معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد ذبح دام در شرايط غيربهداشتي و تماس با خون و ترشحات دام آلوده رااز مهمترين عوامل ابتلا به بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو اعلام کرد.


 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر رضا سعيدي در همايش پيش بيني، کنترل و آمادگي مقابله با بيماري تب کريمه کنگو گفت: تب خونريزي دهنده کريمه کنگو بيماري حاد ويروسي خونريزيدهنده قابل انتقال از حيوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام آلوده و خون و ترشحات لاشه دام آلوده، گزش کنه و تماس با خون و ترشحات و نمونههاي بافتي بيمار آلوده مبتلا ميشود.

وي افزود: اين بيماري در دام هيچ گونه علامتي ندارد اما در انسان در مراحل اوليه با علايمي مانند سرماخوردگي و در مراحل پيشرفته با خونريزي داخلي، خونريزي لثه، خونريزي بيني و در صورت درماننشدن به موقع با مرگ همراه است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، گروههاي پرخطر در معرض اين بيماري را شامل دامداران، دامپزشکان، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتي درماني (پزشک، پرستار، بهيار و ...) برشمرد و گفت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به اين بيماري در همه افراد جامعه وجود دارد.

مهندس صفري کارشناس مبارزه با بيماريها در مرکز بهداشت استان نيز گفت: اگر دام آلوده در همان روزهاي عود بيماري ذبح شود و در کنار آن سلاخ هم دستکش دستش نباشد يا دستش هنگام ذبح خراش بردارد، سريعا ويروس منتقل ميشود. براي همين تاکيد ما بر اين است که دامهاي وارداتي حتما توسط دامپزشک معاينه شوند و بعد در اختيار کشتارگاهها قرار بگيرند.

وي بر توجه و نظارت بر ذبح نکردن دام در معابر عمومي و اجتناب از خريد گوشتهاي بازرسي نشده و بدون مهر دامپزشکي (کشتار غيرمجاز )به منظور جلوگيري از انتشار بيماري تاکيد کرد/س.

برچسب ها: تب کریمه ، کنگو ، ذبح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.