مشاور رئيس جمهور سوريه تاکيد کرد دمشق اسناد و مدارکي را از دخالت کشورهاي خارجي در حمايت از گروههاي مسلح تروريست در اين کشور به دست آورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، بثينه شعبان در مصاحبه با اين شبکه افزود: دخالت اين کشور فقط در القصير نيست، بلکه در حلب، درعا، حماه و ديگر مناطق سوريه هم مدارکي در اين مورد کشف شد. اين کشورها پول و سلاح براي افراد مسلح ارسال مي کنند و گروههاي مسلح را هدايت مي کنند. 
شعبان تاکيد کرد اتحاديه عرب نوک پيکان عليه سوريه بود و مي خواست اوضاع اين کشور را به شرايط کنوني بکشاند. 
وي خاطر نشان کرد: قطر به نفع استعمارگران براي غارت ثروت هاي ملتها ايفاي نقش مي کند. با توجه به اينکه ما از کشوري سخن مي گوييم که يک سوم خاک آن پايگاه آمريکاست، نمي توانيم بگوييم که اين کشور مستقل عمل مي کند. ما فقط از نقشي سخن مي گوييم که به قطر واگذار شده است. نقش قطر فقط در سوريه نيست و مقامات قطري اذعان دارند که در ليبي هم نوک پيکان بودند. آنچه در ليبي اکنون رخ مي دهد تجزيه اين کشور است تا کشورهاي استعمارگر بتوانند نفت ليبي را غارت کنند يا درآمدهاي نفتي ليبي را به سرمايه گذاري در پاريس، لندن و ديگر کشورهاي اروپايي تبديل کنند. همانطور که درآمدهاي قطر و ديگر کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس هم به پاريس و لندن منتقل مي شود. 
مشاور بشار اسد در مورد روابط سوريه با عربستان گفت: دمشق با وجود اختلاف نظر با رياض احساسات تاريخي نسبت به عربستان دارد. ما کارگران، بازيگران، مهندسان و سرمايه گذاراني در عربستان دارند. به نظر من در داخل عربستان ديدگاه هاي متعددي وجود دارد. من فکر نمي کنم ديدگاه واحدي در عربستان مطرح باشد. 
بثينه شعبان در گفتگوي طولاني با غسان بن جدو مدير شبکه الميادين افزود: آنچه در سوريه رخ مي دهد بخشي از تغيير نقشه سياسي منطقه است. سوريه به کشورهاي عربي که امروز عليه دمشق توطئه چيني مي کنند استاد زبان عربي اعزام مي کرد. ما شاهد کشمکش جهاني بر سر سوريه هستيم. جهان در مرحله تاريخي قرار دارد و اين منطقه مرکز اصلي کشمکش هاي بين المللي است. 
شعبان افزود: اهداف گروههاي مسلح در سوريه با اهداف اسرائيل هماهنگ است. اسرائيل بيشترين سود را از حمله به القنيطره به دست آورد. ما ديگر مانع فعاليت گروههاي مقاومت سوري در جولان نخواهيم شد. آنها مي خواهند کشور سوريه را تضعيف کنند. بعضي مسئولان سوري را با پول خريدند. به شيوه هاي مختلف با من هم تماس گرفتند تا از نظام سوريه جدا شوم. طرفهاي عربي و بيگانه با مقامات بلندپايه سوري تماس مي گيرند تا آنها را بخرند و به جدا شدن از نظام تشويق کنند. 
مشاور رئيس جمهور سوريه خاطرنشان کرد: توافق شده بود که اتحاديه عرب ميانجي بين نظام و مخالفان سوري باشد. امير قطر به گونه اي سخن مي گويد که به نظر مي رسد مي خواهد ملتهاي عرب را از رژيمهاي ديکتاتوري آزاد کند. حمد در ديدار با وليد المعلم تاکيد کرده بود براي ساکت کردن يوسف القرضاوي و قطر آمادگي دارد. ژنرال الدابي طرح و برنامه بسيار خوبي داشت اما اتحاديه عرب به حرفهاي او گوش نکرد و به ماموريتش پايان داد. 
بثينه شعبان ادامه داد: ترکيه تلاش کرد نقش اخوان المسلمين را در سوريه برجسته کند. سوريه کشور طايفه اي يا ديني نيست و ما از حضور اخوان المسلمين در دهه هشتاد متحمل رنج هاي بسياري شديم. احمد داود اوغلو در گذشته دو ساعت در سوريه بود و در اين مدت از دموکراسي در ترکيه سخن مي گفت. 
شعبان افزود: مقابله کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس با جنبش هاي آزادي بخش عرب مسئله جديدي نيست. غرب به دنبال برنامه هاي بلندمدت خود است. موضع ما در برابر عربستان با موضع ما در مورد قطر متفاوت است. تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب رويکرد واقعي اين اتحاديه را برملا کرد. هيچ تصميمي از اتحاديه عرب در سايه رياست قطر بر اين اتحاديه، غيرمنتظره نيست. ساختار اتحاديه عرب بايد تغيير کند. 
مشاور بشار اسد گفت: کنفرانس ژنو 2 با نظارت عربي نخواهد بود و زير نظر سازمان ملل، روسيه و آمريکا برگزار خواهد شد. ما از حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 به عنوان کشور دوست سوريه حمايت مي کنيم. مشارکت ما در کنفرانس ژنو هيچ پيش شرطي ندارد. روابط تاريخي با روسيه و چين مانع از هر نوع دخالتي در سوريه مي شود. سوريه که تاريخي هشت هزار ساله دارد شکست نخواهد خورد و تسليم نخواهد شد. 
بثينه شعبان گفت: کالين پاول وزير اسبق امور خارجه آمريکا در سال 2003 به بشار اسد پيشنهاد کرد فلسطيني هاي سوريه به قطر منتقل شوند. 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار