نشریه " دیلی بیست " در جدیدترین مقاله خود پيرامون خرسندي خاندان آل سعود از برکناري "محمد مرسي" رييس جمهور مصر در جريان کودتاي نظاميان پرداخته و به حمايت دائمي خاندان آل سعود از رژيم هاي مستبد و نظامي در منطقه و مخالفت آنان با نظام هاي مردم سالار اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ديلي بيست، "بروس ريدل"  با اشاره به منحصر بفرد بودن موضع خاندان آل سعود در قبال تحولات اخير مصر و دفاع کامل آنان از کودتاي ارتش مصر عليه مرسي مي نويسد "عليرغم آنکه اکثر کشورهاي جهان با ديدگاهي دوگانه به سرنگوني "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر که در انتخاباتي آزادانه روي کار آمده بود نگريستند، خاندان آل سعود بلافاصله پس از کودتاي نظاميان مصر از اين موضوع استقبال کرد و سقوط مرسي را تبريک گفت. عربستان سعودي گمان مي کند که برکناري مرسي از قدرت مي تواند آغازي براي پايان دادن به قيام هاي مردمي باشد. عربستان سعودي خواستار روي کار آمدن رژيم هاي مستبد همچون الگوي خود در سرتاسر منطقه خاورميانه است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به روند کودتاي ارتش مصر عليه دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع آن کشور مي افزايد "ارتش مصر در تاريخ 5 ژوئيه (14 تير) بسوي کاخ رياست جمهوري در قاهره حرکت کرد و در روز جمعه طرفداران مرسي به خيابان ها آمدند تا عليه کودتاي انجام شده عليه مرسي به تظاهرات بپردازند. پادشاه عربستان پس از اين اتفاق رسما به "عبدالفتاح السيسي" فرمانده ارتش مصر تبريک گفت. وي همچنين به "عدلي منصور" نيز انتصابش به مقام رياست دولت موقت مصر را تبريک گفت. پادشاه عربستان سعودي به حدي ذوق زده شده بود که مستقيما با فرمانده ارتش مصر تماس تلفني برقرار نمود. السيسي در عربستان چهره اي شناخته شده است وي پيش از آنکه در اطلاعات نظامي ارتش مصر به خدمت بپردازد در عربستان دوره ديده بود. دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي براي سرنگون نمودن دولت مرسي منابع مالي و اطلاعاتي بسياري را هزينه کرد و از سويي به اپوزيسيون مرسي نيز ياري رساند. گزارش هايي وجود دارد که نشان مي دهد در صورتي که کشورهاي غربي کمک هاي خود به مصر را قطع کنند عربستان سعودي حاضر است تا چندين ماه اين هزينه را براي دولت نظاميان مصر تامين نمايد. عربستان سعودي سابقه ديرينه اي در صرف کمک مالي براي سرنگون ساختن حکومتهاي منطقه دارد. شاهزاده "بندر بن سلطان" رييس دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي در راس برنامه ريزان اين توطئه ها قرار دارد. مشخص است که خاندان آل سعود از وقوع انقلاب مصر در سال 2011 ميلادي بسيار ناراحت بود. اين خاندان با سقوط "حسني مبارک" ديکتاتور پيشين مصر بزرگترين متحد و هم پيمان خود در منطقه را از دست داد." 

نويسنده با اشاره به هراس عربستان سعودي از گسترش موج "بيداري اسلامي" در کشورهاي ديگر منطقه از جمله در "بحرين" و تضعيف پايه هاي حکومت خاندان "ال خليفه" در آن کشور مي افزايد "در بحرين، نيروهاي نظامي عربستان سعودي براي سرکوب قيام مردمي شيعيان آن کشور مستقيما وارد عمل شدند. همچنين عربستان سعودي کمک هاي اطلاعاتي بسياري نيز به کشور امارات مي رساند تا از ايجاد قيام در آن کشور جلوگيري شود. عربستان سعودي و امارات متحده از همين رو هر دو مخالف با جمعيت اخوان السملمين مصر بودند چرا که مي ترسيدند  آن جمعيت با ارايه الگوي اسلامي خود پايه هاي حکومت آنان را متزلزل سازد. عربستان سعودي در همين راستا از خاندان هاشمي در اردن نيز حمايت بعمل مي آورد. عربستان سعودي در سوريه با انگيزه هاي فرقه اي به تروريست هاي سوري کمک تسليحاتي و مالي ارايه مي دهد تا آنان عليه دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه به اقدامات خرابکارانه بپردازند. عربستان سعودي از سويي براي مقابله با افزايش قدرت جمهوري اسلامي ايران در منطقه به اين اقدام مبادرت مي ورزد." 
نويسنده در پایان نتيجه مي گيرد که خاندان آل سعود همواره خواستار روي کار آمدن زمامداران مستبد در منطقه هستند و در اين باره مي نويسد "عربستان سعودي مي تواند به تعويق روند مردم سالاري در مصر کمک کند اما آنان چنين چيزي را نمي خواهند. عربستان سعودي تصميم دارد از نظاميان مصر "فراعنه" جديدي بسازد و آنان را در قدرت قرار دهد تا دولتي معتقد به اصول مردم سالاري از طريق انتخابات آزادانه و منصفانه در مصر به قدرت نرسد." 








برچسب ها: بین الملل ، مصر ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار