دهمين آلبوم از مجموعه «آهنگ روز» با عنوان «سنتور و تمبک 2» در آستانه سال‌روز تولد زنده‌ياد فرامرز پايور منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ 21 بهمن‌ماه مصادف با سال‌روز تولد زنده‌ياد فرامرز پايور نوازنده سنتور  است كه در آستانه زادروز اين هنرمند، آلبوم «سنتور و تنبک 2» از مجموعه «آهنگ روز» با اجراي اين هنرمند و حسين تهراني در دو بخش در دستگاه شور از سوي مؤسسه فرهنگي - هنري آواخورشيد منتشر شد.

«آهنگ روز» عنوان مجموعه‌اي از تکنوازي و دونوازي‌هاي استادان موسيقي اصيل ايراني است که مؤسسه آهنگ روز (مؤسسه نشر مرکز موسيقي بتهوون در دهه چهل و پنجاه) به ضبط و توليد آن اقدام كرده بود.

اين مجموعه در دهه 50 با عنوان «تکنوازان موسيقي» بر روي صفحه‌هاي 32 دور گرامافون منتشر شده بود.

بنا بر اعلام،ضبط و نشر موسيقي ايراني به اين صورت يعني تکنوازي و دونوازي (بدون خواننده) در ايران نخستين‌بار در همين مجموعه و توسط مرکز موسيقي بتهوون انجام شده است.

از اين مجموعه تا کنون «سه‌تار» احمد عبادي، «تار» لطف‌الله مجد، «سنتور» فرامرز پايور، «کمانچه» علي‌اصغر بهاري، «پيانو 1» مرتضي محجوبي، «پيانو 2» جواد معروفي، «تمبک» حسين تهراني و «فلوت» عماد رام توسط مؤسسه فرهنگي - هنري آوا خورشيد منتشرشده است.

آلبوم «سنتور و تمبک 2» كه در حال حاضر در فروشگاه بتهوون قابل خريداري است،از روز يکشنبه - 23بهمن‌ماه - در کتاب‌فروشي‌ها و مراکز عرضه محصولات فرهنگي در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


زنده‌ياد فرامرز پايور متولد 21 بهمن 1311 در تهران بود. او از سال 1328 تحت تعليم ابوالحسن صبا قرار گرفت و پس از شش سال موفق به فراگيري دوره‌ي كامل رديف موسيقي ايراني (روي سنتور) و دريافت تقديرنامه‌اي از صبا شد.

پايور آموختن موسيقي را در محضر عبدالله دوامي، موسي معروفي و ... ادامه داد و مدتي هم نزد امانوئل مليك اصلانيان و حسين دهلوي آهنگ‌سازي آموخت.او همكاري خود را از سال 1334 با اركستر شماره‌ي يك اداره‌ي هنرهاي زيبا آغاز كرد و از سال 1338 استاد هنرستان موسيقي ملي بود و ضمن آن، كنسرت‌هاي بسياري را در سراسر دنيا به عنوان تك‌نواز سنتور و سرپرست گروه‌ها به اجرا در آورد.در سال 1342 براي تحصيل زبان به انگلستان رفت و پس از گذراندن دوره‌اي سه‌ساله موفق به دريافت درجه‌ي تخصصي زبان انگليسي از دانشگاه كمبريج (cambridge) شد. در اواخر همين دوره تحصيلي، چند برنامه تك‌نوازي سنتور را همراه با سخنراني‌هاي براي معرفي موسيقي ايراني در دانشگاه‌هاي لندن و كمبريح اجرا كرد و به قول خودش، تحصيل زبان انگليسي را در خدمت معرفي موسيقي ايراني گرفت.

پايور در سال 1345 گروه سازهاي ملي را با شركت هنرمنداني برجسته درتالار رودكي تهران تشكيل داد كه اين گروه همچنان با نام گروه فرامرز پايور به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

گردآوري تنظيم و ارائه‌ي آثار هنرمندان قديمي موسيقي ايران مانند: درويش‌خان، عارف قزويني، مرتضي ني‌داوود، عبدالله دوامي، علي‌اكبر شيدا و ... بخشي از فعاليت‌هاي گسترده‌ي اوست.

آثارش نيز همچون چندين صفحه تك‌نوازي سنتور با تمبك حسين تهراني، گل‌هاي تازه 133 و 158 با آواز محمدرضا شجريان و آثاري با ويلن ابوالحسن صبا منتشر شده است.كاست‌هايي نيز شامل تك‌نوازي و همنوازي با علي‌اصغر بهاري، جليل شهناز، محمد اسماعيلي ... و خوانندگاني چون علي رستميان، حميدرضا نوربخش و ... از او در دست است.

آثار چاپ‌شده اين هنرمند عبارت است از:ترانه و اتود دشتي، دستور سنتور (چاپ 1340)، سي‌ قطعه چهار مضراب براي سنتور (چاپ 1351)، پرنيان (دونوازي براي تار و سنتور _ چاپ 1358)، گفت‌وگو (براي ويلن و سنتور _ 1358)، رديف چپ كوك براي سنتور (1359)، تئوري موسيقي (1362)، رديف ابتدايي براي سنتور (1367)، رهگذر (براي فلوت و سنتور _ چاپ 1368)، رديف آوازي و تصنيف‌هاي قديمي به روايت عبدالله دوامي (1378)./ه



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار