هفته نامه آمریکایی نیویورکر در تازه ترین مقاله خود به بهانه رسوایی اخیر دولت آمریکا درباره جاسوسی از شهروندان به بررسی و تحلیل روند سیاسی و تغییرات دولت اوباما پرداخته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، وقتی باراک اوباما برای اولین دوره اش به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا رسید و قبل از اینکه سوگند بخورد ، دیک چنی معاون وقت جرج بوش ، در مصاحبه ای به اظهار نظر درباره اوباما و آینده سیاسی او پرداخت . 
آن زمان دیک چنی معاون جرج بوش رئیس جمهور وقت بود ، وی همچنین بنیانگذار تیم حقوقی بود که به شدت مورد انتقاد باراک اوباما بود. اوباما همیشه در کمپین مبارزه انتخاباتی خود از این موضوع انتقاد می کرد و خواهان عوض شدن این سیستم بود . 
چنی در مصاحبه خود به شدت به اوباما تاخت و گفت : اگر او به کاخ سفید بیاید همان کاری را می کند که ما کردیم ، شاید هم بدتر...
حال وضعیت امروز دولت اوباما تداعی کننده اظهارنظر چنی است . حالا که برنامه اوباما برای شنود و رصد تلفن و اینترنت مردم آمریکا توسط مامور سابق سیا برملا شده است یاد آن جملات دیک چنی می افتیم . وقتی دیک چنی آن حرفها را می زد عده ای فکر کردند چقدر او منفی باف و خودخواه است . زیرا اوباما برای کسب رای مردم آمریکا چهره ای متفاوت و مثبت از خود نشان داده بود . چهره ای که هیچ شباهتی با اعمال کنونی او ندارد . 
بسیاری از کارشناسان معتقدند جنگی که اوباما علیه افشاگران اسرارش به راه انداخته و می خواهد آنها را دادگاهی کند ، نشان دهنده اوج تزویر  رئیس جمهوری است که می خواهد سیاست امنیتی جرج بوش را دوباره برگرداند و به دنبال شکار کسانی است که رسوایی های او را افشا می کنند  .
اما نکته اینجاست که تزویر اوباما خیلی عمیقتر از قبل است . اوباما شخصیت سیاسی خود را بر پایه مخالفت با هرآنچه در زمان زمامداری جرج بوش می گذشت استوار کرد. او با استناد به شنود تلفنی مردم و نقض حریم خصوصی و همچنین شکنجه مردم عراق توسط نیروهای نظامی و امنیتی آمریکایی و مخالفت به ظاهر شدید با آن برنده شد . 
یکی از کسانی که در آن زمان به خاطر این افشاگری ها طرفدار اوباما بود و با او همراه شده بود ادوارد اسنودن بود . یک پیمانکارخصوصی که برای سیا کار می کرد . او حالا دیگر از اوباما و شعارهایش ناامید شده است . او که بسیاری از اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده را در اختیار گاردین و واشنگتن پست قرار داده می گوید او از این اسناد وحشت زده شده بوده چون اوباما آنقدر در این سیاست پیش رفته است که در آن غرق شده است .
نظر شما درباره انگیزه های اسنودن می تواند هرچه باشد و یا حتی احساس کنید او به اوباما خیانت کرده است ، اما کار او قابل ستایش است .اوباما در توجیه رسوایی دولت خود سعی داشت برنامه های افشاشده را قانونی جلوه دهد و مسئولیت آن را به گردن کنگره بیاندازد . 
کنگره که  بسیاری از قوانین اجتماعی ، شهری و غیرنظامی اوباما را تصویب نکرد حالا بسیاری از برنامه های او را که امنیتی است به راحتی تصویب می کند که شنود مکالمات مردم یکی از آنها است . البته دادگاه عالی از تائید اینکه سازمان امنیت داخلی آمریکا حق دارد از مردم جاسوسی کند ، سرباز زد . 
اوباما مدعی است که اطلاعات مردم به طور دقیق رصد نمی شود حال آنکه  نکته ای که به ذهن بسیاری خطور می کند این است که اطلاعاتی که از مردم جمع آوری می شود هرچه باشد ، چیزهای عادی و کم اهمیتی نیستند. حتی در اسناد افشا شده آمده است که این اطلاعات بسیار هم خصوصی و با اهمیت هستند .
موضوع اصلی در واقع طفره رفتن اوباما از اصل موضوع است . جمله "به ما اعتماد کنید" که دیگر کهنه شده است و شعار بسیاری از دولت های گذشته نیز بوده است . 
اوباما چنین ادعاهایی را در مورد هواپیماهای بدون سرنشین نیز صرف پیروزی در انتخابات بیان کرد . مشاوران و یاران اوباما دائماً می گویند در تصمیم گیری برای مرگ و یا زندگی هر نفر ، شخص رئیس جمهور با دقت و وسواس عمل می کند . اما در پس پرده بکارگیری این پرنده های مرگبار واقعیتی غم انگیز  وجود دارد . 
اسنودن به گاردین گفته است نکته این است که قانون شنود مکالمات به منابع اطلاعاتی و امنیتی این اجازه را می دهد تا اطلاعات مکالمات مردم بی گناه را شنود کرده و به مقامات گزارش دهند .
رابرت جکسون قاضی سابق دادگاه عالی آمریکا می گوید تمایل به نگه داشتن حق یا امتیازی شما را وادار می کند خیلی دروغ بگویید و این عاقبت اوبامایی است که با تبلیغات دروغین و فریبنده به عرصه قدرت آمریکا پاگذاشت و هر روز رسوایی های جدیدی از دولت او نمایان می شود . 









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار