ارزیابی بی‌سابقه‌اي درباره احکام اعدام در آمریکا انجام شده است که نشان می‌دهد در برخی موارد افراد بیگناه مجازات می‌شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه ای بی سی نیوز، یک ارزیابی بی سابقه در آمریکا درباره احکام اعدام صادر شده در این کشور انجام شده است که نشان می دهد دستکم در بیست مورد ، کارشناسان پزشکی قانونی اف بی آی احتمالا باعث شده باشند افراد بیگناه محکوم شوند.

ای بی سی نیوز در گزارشی یک جنایت خونین را بررسی کرده است که مظنون آن به مرگ محکوم و اعدام شد. اما هنوز این سوال که آیا فرد اعدام شده واقعا گناهکار بوده، بی جواب مانده است.
در سال 1983 یک زن صندوق دار در پمپ بنزین نیمه شب قربانی یک سرقت مسلحانه شد و به قتل رسید. این پرونده مانند بسیاری از پرونده های دیگر به اعدام متهم منجر شد. اما پرونده مذکور هنوز بعد از سی سال سوال بر انگیز است و این سوال را ایجاد می کند که آیا با مجازات اعدام ،واقعا فرد گناهکار مجازات می شود یا این که ممکن است اشتباهاتی نیز رخ دهد و افراد بیگناه مجازات شوند.

متهم این پرونده کارلوس دولونا بود که در سال 1989 اعدام شد. پلیس وقتی به صحنه جنایت آمد که قاتل فرار کرده بود و فقط یک شاهد آنجا بود. پلیس دولونا را چند خیابان دورتر از محل جنایت در حالی که زیر یک کامیون پنهان شده بود ، پیدا کرد. هیچ مدرکی اعم از اثر انگشت یا شواهد فیزیکی دیگر که نشان دهد این فرد قاتل است، پیدا نشد و فقط شاهد ماجرا گفت که دولونا را دیده است. او تا آخرین لحظه قسم می خورد که مرتکب قتل نشده است. او از مردم خواست به دنبال قابل بگردند اما هیچکس این کار را نکرد. اما امروز یک استاد حقوق در دانشگاه کلمبیا به نام جیمز لیبمن این کار را انجام داده است. لیبمن یکی از جامع ترین و کامل ترین ارزیابی های مربوط به مجازات اعدام را در تاریخ آمریکا انجام داده است.

او بعد از چند سال تحقیق و کنکاش ، دریافته است که ایالت تگزاس یک فرد بیگناه را اعدام کرده است.او می گوید قاتل، فرد دیگری بوده است و همه شواهد و مدارک موجود جرم او را ثابت می کند. به گفته لیبمن ، قاتل اصلی کارلوس هرناندز بوده است. حتی دولونا نیز این مرد را به عنوان قاتل معرفی کرد اما دستگاه قضایی برغم این که سرنخ ها را در اختیار داشت ، هیچوقت او را تحت پیگرد قرار نداد.لیبمن می گوید در بررسی های خود به شواهدی رسیده که هیچوقت به اطلاع دادگاه نرسیده است.

لیبمن درباره شاهد پرونده نیز گفت: احتمال این که این فرد اشتباه کرده باشد ، بسیار زیاد است زیرا افراد تحت فشار و استرس قطعا اشتباه می کنند و قضاوت درستی نخواهند داشت.این شاهد بعدها گفت که هفتاد درصد مطمئن بوده که مشاهداتش درست بوده است.نکته بسیار جالب دیگری که لیبمن در تحقیقات خود به آن رسید ، این بود که هرناندز خودش جایی اعتراف کرده بود که قاتل است. همچنین او بر خلاف دولونا یک جنایتکار معروف بود و برای حمله به قربانیان خود از چاقو استفاده می کرد. اما پلیس هیچوقت این قضیه را دنبال نکرد.

کارلوس دولونا بارها قبل از اعدام این جمله را تکرار کرد که شاید روزی برسد که حقیقت روشن شود و امیدوارم آن روز فرا برسد.دولونا در سال 1989 با تزریق سم اعدام شد.جیمز لیبمن در پایان گفت: من آرزو دارم که این تحقیق و پژوهش من به این نتیجه منجر شود که مردم آمریکا بدانند که صدور حکم در چنین پرونده هایی بسیار حساس است و ممکن است به مجازات افراد بیگناه منجر شود.ما واقعا نمی دانیم چه تعداد پرونده در آمریکا به چنین نتیجه ای ختم شده است.کارلوس هرناندز ده سال بعد از اعدام شدن دولونا در زندان تگزاس به علت بیماری فوت کرد. او به علت ضرب و جرح همسایه اش با چاقو به زندان بازگشته بود.

برچسب ها: مجازات ، افراد ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار