نگاهی به اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته/

"تاجیکستان" آماده تحرکات احتمالی در مرز با افغانستان می‌شود

همکاری "ژاپن" و "ازبکستان" در استخراج اورانیم، برگزاری نشست شورای وزرای خارجه سازمان همکاری‌ شانگهای در "بیشکک" و آمادگی مقامات "تاجیکستان" برای تغییر وضعیت سیاسی-نظامی در مرزها، بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بنابر گزارش وزارت انرژی، تجارت و صنایع "ازبکستان"، "ژاپن" و "ازبکستان" در زمینه استخراج اورانیوم همکاری می‌کنند.
 
این مسئله در حالی است که ژاپن ترجیح می‌دهد که با "ازبکستان" همکاری داشته باشد تا حضور خود را در آسیای مرکزی تقویت کند.
 
بنابر گزارش پایگاه خبری"کانیوز" و به گزارش کمپانی نفت و گاز و فلزات ژاپن، قراردادی بین "ازبکستان" برای تأمین اورانیوم و پایداری بالقوه نیروگاه‌های هسته‌ای "ژاپن" مبنی بر همکاری در استخراج اورانیوم به امضا رسید.
 
این قرارداد در سفر هیئت ژاپنی به ریاست "یوکاری ساتو" وزیر تجارت "ژاپن" به "ازبکستان" امضا شد و به مدت پنج سال استخراج این ماده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
در "ژاپن" ذخایر اورانیوم وجود ندارد و این اورانیوم برای مصرف نیروگاه‌های برق هسته‌ای به‌کار می‌رود که پس از واقعه "فوکوشیما" در سال 2011 مورد استفاده نیستند.
 
در حال حاضر به غیر از "ازبکستان"، استرالیا و کانادا که دارای ذخایر اورانیوم هستند با توکیو در این زمینه همکاری دارند ولی "ژاپن" ترجیح می‌دهد که با "ازبکستان" همکاری داشته باشد تا حضور خود را در آسیای مرکزی تقویت کند.
 
برگزاری نشست شورای وزرای خارجه سازمان همکاری‌ شانگهای در "بیشکک"
 
این جلسه به‌ منظور آماده‌سازی برای سیزدهمین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که قرار است در 13 سپتامبر در بیشکک پایتخت "قرقیزستان" برگزار شود، مهیا شده است.
 
در این نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شانگهای درباره فعالیت‌های فعلی این سازمان و توسعه بیشتر و بهبود همکاری‌ها و افزایش نقش این سازمان در عرصه بین‌المللی و نیز منطقه‌ای گفتگو خواهند کرد.
 
در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای، "دیمیتری میزینتسوف" دبیرکل این سازمان و "ژانگ سینفین" مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم این سازمان شرکت خواهند کرد.
 
سفیر آمریکا در "ازبکستان" گفت: هنوز درباره چگونگی انتقال تجهیزات نظامی از "افغانستان" تصمیم‌گیری نشده است.
 
"جورج کرول" سفیر آمریکا در "ازبکستان" در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری "کانیوز" گفت: آمریکا ممکن است تجهیزات نظامی اضافی را به کشورهای دیگر انتقال دهد، اما ایالات متحده هنوز در این مورد تصمیم نگرفته که این تجهیزات را به کدام کشور و چگونه انتقال دهد.
 
به گفته وی، یکی از موضوعات مورد مشاوره میان "ازبکستان" و ایالات متحده چگونگی نوسازی نیروهای مسلح "ازبکستان" بوده است.
 
سفیر آمریکا در"تاشکند" گفت: شاید این انتقال صرفا انتقال محموله‌های غیرنظامی باشد ولی تاکنون درباره انتقال تجهیزات مازاد نظامی به "ازبکستان"، لتونی یا "تاجیکستان" تصمیمی گرفته نشده است.
 
آمادگی "تاجیکستان" برای تغییر وضعیت سیاسی و نظامی در مرز با "افغانستان"
 
مقامات امنیتی "تاجیکستان" خود را برای تغییر اوضاع سیاسی و نظامی در مرز این کشور با "افغانستان" آماده می‌کنند.
 
بتازگی در ناحیه پنج ولایت "ختلان" رزمایش مشترک نیروهای انتظامی تحت عنوان "حفظ مرز دولتی در دوره تغییر وضعیت سیاسی و نظامی" برگزار شد.
 
هدف از این تمرینات که با شرکت 400 سرباز و افسر نیروهای مرزبانی، بخش‌های ناحیه‌ای کمیته دولتی امنیت ملی، وزارت کشور و دفاع برگزار گردید، دفاع در برابر حمله مسلحانه دشمن در شرایط تغییر اوضاع سیاسی و نظامی در مرزها و تعقیب مرزشکنان عنوان می‌شود.
 
این مسئله در حالی است که اخیرا "مادیست کالیراف" رئیس مرکز ارتباطات فرهنگی بین منطقه‌ای ریاست فدراسیون "روسیه" اظهار داشت: در صورت به قدرت رسیدن طالبان در "افغانستان"، منطقه جنوبی آسیای مرکزی به شبکه اصلی قاچاق مواد مخدر تبدیل شده که در این صورت "تاجیکستان" و "قرقیزستان" بیشترین آسیب را خواهند دید.
 
این اظهارات بار اول نیست و از زبان مقامات "تاجیک" نیز مطرح شده است اما در بسیاری از رسانه‌های مستقل "تاجیکستان"، تحلیلگران محلی آن را به عنوان تمایل روسیه با هدف بازگشت مرزبانان روس به مرز "تاجیکستان" و "افغانستان" ارزیابی می‌کنند.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار