یک تشکیلات کنترل آمریکایی روز جمعه اعلام کرد این کشور صدها میلیون دلار برای ایجاد یک واحد تخصصی هوانوردی در افغانستان هزینه می کند اما افغان ها توانایی استفاده از آن را ندارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، این واحد تخصصی در ماه ژوئیه سال 2012 برای انجام ماموریت های ضد تروریستی و مبارزه با قاچاق ایجاد شده است و سی فروند بالگرد قدیمی روسی ام آی-17 در اختیار دارد و به زودی به چهل بالگرد نو نیز مجهز خواهد شد.

ارگان بازرسی عمومی ویژه بازسازی افغانستان که مسئول نظارت و کنترل سرمایه هایی است که دولت آمریکا هزینه می کند، اعلام کرد « افغان ها کارکنان متخصص مورد نیاز را در اختیار ندارند تا با بالگردهای موجود و بالگردهایی که قرار است به این مجموعه اضافه شود عملیات کنند.

آمریکایی ها نیمی از عملیات تعمیر و نگهداری را انجام می دهند و همچنین هفتاد درصد عملیات پشتیبانی را نیز به عهده دارند زیرا ارتش افغانستان به اندازه کافی تکنسین کارآمد قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی در اختیار ندارد.

این واحد که «اسکادران ماموریت ویژه» نام دارد، فقط 86 مکانسین افغان دارد در حالی به 385 مکانسین نیاز داد و از 188 خلبان مورد نیاز نیز فقط 42 خلبان دارد.

در کل در کشوری که میزان باسوادی از 26 درصد بالاتر نیست و برای بررسی سوابق یک داوطلب پیش از پذیرش وی به 18 تا 20 ماه زمان نیاز است، فقط برای یک چهارم سمت های موجود پرسنل هست.

 این تشکیلات افزود بدتر اینکه خلبان ها در حدی نیستند که ماموریت خود را انجام دهند. فقط هفت نفر از آنها کارآیی لازم را برای پرواز با دوربین شبانه دارا هستند که برای عملیات ضد تروریستی که عمدتا شب انجام می شود، ضروری است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار