رحمان:

بازیچه دست ابرقدرت‌ها نمی‌شویم

"امامعلی رحمان" رئیس‌جمهور "تاجیکستان "در سخنرانی خود در مجلس عالی این کشور، با تأکید بر برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک در "تاجیکستان "تصریح کرد این کشور نباید بازیچه دست ابرقدرت‌ها شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران "امامعلی رحمان " رئیس جمهور "تاجیکستان" در سخنرانی خود در مجلس عالی نمایندگان کشورش گفت: من به عنوان رئیس دولت و ضامن قانون اساسی، انتخابات شفاف و دموکراتیک ریاست جمهوری در پاییز سال جاری را تضمین می‌کنم.
وی به کمیته مرکزی انتخابات دستور داد تا شرایط لازم برای شرکت همه احزاب سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند.
با این حال وی با حضور برخی از احزاب که توسط نیروهای خارجی حمایت می‌شوند،مخالفت کرد و گفت: این احزاب نباید برای حضور در انتخابات امیدوار باشند.
رئیس جمهور" تاجیکستان" با اشاره به وقوع جنگ داخلی در این کشور در اوایل سال‌های 1990 تأکید کرد: جنگ داخلی که در این سال‌ها دامان کشور ما را فرا‌گرفت، خارج از" تاجیکستان "برنامه‌ریزی شده بود و هنگامی‌ که خانه‌های ما آتش گرفت و ملت ما یکی یکی جان باختند به غیر از خود ما هیچکس به فکر کشور و ملت نبود.
رحمان در سخنان خود اظهار داشت که امروز تقسیم جهان توسط ابرقدرت‌ها ادامه دارد و ما نباید بازیچه دست این ابرقدرت‌ها شویم.
مطمئنا در کشور ما این مسأله هرگز اتفاق نخواهد افتاد و ما نیاز به روشنفکران و سیاستمداران با افکار نو و جدید داریم.
وی در ادامه افزود: در کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد و ما این مسائل و مشکلات را حل خواهیم کرد اما حاکمیت و استقلال کشور خود را تغییر نخواهیم داد.
وی در ادامه صحبت خود گفت: ما امروز به تاریخ کشور و تاریخ ملت تاجیک افتخار می‌کنیم اما نگران تحریف آن هستیم.
رئیس‌جمهور" تاجیکستان" افزود: اخیرا در برخی از نشریات مطرح کرده‌اند که جشن نوروز با ملت تاجیک بیگانه است و برگزاری این جشن برخلاف اسلام است اما من با رد این اظهارات به این نشریات یادآوری می‌کنم که نوروز جزئی از تاریخ و فرهنگ ملت تاجیک است و هیچ ارتباطی با هیچ مذهبی ندارد.
رحمان در ادامه سخنان خود تأکید کرد که در زمان اتحاد شوروی فقط 30 نفر از شهروندان ما به حج مشرف می‌شدند اما در طول سال‌های استقلال این تعداد به 200 هزار نفر رسیده است.

 رئیس جمهور "تاجیکستان" هرساله در مجلس عالی نمایندگان حاضر شده و با ارائه گزارشی درباره عملکرد دولت و وضعیت کشور در سال گذشته، چالش‌های موجود را مورد بررسی قرار می‌دهد.


منبع:تاجيكي نيوز
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار