رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، با اشاره به اينکه ارزش گاز در بين بازارهاي جهاني ديده نشده اظهار داشت: در همين راستا در دومين اجلاس سران صادركنندگان گاز موضوع تبديل قراردادهاي كوتاه مدت به بلند مدت همچنين بحث تناسب قيمت گاز با نفت براي ارايه قيمت منطقي بررسي خواهد شد.

رضا پديدار در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: برگزاري دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز يک اتفاق بزرگ در تاريخ کشورهاي عضو به شمار مي رود در همين راستا تحقيقات نشان مي دهد که ايران بزرگترين کشور دارند گاز در جهان شناخته شده است اين در حالي است که کشور روسيه قبلا جايگاه نخست را دارا بود.
    
وي با بیان اینکه انرژی نقش بسیار مهمی در مناسبات اقتصادی و به تبع آن مناسبات سیاسی جهان دارد، اظهار داشت: امروز انرژی فسیلی که بخش اصلی مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده نقش حساس‌تر و مهمتری دارد و به همین لحاظ همواره میزان تولید، تنظیم بازار، عرضه و تقاضا و قیمت آن در همه مناسبات دنیا تعیین‌کننده بوده است.

 رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اشاره به اينکه ارزش گاز در بين بازارهاي جهاني مظلوم واقع شده است اظهار داشت: صنعت نفت وگاز  به عنوان انرژي پاك از نظر قيمت در بازارهاي جهاني مناسب نيست و اين اجلاس فرصت خوبي براي اصلاح قيمت ها است .

وي با اشاره به تشکیل سازمان اوپک، افزود: تشکیل این سازمان و عضویت صادرکنندگان اصلی نفت تا حدود زیادی توانست به بازار تولید و فروش نفت نظم بخشد.

پديدار اظهار داشت: از دو دهه پیش، سهم مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت رو به افزایش است و از همین رو از چند سال قبل، تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای تنظیم بازار این محصول مورد نظر صادرکنندگان گاز طبیعی قرار گرفت و خوشبختانه امروز این سازمان با همکاری خوب و مؤثر ایران و روسیه تشکیل شده و دبیرخانه و دبیرکل دارد.

وي خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود كه ايران در چندسال آينده بعنوان صادركننده گاز در دنيا شناخته شود همچنين نكته اي كه حايز اهميت در اين نشست سران كشورهاي صادركننده بررسي قيمت منطقي اين صنعت است.

رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، اضافه كرد: در دومين اجلاس صادركنندگان گاز تبديل قراردادهاي كوتاه مدت به بلند مدت نيز بررسي خواهد شد.

 13 کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.
 
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ارزش ، گاز ، بازار ، جهنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار