گزارش ها حاکی است اسرائیل با آزادی شمار محدودی از زندانیان فلسطینی موافقت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  شبکه تلویزیونی سی ان ان ;  فیونیولا سوئینی در گزارشی گفت هنوز مشخص نیست که ایا این تصمیم اسرائیل با مذاکرات احتمالی با فلسطینی ها بطور مستقیم ارتباط دارد یا خیر .وی افزود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در چند ماه گذشته تلاش کرده است دو طرف را به میز مذاکره بکشاند و روز جمعه تحولی مهم در این خصوص اعلام شد.

جان کری در چهار ماه گذشته با مقامات فلسطینی و اسرائیل تماس مستمر داشت و وی دیروز گفت پایه و اساس برای مذاکرات نهایی و مستقیم میان دو طرف ایجاد شده است و این در حالی اعلام شد که انتظار می رفت به زودی مذاکرات مستقیم میان دو طرف صورت گیرد. این انتظارات پس از ان فروکش کرد که مقامات فلسطینی عصر پنجشنبه گذشته از پذیرش پینشهاد آمریکا خودداری کردند و گفتند به توضیحات بیشتری در این زمینه نیاز دارند.

خبرنگار شبکه افزود به هر حال صبح جمعه پس از دیدار میان جان کری و صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی ها در اردن ، کری به رام الله واقع در کرانه باختری رود اردن رفت برای سومین بار ظرف یک هفته گذشته با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. جان کری قبل از ترک رام الله به مقصد واشنگتن خبر توافق دو طرف بر سر اصول و اساس مذاکرات مستقیم را اعلام کرد.جان کری همچنین گفت ممکن است مذاکرات دو طرف هفته اینده در واشنگتن برگزار شود و هرگونه پیشرفت در مذاکرات از طریق وی اعلام خواهد شد.

 دولت اسرائیل در خصوص این تحولات جدید هنوز اظهارنظر نکرده است اما تزیپی لیونی نخست وزیر سابق و مذاکره کننده کنونی اسرائیل در بیانیه ای گفت بن بست تلاش های دیپلماتیک در حال گشایش است. فلسطینی ها اصرار دارند که برای مذاکرات اتی برخی جزئیات باید تشریح شود اما به هر حال پس از سال ها یک تحول قابل توجه در زمینه قدیمی ترین مناقشه منطقه خاورمیانه حاصل شده است.خبرنگار شبکه افزود از سوی دیگر حماس کل فرایند مذاکرات را رد کرد و خاطر نشان ساخت که محمود عباس برای چنین مذاکراتی از جانب مردم فلسطین مشروعیت ندارد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار