"استيفن هادلي" مشاور امنيت ملي دولت "جورج دبليو بوش" رييس جمهور آمريکا و "جوزف ليمبرت" سناتور دموکرات پيشين در مقاله جديدي که در روزنامه "واشنگتن پست" به آمريکا و ساير کشورهاي غربي توصيه کرده اند تا علاوه بر تجديدنظر در رويکردشان پيشنهادات بهتري را به ايران ارايه کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، نويسندگان مقاله با اذعان به شکست کشورهاي غربي در پيشبرد اهداف شان در قبال برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد "واکنش قدرتهاي غربي پس از انجام چندين دور مذاکرات هسته اي منفي بوده است. عليرغم کارشکني کشورهاي غربي در قبال مذاکرات هسته اي برنامه هسته اي ايران پيشرفت قابل توجهي داشته است. به همين خاطر پرسش هاي بسياري در مورد موفقيت استراتژي دولت آمريکا در قبال ايران مطرح شده است." 

نويسندگان مقاله اذعان مي کنند که جمهوري اسلامي ايران عليرغم تحريم ها به پيشرفت برنامه هسته اي خود ادامه است و در اين باره مي افزايند "عليرغم آنکه تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي آمريکايي ها جمهوري اسلامي ايران به ساخت سانتريفوژهاي نسل جديد خود ادامه داده است که قابليت غني سازي اورانيوم در درصدهاي بالاتري را دارد. جمهوري اسلامي ايران همچنين عليرغم تحريم هاي وضع شده عليه آن کشور پيشرفت هاي زيادي نيز در زمينه نصب راکتورهاي آب سنگين با قابليت توليد پلوتونيوم داشته است. اين تحولات نشان مي دهند که جمهوري اسلامي ايران عليرغم تحريم ها پيشرفت هايي اساسي در زمينه برنامه هسته اي خود در طول يک دهه گذشته داشته است." 

اين دو تحليلگر در ادامه با اشاره به پيشرفت چشمگير کشورمان در عرصه هسته اي مي افزايند "زماني که آژانس بين المللي انرژي اتمي در سال 2003 ميلادي نخستين گزارش خود رد مورد فعاليت هاي هسته اي ايران را ارايه داد، تهران سانتريفيوژ نصب شده اي در اختيار نداشت. در آن زمان ايران قابليت غني سازي اورانيوم را نيز نداشت اما ده سال بعد، جمهوري اسلامي ايران هم اکنون موفق شده تا 17.000 سانتريفيوژ توليد نموده و بيش از 6 تن اورانيوم غني شده با غلظت 5 درصد را توليد کند. ايران هم اکنون قابليت فراواني در غني سازي اورانيوم به ميزان 20 درصد دارد." 
نويسندگان مقاله با اذعان به عدم موفقيت سياست هاي دولت آمريکا در قبال برنامه هسته اي کشورمان مي افزايند "سياست دولت آمريکا در مورد برنامه هسته اي ايران بدين خاطر ناموفق است که از ارايه تجهيزات هسته اي به آن کشور ممانعت ورزيده و تاکنون وارد مذاکره سازنده اي با ايران نشده است. نقطه ضعف دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا آنست که براي ديپلماسي اهميت کمي قائل شده است. دولت آمريکا مي بايستي گام هاي متعددي را براي ايجاد شفافيت در گزينه هاي انتخابي اش بردارد." 

نويسندگان مقاله به دولت آمريکا توصيه اي را در مورد پيشبرد مذاکرات هسته اي با ايران ارايه مي کنند و در اين باره مي افزايند "نخستين توصيه ما به دولت آمريکا و ساير اعضاي دائم عضو شوراي امنيت از جمله آلمان مي بايستي پيشنهادات جامع و منصفانه اي را به ايران ارايه دهند. واشنگتن در حال حاضر در موقعيت ضعف در خاورميانه به سر مي برد و به همين خاطر قادر به تحميل خواسته هاي خود بر ايران نيست. دولت اوباما مي بايستي تلاش کند تا موضع خود در مورد مذاکرات فلسطينيان و رژيم صهيونيستي را تقويت نمايد. بطور خاص بايستي گفت که شکست سياست هاي اوباما در بحران سوريه و عدم توان دولت وي در ساقط نمودن دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه از ديگر مواردي است که سبب شده تا آمريکا نتواند ايران را با نظرات خود همراه سازد."


برچسب ها: آمریکا ، دیپلماسی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار