والت ویتمن شاعر آمریکایی تبار جز بزرگترین بنیانگذاران شعر در عرصه ادبیات دنیا بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ والت ویتمن شاعر نامی آمریکا نقطه تحول وگسترش شعر مدرن در ‌آمریکا بود.
وی در سال 1819 میلادی در لانگ آیلند آمریکا به دنیا آمد.
ویتمن فرزند دوم خانواده پرجمعیتی بود که در هنگام چهارسالگی به بروگلین نیویورک نقل مکان کرد.
ويتمن چند سالی را به تحصیل در یک مدرسه دولتی پرداخت و ظرف مدتی کمتر از شش سال یعنی در حدود یازده سالگی از ادامه تحصیل صرف نظر کرد و از همان سالهای نخستین ترک تحصیل، خواندن را به صورت جدی دنبال کرد و آثار نویسنده ای چون سروالتر اسکات را با اشتیاق فراوان پیگیری می کرد.
شایان ذکر است که در همان دوران نوشتن اشعار و قطعاتی نگاشته شده در قالب سنتی را آزموده بود.
در همین دوران ویتمن به عنوان شاگرد چاپخانه آغاز به کار کرد و پس از آن در چاپخانه ها و دفاتر روزنامه مشغول به کار شد.
سرانجام به روزنامه نگاری پرداخت و این حرفه ای بود که تا آخر عمر با وجود فراز و نشیب های بسیاری که داشت ادامه داد.
وی در سال 1835 میلادی به زادگاه خود لانگ آیلند بازگشت و درکنار تدریس در مدارس محلی برای مدتی سردبیری روزنامه لانگ آیلند را برعهده گرفت.
جالب توجه است که وی در همین دوره مورد تعاند و اعتراض اولیا دانش آموزان محلی قرار گرفت و به سبب سستی مسامحه در امر آموزش تقبیح شد و پس از مدتی این شغل را رها کرد.
ویتمن عمدتا وقت خود را در کتابخانه ها می گذراند و به مطالعه پردامنه در زمینه های ادبیات، موسیقی ،‌تئاتر و ستاره شناسی پرداخت و در همین دوره بود که وی سرویراستاری مجله بروگلین ایگل را عهده دار شد و به نقد و بررسی آثار بزرگانی چون ژرژ ساند، گوته و امرسون پرداخت.
ویتمن در این دوران علاوه بر انتشار اشعار و پاورقی های خود در مجلات همگانی اولین مجموعه شعری خود به نام برگهای چمن را منتشر کرد که از لحاظ زبان و فنون شاعری با سایر آثار همدوره خود قابل قیاس نبود.
پس از آن در سال 1860 مجموعه ای از اشعار خود را در قالب مجموعه ای به نام "فرزندان آدم" به چاپ رساند.
که در این مجموعه نگاشتن عشق میان زنان و مردان پرداخته و پس از آن در مجموعه "بلوط زنده" عشق به همنوع خود را مورد تایید قرار داد.
از آثار دیگر مشهور ویتمن و بزرگترین شعر حماسی آمریکا "آواز خویشتن" و برگهای علف است که وی تمام خلاقیت خود را در این شعر به نمایش گذاشته است.
خلاصه اینکه ویتمن در شعر آمریکا اهمیتی بنیادین داشت و این مساله از آنجا روشن می شود که بسیاری از بنیانگذاران و طلایه داران مدرن آمریکا چون والاس استیونس، هارت کربن و عذرا پاوند و بسیاری دیگر ریشه در بستری دارند که وی برای شعر و ادبیات آمریکا فراهم آورده بود.
سرانجام وی در سال 1892 میلادی در نیوجرسی از دنیا رفت و در مقبره ای که پیش از مرگش ساخته بود به خاک سپرده شد./ص
برچسب ها: ادبیات ، شعر ، بنیانگذار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار