رئیس دانشگاه ارومیه گفت: آئین‌نامه فعلی نخبگی دانشگاه‌ها، اشکالات اساسی دارد و لازم است در دولت جدید مورد بازبینی قرار گیرد.

حسن صدقی در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: نخبگان سرمایه‌های عظیم هر کشور محسوب می‌شوند، اما معیار نخبگی ارائه کاری شاخص و اثرگذار در پیشرفت کشور است.

وی بر ضرورت توجه دولت منتخب به نخبگان علمی کشور، تاکید کرد و گفت: نخبگان علمی هر کشور سرمایه‌های عظیم آن محسوب می‌شوند و صرف هزینه در زمینه ارتقای علمی و توجه به نیازهای نخبگان، در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور به حساب می‌آید.

صدقی به ضعف آئین‌نامه نخبگی دانشگاه‌ها در کشور، اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه نخبگی دانشگاه‌ها در ایران اشکالات اساسی دارد که نیازمند بازبینی و اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجوی رتبه اول هر دانشکده به خودی خود نخبه علمی محسوب نمی‌شود، ملاک نخبگی باید ارائه کاری شاخص و اثرگذاری در پیشرفت کشور باشد.

صدقی بر اهمیت و لزوم شناسائی نخبگان حقیقی کشور، تاکید کرد و افزود: استعدادیابی و سنجش توان علمی دانشجویان، نکته بسیار مهمی است که تاکنون مهجور مانده و به سادگی با آن برخورد شده است، در حالی که شناسایی این افراد در حقیقت اصلی‌ترین گام در راستای کمک به نخبگان و پیشرفت علمی کشور محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه ارومیه به مهاجرت سالانه تعداد زیادی از نخبگان علمی ایران به کشورهای دیگر، اشاره کرد و گفت: اگر روند شناسایی و جذب نخبگان در امور پژوهشی اصلاح شود، از فرار مغزها جلوگیری می‌شود، و به این ترتیب استعدادهای واقعی در داخل کشور و برای پیشرفت همان کشور رشد می‌کنند.

صدقی از توجه دولت منتخب به ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها، تاکید کرد و افزود: این مهم در سایه توجه به نخبگان علمی کشور و استفاده از آنان در بدنه دانشگاه‌ها است، و باید در این زمینه بازبینی‌های اساسی صورت گیرد./س

برچسب ها: دانشگاه ، ارومیه ، نخبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.