مورد تولیدات کشاورزی و قیمت آنها تصمیم گیری کنند و شرکت‌های بازرگانی دولت نباید نقشی در قیمت‌گذاری محصولات باغی و زراعی داشته باشند.

میزان عملکرد گندم دیم کردستان بیش از یک تن در هکتار

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سنندج گفت: میزان سطح زیرکشت گندم آبی در استان 34 هزار و 238 هکتار و 500 هزار و 500 هکتار نیز گندم دیم است.

ابراهیم مولودی میانگین عملکرد هر کیلوگرم گندم آبی در هکتار را 4 هزار و 200 کیلوگرم ذکر کرد و افزود: میانگین عملکرد گندم دیم استان در سال‌های مناسب هزار و 250 کیلوگرم در هکتار است که در سال‌هایی با شرایط آب و هوایی مطلوب حتی این میزان به هزار و 400 کیلوگرم هم می‌رسد.

وی ادامه داد: امسال جزو سال‌های تنش‌زا برای گندم استان بود چرا که در فاصله یکم اسفندماه تا 19 فروردین بارندگی در استان اتفاق نیافتاد و در مناطقی هم چون کامیاران به کشاورزان صدمات زیادی از نظر عملکرد وارد شد.

وی سال زراعی 92-91 را سالی زیر نرمال از نظر آب و هوایی برای زارعین استان دانست و اظهار داشت: پیش‌بینی میزان عملکرد گندم دیم برای امسال حدود یک تن و کمی بیشتر از این میزان است.

با اعتراض کشاورزان از میزان نرخ تضمینی اعلام شده از سوی دولت مسئولان همه از مناسب بودن این قیمت و انجام کار کارشناسی در این رابطه حدیث‌‌های مفصلی خواندند ولی اگر به قول خودشان کار کارشناسی صورت گرفته است پس چرا 80 تومان در هر کیلوگرم قیمت تضمینی گندم اضافه کردند؟ چرا در ابتدا این تصمیم گرفته نشده؟ چرا کار کارشناسی در کشور ما بدین گونه انجام می‌شود؟ و............

با سرازیرشدن سیل دلالان به بازار خرید گندم دولتی‌ها نیز عزم خود را جزم کردند و میزان قیمت خرید تضمینی را افزایش دادند تا بدین وسیله در رقابت با دلالان برنده کارزار شوند و در این میان تنها سر کشاورزان بی کلاه مانده و این قشر زحمت‌کش باید چوب کار کارشناسی نادرست را بخورند./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.