برای نخستین بار در کشور، نان و پودر نان بدون گلوتن در دانشگاه شیراز تولید شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این محصولات برای مبتلایان به بیماری سیلیاک مناسب است.

بیماری سیلیاک یک نوع حساسیت غذایی است که در آن فرد نسبت به پروتئین گلوتن که پروتئین اصلی موجود در گندم، جو و چاودار می‏باشد، حساسیت دارد.

این پودر با راهنمایی مهسا مجذوبی و عسکر فرحناکی (اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز) و همکاری معصومه کرمی (دانش‏آموخته‏ی کارشناسی ارشد) تولید شد .

مجذوبی گفت: افراد مبتلا به بیماری سیلیاک به نان‏های معمولی حساسیت دارند.

تا پیش از این مقدار کمی از محصولات بدون گلوتن از جمله نان و کیک با قیمت بالا از کشورهایی مانند آلمان و هلند وارد می‏شدند و مبتلایان به سیلیاک در تأمین نان قابل استفاده‏ی خود با مشکلاتی همچون پرداخت هزینه‏ی بالا و دریافت محصولات با کیفیت پایین روبه‏رو بودند.

وی افزود: با تولید داخلی نان و پودر نان بدون گلوتن توسط دانشگاه شیراز، واردات این محصولات و خروج ارز کاهش پیدا می کند و حتی در شرایط تحریم می‏توان این محصولات را با کیفیت مطلوب در کشور تولید کرد و به راحتی در اختیار مصرف‏کنندگان قرار داد.

مجذوبی ادامه داد: در تولید این محصولات از نظرات آقایان افتخاری و صالحی، اساتید بخش تغذیه‏ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز استفاده شده و در مراحل اجرایی و صنعتی شدن آن معاونت غذا و داروی استان فارس همکاری خوبی داشته است.

به گفته‏ی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، نتایج این تحقیق پس از ثبت اختراع به شماره ‏ی 77735 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پروانه‏ی ساخت دریافت نموده است و به طور صنعتی توسط یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی در شهرک صنعتی شیراز در حال تولید و صدور به سایر استان‏های کشور است ./س

برچسب ها: پودر ، نان ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
عرض سلام و خسته نباشید ممنون بابت خبرتون چون من خودم یه بیمار سلیاکی هستم.خواهش میکنم فقط هرچه زودتر بهم بگین از کجا بگیرم اینارو