مراسم بزرگداشت حسين دهلوي امروز(چهارشنبه 5 تير) در حالي در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود كه حسين عليزاده نيز به عنوان يكي از سخنرانان اين برنامه درباره جايگاه دهلوي در موسيقي ايران سخن خواهد گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، اهالي فرهنگ و هنر و به ويژه موسيقي، امروز از ساعت 18 در تالار شهناز خانه هنرمندان ايران گردهم خواهند آمد تا به پاس يك عمر فعاليت و خدمت حسين دهلوي در عرصه موسيقي، از وي تجليل كنند.

در این مراسم قرار است ضمن پخش فیلم مستندی به کارگردانی حمیدرضا اردلان درباره حسین دهلوی، چند سخنراني هم انجام شود كه حسين عليزاده نيز يكي از اين سخنرانان خواهد بود.

همچنين در بخش هاي ديگر مراسم بزرگداشت حسين دهلوي، يك اجراي موسيقي نيز گنجانده شده كه طي آن سوسن اصلاني به اجرا خواهد پرداخت.

حسین دهلوی موسيقيدان، رهبر ارکستر و آهنگساز پيشكسوت كشورمان در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی، که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویولن علاقمند شد. «دهلوی»  دوره اول ویولن را نزد پدرش فراگرفت و سپس دوره دوم را نزد ابوالحسن صبا گذراند و وارد هنرستان موسیقی شد و از آن پس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد. او سپس هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

اين موسيقيدان در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرده و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزوده شد.

حسین دهلوی در سال ۱۳۴۱ به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ این سمت را عهده‌دار بود.

او نخستین اثر خود را در زمینه ارکستر موسیقی ملی، به نام سبک بال در سال ۱۳۳۲ و در دستگاه شور تصنیف كرد. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی از بخش‌های این آلبوم، نتیجه همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. آثار بعدی دهلوی مانند گفت و گوی دل در شور (۱۳۳۶) و فروغ عشق در بیات اصفهان از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به شمار می‌روند. او همچنين بسياري قطعات ديگر را براي اركستر ساخت و يا تنظيم كرد.

حسين دهلوي همچنين از سال ۱۳۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۳۷۹) آغاز کرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار