آخرين جلسه عمومي کنفرانس خلع سلاح تحت رياست جمهوري اسلامي ايران با حضور سفرا و نمايندگان 65 کشور عضو بجز کانادا ديروز (جمعه ) در ژنو برگزار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،  در اين جلسه که علاوه بر اعضاي کنفرانس خلع سلاح, توکايف دبيرکل دفتر اروپائي سازمان ملل و مديرکل کنفرانس خلع سلاح، بيش از 40 کشور ناظر و همچنين نمايندگان نهادهاي غير دولتي  نيز حضور داشتند، محسن نذيري،  سفير و نماينده دائم کشورمان , برنامه هاي ايران در مدت رياست بر کنفرانس خلع سلاح، تلاشهاي کشورمان در انجام رايزنيهاي فشرده با کشورها براي ايجاد اجماع روي برنامه کار را تشريح کرد و ضمن تبيين مباني ، پيشنهاد ارائه شده ازسوي کشورمان در زمينه برنامه کار کنفرانس خلع سلاح، اين برنامه را عملي ترين برنامه براي تحقق اجماع روي يک برنامه کار جامع و متوازن عنوان کرد. 
وي با تاکيد  بر اهميت خلع سلاح  هسته اي به عنوان مهمترين اولويت جامعه جهاني تاکيد نمود جمهوري اسلامي ايران رياست کنفرانس را با اين هدف به عهده گرفت که  به خلع سلاح هسته اي مساعدت نمايد. 
وي افزود: ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد کاملا متعهد به پيگيري جهان عاري از سلاح هاي هسته اي است  و اين کنفرانس بايد به وظيفه خود از طريق شروع مذاکرات روي يک کنوانسيون هسته اي عمل نمايد. 
شايان ذکر است که تلاشهاي ايران در دوران رياست و شفافيت و برنامه ريزي انجام شده در اين زمينه،همچنين ارائه سند پيشنهادي ارائه شده از سوي ايران در زمينه برنامه کار که تحت عنوان سند 1952 رسما در اجلاس ثبت شد مورد تشکر و قدر داني بسياري از کشورهاي عضو از جمله کشورهاي عضو عدم تعهد قرار گرفت. 
بسياري از کشورهاي عضو حمايت خود را از برنامه پيشنهادي ايران براي کنفرانس اعلام داشتند. هرچند کشورهاي هسته اي غربي (آمريکا ، فرانسه و انگليس) مهمترين مخالفان طرح جمهوري اسلامي ايران بودند و به همين علت، اجماع روي برنامه کار کنفرانس حاصل نشد. 
عملکرد حرفه اي و بي طرفانه جمهوري اسلامي در دوران رياست ، سبب شد که سياست آمريکا و کانادا مبني بر عدم تعامل با رياست ايراني ناکام بماند.  
در طول دوران رياست جمهوري اسلامي ايران ، قائم مقام وزيرخارجه هند در کنفرانس خلع سلاح شرکت و ضمن تبريک به کشورمان، مواضع اين کشور را در اجلاس تبيين کرد. 
عملکرد حرفه اي کشورمان در دوران رياست، تحسين و قدرداني بسياري از کشورها ازجمله روسيه و چين و حتي تعدادي از کشورهاي غربي مثل آلمان، نيوزيلند و سوئيس را برانگيخت و رسما از تلاشها و عملکرد ايران در دوران رياست تشکر  کردند. 








برچسب ها: بین الملل ، ایران ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار