گیلاس یکی از میوه های پرطرفدار در میان مردم است اما برخی با مصرف بی موقع و نابجای آن خطرات و دردسرهای زیادی را برای خودشان به وجود می آورند.

محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه درخت گیلاس از دو نوع ترش و شیرین است گفت: نوع شیرین آن را گیلاس و نوع ترش آن را آلبالو می گوییم.

دکتر انوشه با اشاره به اینکه این میوه بیشتر در مناطق کوهستانی کشت می شود افزود: این  میوه 10 تا 15 درصد قند دارد و یک واحد آن تقریبا 73 گرم یا یک فنجان کوچک که 12 تا 15 گیلاس است 52 تا 60  کالری دارد.

وی در ادامه در خصوص ویتامین این میوه اظهار داشت: ویتامین A,C فولیک اسید، پتاسیم، منیزیم، کلسیم از جمله ویتامین های مفید در این میوه هستند.

این متخصص تغذیه همچنین تصریح کرد: این میوه در موارد دارویی به عنوان یک گیاه قابض برای رفع خشکی حلق و ریه مفید است و به دلیل اینکه باعث هضم سریع غذای می شود توصیه می شود بعد از غذا خورده نشود.

وی در ادامه گفت: در پزشکی سنتی از گیلاس برای ناراحتی های کلیه و کیسه صفرا و نقرس استفاده می شود.

دکتر انوشه با بیان اینکه گیلاس گیاهی ضد باکتری است که برای جلوگیری از فساد دندان بکار می رود افزود: عصاره گیلاس تا 89 درصد فعالیت آنزیم های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به علت مزایای فراوانی این میوه برای بدن و پایین بودن میزان قند موجود در آن بیماران دیابتی نیز از این میوه می توانند استفاده کنند./ح
برچسب ها: گیلاس ، هضم غذا ، دندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار