تحليلگر سياسي و سردبير مالي نشريه وترنز تودي در گفتگو با شبکه خبري پرس تي وي گفت: اقتصاد آمريکا به سختي خود خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپرس تي وي ، "مايک هريس" نویسنده مقاله معتقد است اقتصاد آمريکا اسير حباب است و به زودی خرد خواهد شد . 

متن گفتگو: پرس تي وي: وقتي ما مي‌خواهيم اقتصاد آمريکا را مورد بررسي قرار دهيم قضاوت در مورد آن سخت است زيرا عوامل مختلفي در آن دخيل هستند. اما من مي‌خواهم روي اين اطلاعيه فدرال رزرو که گفته است قصد دارد برنامه محرک اقتصادي و تزريق دلار به  اقتصاد را کاهش دهد، تمرکز کنيد.  آيا این طرح در داخل ايالات متحده نيز تاثيرگذار خواهد بود؟

هريس: بله فکر مي‌کنم درداخل آمريکا نيز تاثير بگذارد . برنامه محرک اقتصادي يا تسهيل کمي تنها موضوع اصلي که برعملکرد اقتصاد آمريکا تاثير می گذارد ،  نيست. 

مسئله اصلي که بر اقتصاد آمريکا تاثير مي گذارد اتفاقي است که در دهه 90 رخ داد يعني زماني که آمريکا از طريق نفتا (توافقنامه آزاد آمريکاي شمالي) وارد توافقنامه تجارت آزاد شد و به چين اجازه داد به سازمان تجارت جهاني (WTO) بپيوندد. 

اگر به خاطر داشته باشيد در انتخابات سال 1992 که "راس پروت" نامزد رياست جمهوري بود گفت اگر شما اين توافقنامه را امضا کنيد فرصت هاي شغلي از کشور خارج مي شود و اين دقيقا همان چيزي است که اتفاق افتاده است . مشاغلي که از اقتصاد توليدکننده آمريکا حمايت مي کرد، از کشور رخت بربسته و ديگر باز نمي گردند و تا وقتي که آمريکا سياستهاي اصلاحي ديگري را براي ترميم اين وضعيت اتخاذ نکند، اين فرصتهاي شغلي بازنخواهند گشت. 

پرس تي وي : ما اين عملکرد را در مورد وال استريت هم ديده ايم . حرف و حديث هايي وجود دارد که شکست بزرگي قرار است در اقتصاد آمريکا رخ بدهد و آيا اين همان چيزي است که ما در عملکرد وال استريت شاهديم آيا اين گفته ها درست است؟

هريس- بله، درست است زيرا وال استريت بدهي هاي بسيار زيادي دارد يکي از اشتباهات بزرگي که توسط دولت بوش انجام شد کمک مالي به بانک هاي بزرگي بود که با این کمک ها بتوانند از شر دارايي هاي سمي خود خلاص شوند . بانک هاي بزرگ نتوانستند چنين کاري کنند آن ها از اين پول ها استفاده کردند تا رقيبان کوچکتر خود را خريداري کنند اکنون ما شاهديم که اين حبابها روي بانک هاي بزرگي سايه انداخته اند اگر اين حبابها بترکند، اقتصاد آمريکا خرد خواهد شد و خيلي سخت درهم خواهد شکست.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار